10 redenen om ‘Allemaal familie’ te zien

Bob en Greta De Jaegher zijn veertig jaar gelukkig getrouwd en kunnen terugkijken op een rijk gevuld leven. Hun twee zonen Steve en Carl boeren goed, de ene als succevol regisseur, de andere als beloftevolle kok. Steve’s vrouw Billie schreef net een bestseller over gelukkig zijn en wil samen met haar man aan kinderen beginnen. Ook schoonzoon Rik, dierenverzorger in de dierentuin, probeert samen met zijn twee kindjes de draad weer op te pikken na het overlijden van zijn vrouw. Ter gelegenheid van de huwelijksverjaardag vertrekt de voltallige familie op weekend. Voor Bob en Greta is dit het ideale moment om hun nieuwe plannen aan te kondigen….deze slaan in als een bom. En dat is niet het enige… wat een gezellige familiebijeenkomst moest worden, draait helemaal anders uit.

Dit is de synopsis van ‘Allemaal familie’, een film waarvan je HIER de trailer kan bekijken. En als dat niet volstaat, hier dan een tiental redenen waarom je deze film niet mag missen.

  1. Iedereen die familie heeft zal zich op de ene of andere manier kunnen herkennen in de film. Het is ook een film die meerdere generaties zal aanspreken. Zowel oud als jong komt aan bod in het verhaal van een bejaard koppel wiens twee zonen en hun ene schoonzoon net als zij zelf goed lijken te stellen in het leven.  Maar het zouden geen mensen van vlees en bloed zijn, als ze niet allemaal hun problemen zouden hebben.
  2. Het is de eerste langspeler van Dries Vos.  Maar ook niet.  Want ‘Allemaal familie’ mag dan zijn eerste langspeler zijn, Dries Vos heeft veel ervaring. Ooit stond hij achter de camera van series als ‘Amika’ en ‘Het huis Anubis’. Ook bij ‘Wat als?’ behoorde hij tot de ploeg regisseurs. Maar hij werd pas echt een naam in het milieu toen hij ‘Biker Boys’ regisseerde. En toen begon het snel te gaan : ‘Nieuw Texas’, ‘Patrouille Linkeroever’ en nu samen met die andere grote belofte, Gilles Coulier, ook verantwoordelijk voor de regie van de serie ‘De dag’. Onlangs werd hij gesignaleerd in Los Angeles. Het gerucht wil dat hij daar een pilootaflevering gaat draaien van een Amerikaanse serie.
  3. Dries Vos omringt zich met ervaren beginners zoals hijzelf.  Mensen die popelen van ongeduld om zich te bewijzen op het grote scherm. Zoals Steve Geerts, een man van wie je haast niet kan geloven dat het pas zijn eerste langspeler is. Bill Barberis natuurlijk ook, die zichzelf hiermee serieus ‘ontzeept’ na jaren van soap. Of Diego Dezuttere, de DOP van de film, die voor het eerst mag helpen bepalen welke beelden we krijgen geserveerd. En ook en vooral Bart Peeters, een man van het oeverloze talent bekend is, maar die zich nog nooit had laten strikken om een soundtrack voor een film te componeren.  Peeters brengt ervaren mensen als Ronny Mosuse mee, maar ook tal van namen uit ‘The Voice’.  Peeters werkte zich te pletter, maar genoot ervan om eens een oefening te doen waar hij zich nooit eerder aan gewaagd had.
  4. Bart Peeters verslikte zich bijna in zijn lof voor de film.  Hij wist niet welke naam eerst te complimenteren. Steve Geerts is volgens hem de Robin Williams van de Vlaamse film, en hij was vol lof voor Gilda De Bal, Bob De Moor, Tom Audenaert en ook voor Nathalie Meskens, van wie hij durfde te stellen dat je haar voor het eerst echt gelooft in een film.
  5. ‘Allemaal familie’ is een romantische komedie en ook niet.  Het genre doet velen de wenkbrauwen fronsen, wegens sentimenteel, klef en makkelijk.  Maar Vos bekent zelf niet bepaald een fan van het genre te zijn.  En hij wou dus iets anders. Zijn film mag dan een bewerking zijn van de Nederlandse film ‘Alles is familie’, het gaat wel om een film die geschreven werd door Kim van Kooten, dochter van de grote Kees.  En intussen mag ook de naam van Kim best met een grote K geschreven worden.  Maar om er toch maar zeker van te zijn dat ‘Allemaal familie’ niet al te makkelijk het etiket van de ‘romantische komedie’ zou krijgen opgeplakt, herschreef Vos eigenhandig het verhaal van de Nederlandse film. En maakte het was minder komisch en des te romantischer. En misschien ook iets meer bitter dan we van een film in dit genre mogen verwachten. Ja, op bepaalde vlakken is deze film best gedurfd.
  6. Is het centrale personage in het origineel een muziekproducer, Vos maakte er een regisseur van romantische komedies van.  Wat hem in staat stelt heel wat dubbele bodems in de film te steken. En ook gedurfd uit te halen naar die ‘zielige’ filmrecensenten. Of hoe je de kritiek een stapje voor kunt zijn.
  7. Je struikelt haast over de grote namen in de film. Naast alle grote namen uit de hoofdcast zijn er ook de vele edelfiguranten. Gerd Verhulst die zichzelf speelt en toch grappig is, Filip Peeters, Kurt Rogiers en zelfs de grote baas van Marmalade Films Yoshi Aesaert neemt plaats voor de camera’s.  En er zijn nog wel meer cameo’s.  Al laten we het liever aan jullie over om te bepalen of er iets is overgebleven van de passages voor de camera van mensen als Josje Huisman, Gella Vandecaveye, Gert Winckelmans, Justine De Jonckheere en Moora Vander Veken.
  8. Het zaad van een maat kan geen kwaad, dat wisten we al, maar de film gaat nog een stapje verder. Want hier krijgen we met het zaad van een broer te maken.  Of dat geen kwaad kan, zult u zelf moeten zien.
  9. De film zit dan wel vol bekende gezichten, het zijn niet de voor de hand liggende namen . En dan hebben we het niet alleen over Steve Geerts en Bill Barberis. Maar ook bijvoorbeeld over Inge Paulussen, die al enige tijd op hoog toerental draait in de betere series.  Ze heeft iets heel innemends, iets bevalligs.  Ook hier, al is ze heel anders dan we haar eerder gezien hebben. Tom Audenaert is ook ‘anders’, maar dan op een andere manier. En Wouter Hendrickx, dat is een rots in de branding. Hoog tijd dat die man nog eens een rol krijgt waar hij echt zijn tanden in kan zetten. Hier leven we met hem mee om verschillende redenen. Als weduwnaar staat hij er alleen voor met zijn twee kinderen en het is ook de vraag of hij als dierenverzorger die bevalling van de tapir in de zoo tot een goed einde zal brengen.
  10. De film is deels in New York gedraaid.  De Vlaamse film waagt zich wel vaker over de grens, maar New York, dat is ‘The Big Apple’ en dat is toch net dat ietsje meer.

Check Also

“Probleemtiener” van de film ‘Skunk’ vraagt om aandacht voor jeugdhulp!

Productiehuis CZAR en het creatief bureau mortierbrigade lanceren een campagne om aandacht te vragen voor …