Vlaamse Documentaires op prestigieus IDFA Festival in Amsterdam

Momenteel loopt in Amsterdam (van 16 tot 27 november) het befaamde IDFA, het International Documentary Film Festival. Heel uitzonderlijk is dat er dit jaar maar liefst 9 documentaires van bij ons vertoond worden.  Die opvallende Vlaamse aanwezigheid beklemtoont nog maar eens wat we gingen vermoeden na de vele recente bekroningen en de Vlaamse Documentaireweken, toen in september – oktober een heel aantal Vlaamse documentaires in verschillende commerciële bioscopen werden vertoond:  Dat onze documentairemakers goed bezig zijn!

Die Documentaireweken waren een actie van ‘Flanders Doc’, de belangenvereniging van de Vlaamse documentairemakers.   En Flanders Doc zal er ook wel voor iets tussen zitten dat de Vlamingen dit jaar zo massaal hun documentaires op het prestigieuze festival in Amsterdam kunnen vertonen.  Eén film zit in competitie : ‘De Opvolger’ ofte ‘The Heir’, het afstudeerproject van Jeremy De Ryckere, waarin hij het verhaal vertelt van Raf en zijn Dominique en hun passie voor paardenrennen.  Raf is op zijn 65ste nog altijd jockey en normaal gezien zou zijn zoon hem hebben opgevolgd.  Maar Dominique kreeg op jonge leeftijd een ongeval en belandde in een rolstoel.  De film dingt mee naar de IDFA Award for Best Student Documentary ter waarde van 2500 €.

Vorig jaar werd deze sectie ook al gewonnen door een Vlaamse, meer bepaald Eva Küpper die toen de prijs kreeg voor ‘What’s in A Name’.  De prijswinnaar van vorig jaar wordt dit jaar weer opgepikt in het festivalprogramma en Eva Küpper presenteert daarnaast ook haar nieuwe project ‘State of the Art’.  De film volgt enkele danschoreografen die na jaren van burgeroorlog in hun land het beroemde Tajik Nationaal Ballet opnieuw op de kaart willen zetten. (producent: Wild Heart Productions).

In de sectie ‘Reflecting Images : Panorama’, een programma waarin documentaires worden getoond over urgente en actuele maatschappelijke thema’s vinden we ‘Empire of Dust’ van Bram Van Paesschen, een productie van Savage Film.  De docu volgt de Chinese Loa Yang en de Congolese Eddy die allebei op een project in Congo werken voor het Chinese Railway Engineering Company.

In diezelfde sectie zit ook ‘Little Heaven’, waarin Lieven Corthouts (producent: Off World)  de kijker met een weeshuis in Adis Abeba, Ethiopië confronteert, waar de kinderen op 13 jaar de moeilijke boodschap te horen krijgen dat ze geboren zijn met HIV. Eerder dit jaar werd Corthouts al geselecteerd voor de Berlinale Talent Campus waar veelbelovende regisseurs professionele expertise kunnen inwinnen voor hun volgende projecten.

In ‘Lone Twin’ van Anna van der Wee wordt vertrokken van de eeuwenoude fascinatie met tweelingen en de vraag wat er gebeurt als één van de twee sterft?

We hadden het hier al vaak over ‘War is Not A Game’ van Lode Desmet.  Een film die in Franstalige landen bekend is als ‘A La Guerre Comme à La Guerre’ en bij ons gewoon ‘Soldaatje Spelen’ mag genoemd worden.  Lode Desmet reisde de wereld af om op zijn manier de oorlog te verklaren aan de oorlog door zich toe te spitsen op de spelregels, de Geneefse Conventies.  Die regels werden in 1949 vastgelegd.  Maar hebben zulke regels welke zin als het om iets onzinnigs als oorlog gaat?  Alle antwoorden in ‘A La Guerre Comme à La Guerre’, een documentaire die geproduceerd werd door Simple Production en die al een kleine kast vol prijzen heeft verzameld. Lode en co overwegen om een groter model aan te schaffen en dat zou wel eens nodig kunnen zijn.

Het programma Paradocs, waar experimentele documentaires een plek krijgen, presenteert ‘Antwerp’ van Peter Van Goethem (prod: Freshwater Films), ‘Printed Matter’ van Eitan Efrat en Sirah Foighel Brutmann (prod: Auguste Orts) en ‘Viva Paradise’ van Isabelle Tollenaere (prod: Isabelle Tollenaere).

Enkele Vlaamse documentairemakers en producenten werden ook uitgenodigd voor de Round Table Pitching Sessies, een documentair platform waar een select aantal projecten worden gepitcht die op zoek zijn naar financiering.

Regisseur Steven Dhoedt brengt een nieuw project naar Amsterdam. In zijn documentaire ‘State of Play’, waarvoor hij samenwerkt met producent Visualantics, werpt hij een unieke blik op vier Zuid-Koreaanse Pro-Gamers in de tijdspanne van één seizoen. Regisseur Pieter-Jan De Pue en producent Savage Film pitchen hun documentaire ‘The Land of the Enlightened’, over een groep Kuchi kinderen in Afghanistan die op een mijnveld wonen rond de Bagram luchthaven.



Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …