Alexander Decommere over 2014

In 2013 regisseerde Alexander Decommere de documentaire ‘End Credits’, een film waarvoor hij samenwerkte met de dokter Marc Cosyns.  In de communicatie rond die film werd Alexander Decommere als volgt voorgesteld : Alexander (°1985) studeert in 2007 af aan het Rits te Brussel met de kortfilm ‘Quietus’ en is sindsdien aan het werk als onafhankelijk film- en theatermaker. Momenteel schrijft hij aan het scenario van zijn eerste langspeelfilm, maar hij draait ook videoclips (Transcoder, Pantheist), regisseert theater in Gent (‘MacBeth Infected’), assisteerde Didier Volckaert bij de productie van de film ‘Quichote’s Eiland’ en hielp Nic Balthazar met de realisatie van drie klimaat. Het is Alexanders making of van ‘Tot Altijd’ die begin 2012 een hechte samenwerking tussen hem en Marc Cosyns tot stand brengt. Een jaar later is de film ‘End Credits’ een feit. Met deze introductie weet je al iets meer en kan je al wat beter de antwoorden inschatten die deze man op onze vragen gaf.

1) Er zijn in 2013 vrij veel Vlaamse films uitgekomen.  Welke vond u persoonlijk de beste?

‘Kid’ van Fien Troch was voor mij de beste Vlaamse film van 2013. Knappe cinematografie van Frank van den Eeden, emotioneel puur acteerwerk van de jonge cast (met Bent Simons fier op kop), mooie muziek van Senjan Jansen en een eerlijk, hard, sterk scenario.

2) Wie is voor u de Vlaamse filmfiguur van het jaar ?

Michaël R. Roskam is voor mij de Vlaamse filmfiguur van 2013 en dit wegens de opnames van ‘Animal Rescue’, zijn Amerikaanse regiedebuut en pas zijn tweede langspeelfilm. Mooi hoe hij Raf Keunen voor de muziek, Nicolas Karakatsanis voor het camerawerk en Matthias Schoenaerts kon meenemen op avontuur in de VS. En acteurs Tom Hardy, Noomi Rapace en wijlen James Gandolfini prijken natuurlijk ook niet mis op een affiche. Ik ben alvast enorm benieuwd naar die film. Volgens mij zijn we Roskam kwijt.

3) Waar hoopt u in 2014 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

In 2014 hoop ik projecten te kunnen realiseren waar ik zelf veel goesting in heb en dat zijn er nogal wat. Mijn langspeelfilmscenario mogen herwerken met financiële steun van het VAF en de know-how van een heel vriendelijke co-scenarist (you know who you are), dat zou ook fijn zijn. Met ‘La casa de Bernarda Alba’ voor het Multatuliteater Gent heb ik van theater-regie geproefd en dat is mij zeer bevallen. Graag meer van dat. Misschien ook (héél misschien) dat er in 2014 een brok spannend tv-werk in sluipt, maar dat is allemaal zo fragiel en onzeker, dus shut the fuck up, Alexander en suck the day.

4) Welke zijn de Belgische en eventueel internationale films waar u naar uitkijkt?

Sowieso kijk ik uit naar elke Belgische debuutfilm (o.a. ‘Welp’, ‘Plan Bart’, ‘Labyrinthus’, ‘Image’) en naar ‘Deux jours, une nuit’ van de Dardennes, maar ik ben ook heel benieuwd naar ‘Animal Rescue’ (Michaël R. Roskam), ‘Interstellar’ (Christopher Nolan—een film die lang bij Spielberg heeft liggen rijpen), ‘Godzilla’ (Gareth Edwards—heb een zwak voor grote en kleine monsters en voor de muziek van Alexandre Desplat), ‘Voyage of Time’ (Terrence Malick zijn langspeelfilmversie van het kosmos-intermezzo uit ‘The Tree of Life’), ‘Midnight Special’ (Jeff Nichols, briljant talent achter ‘Take Shelter’ en ‘Mud’), ‘Inherent Vice’ (Paul Thomas Anderson) en nog wel wat films.

5) Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Wie we in de gaten moeten houden is Kristof Hoornaert. Zijn zelfgeproduceerde kortfilm ‘Kaïn’ werd in 2009 al geselecteerd voor de Berlijnse Gouden Beer en op het IKL zag ik zijn nieuwste, ‘The Fall’, met Geert Van Rampelberg en Nathalie Broods, ook weer in eigen beheer en met veel geduld en oog voor detail gerealiseerd. Hard, compromisloos, eigenwijs en zeer menselijk, eerlijk en moedig in beeld gebracht. Iemand met veel invloed, geld en verstand van internationale cinema met Tarkovsky-iaanse ballen moet dringend eens lekker met Kristof gaan eten.

6) Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Nicolas Karakatsanis zal na ‘Welp’ ook wel van het internationale aanbod mee snoepen. Ik voorspel dat hij in de toekomst met zeer grote namen zal samenwerken. En terecht.

 

Zie ook :

 

Alexander Decommere over zijn making-of van ‘Tot Altijd’

Alexander Decommere over 2013

 

TERUG NAAR DE LIJST

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …