Hampi, ‘Boi’, ‘Nymphet’, ‘Downside Up’ en ‘No Offense’ Vlaamse winnaars op het IKL

 

Zaterdag 10 december werden in Leuven de prijzen uitgedeeld op de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival. Het was een heel drukbezochte prijsuitreiking want naast de laureaten van het Kortfilmfestival werden ook de winnaars VAF Wildcards bekend gemaakt. De Jury van de Vlaamse competitie bekroonde ‘Hampi’ van Pim Algoed met de Juryprijs voor Beste Vlaamse kortfilm, goed voor 10.000€ aan faciliteiten geschonken door Eye-Lite. Pim Algoed is geen onbekende op het Kortfilmfestival: in 2007 debuteerde hij met de komedie ‘Tanguy’s Unifying Theory of Life’, waarmee hij het Publieksprijs en de VAF Wildcard won. Twee jaar later won hij met ‘How to enrich yourself by driving women into emotional and financial bankruptcy’ de HUMO Award. ‘Hampi’, met Peter Van den Begin in de hoofdrol, is dus een meer dan geslaagde comeback.

De film werd door jurylid Jonas Govaert bestempeld als een thematisch rijk portret van een familie waarvan de onderlinge relaties in hun veelgelaagde complexiteit werden belicht.  Het verhaal bevatte een waarachtigheid waaruit de jury opmaakte dat regisseur-scenarist het vak helemaal beheerste. Verder zei de jury nog in haar verslag zeer onder de indruk te zijn van hoe de maker er in slaagde in een kortfilm zulke rijk en afgeronde personages te serveren.

 

De prijs voor het beste debuut ging naar een film die door de Engelstalige juryvoorzitter Gina Dellabarca van het Nieuw-Zeelandse Show Me Short Film Festival, beschreven werd als een ontroerend slice of life drama, een flard drama uit het leven gerukt, van de jongeman die eerder ook al de publieksprijs en de  juryprijs op het Film Fest Gent meeplukte : Anthony Nti en zijn ‘Boi’.  Nti werd geprezen voor de manier waarop hij een wereld binnendrong die niet de zijne was en daar een verhaal vertelde met acteurs die nooit eerder geacteerd hadden. Een riskante onderneming die goed afliep en resulteerde in een naturalistisch verhaal dat heel wat empathie losweekt.

De film ‘Boi’ (RITCS) van Anthony Nti won eerder dit jaar op het Film Fest Gent ook al de Publieksprijs én de Prijs voor Beste Studentenprijs. De debuutprijs is goed voor 1500€, geschonken door SABAM. Er was nog een Speciale Vermelding voor ‘Nymphet’ van Laura Hermanides, een volgens de jury ‘gevoelig en krachtig verhaal dat een ongewoon personage introduceert.  De jury wil van de auteur van dit ‘subtiel drama’ nog veel meer werk zien.  De Vlaamse jury bestond uit regisseur Jonas Govaerts, filmjournalist Kurt Vandemaele, monteur Philippe Ravoet en de filmprogrammatoren Roos Stelling (NL) en Gina Dellabarca (NZ).

Ook het publiek mocht zijn stem uitbrengen op het Kortfilmfestival. In de Vlaamse competitie voor Fictie ging die unaniem naar ‘Downside Up’ van Peter Ghesquière, die ook al de HUMO Award mocht naar huis nemen. Met de publieksprijs is hij zeker van aankoop door CANVAS en krijgt hij voor 10.000€ faciliteiten van Mikros en A Sound.  Van Philippe Ravoet kreeg hij namens de fictiejury kreeg hij felicitaties voor zijn indrukwekkende visie en de al even indrukwekkende manier waarop hij uit het niets een wereld wist op te bouwen. Maar het einde van de film schoot de jury in het verkeerde keelgat. En ontnam hem de kans op een vermelding : ‘We hadden het gevoel dat het al te nadrukkelijke politieke statement aan het eind afbreuk deed aan de poëzie van de film,’ zo luidde het oordeel van de jury.

 

In de competitie voor Vlaamse Animatie koos het publiek voor ‘No Offense’ van Kris Borghs, die eerder dit jaar bekroond werd met de Ensor voor beste korte animatiefilm. Ook deze film zal door CANVAS worden aankocht.

Het VAF reikte ook dit jaar zijn felbegeerde VAF Wildcards uit aan de meeste belovende talenten uit de bachelor- of masterstudenten uit de Vlaamse filmscholen. De twee VAF Wildcards Fictie gingen naar ‘KIP’ (KASK) van Abel Bos en ‘Yibril’ (RITCS) van José Daniel Granados Carranza. De Animatie Wildcard was voor ‘Kastaars’ (RITCS) van de Leuvense regisseuse Jasmine Elsen. De twee documentaire Wildcards waren voor ‘Die Ruinen von Europa (RITCS) van Ira A. Goryainova en ‘The Jungle knows you better than you do’ (LUCA) van Juanita Onzaga. De Wildcards voor FilmLab tot slot waren voor ‘Hollow hours / Le temps cogne’ (KASK) van Camille Picquot en ‘Remote’ (KASK) van Eva Giolo. De winnaars krijgen een startbudget en een coach voor een volgend project. We zien hen waarschijnlijk in de toekomst terug op het Kortfilmfestival.

KLIK HIER voor ‘VAF WILDCARDS’

Daarnaast werden er nog drie gastprijzen uitgereikt: de Pitch Award, geschonken door Eye-Lite (10.000€ aan faciliteiten) ging naar de projecten ‘De Zenmeester’ van Isabelle Stockmans en ‘Old Birdie’ van Lynn Ryssen. Hello Crowd! deelde ook drie pitch prijzen uit: ‘Samen Gelukkig’ van Marie De Hert (1ste prijs), ‘This No Land’ van Alexander Decommere (2de prijs) en ‘The Hoarder’ van Leen Vandereyken en Frederik De Wilde (3de prijs). De eerste prijs is goed voor 2.500€, de tweede 1.500€ en de derde 500€. De jury van de UBFP en de UFK kenden de Persprijs toe aan ‘Boi’ van Anthony Nti, die ook de Debuutprijs mee naar huis mocht nemen.

Wie niet genoeg kan krijgen van kortfilms: hou zeker de website en Facebook van Dalton Distribution in het oog. Dankzij dedistributiewerking die groeide uit het Kortfilmfestival Leuven kan het publiek ook na het festival kennis maken met de nieuwe lichting filmmakers. Dalton brengt kortfilms in de bioscoop, op DVD, op VOD en op televisie.

Save the date: de volgende editie van het Kortfilmfestival Leuven gaat van start op 2 december 2017.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …