Home / Nieuws / Op de set / Alidor Dolfing begint aan een onwelriekende vierdaagse

Alidor Dolfing begint aan een onwelriekende vierdaagse

Ze deden hier op Cinevox eerder een oproep wie met hen een Dixi-toilet wou induiken, intussen hebben ze de juiste persoon gevonden en schieten ze in actie. De tweede kortfilm van het heerlijke geschifte duo Alidor Dolfing wordt deze week ingeblikt in een uitvergroot, roterend Dixi-toilet van een halve ton. Na het internationale parcours van hun debuut-kortfilm ‘Wien for life’ (2014) en de pakkende ‘One Man Show’ (2017) in de Canvas-reeks “4×7”, is Alidor Dolfing (regisseursduo Mark Bouwmeester en Nyk Dekeyser) klaar om een volgende bouwsteen in hun eigenzinnige oeuvre te leggen. En zoals bij elke werf hoort daar een Dixi-toilet bij.

 

In de film raakt de jonge Flament opgesloten en levensgevaarlijk gewond in een Dixi-toilet tijdens een storm op een muziekfestival. Nog niet klaar om te sterven, vecht hij wanhopig tegen tijd en ruimte.

De complexe opnames zullen voornamelijk plaatsvinden binnen de beperkte ruimte van een Dixi-toilet. Om zo efficiënt mogelijk te kunnen filmen gebruikt het ze een aantal originele blauwe Dixi-toiletten met de bekende bruine deur. Bovendien werd voor een indringende hallucinatie-scène een uitvergrote Dixi gemaakt van een halve ton die kan roteren in een stalen constructie, geïnspireerd op een beroemde scène uit ‘Royal Wedding’  (1951) waarin Fred Astaire op het plafond van zijn huiskamer danst.

Voor de hoofdrol stelden meer dan 100 jongeren zich kandidaat; verspreid over drie dagen deden ze auditie in Gent. Laurens Aneca wist met zijn doorleefde vertolking de regisseurs te overtuigen en de hoofdrol van Flament weg te kapen. De andere rollen worden gespeeld door Klaas Duyck en Verona Verbakel.

In ‘Out of the Blue, into the Black’ willen Alidor Dolfing, die ook het scenario schreven, iets vertellen over jongeren, over adolescentie, over het leven en het overleven van de puberteit. Daarnaast is er het uitdagende technische aspect. De film zal gedraaid worden met diverse camera’s, waaronder oude types smart phones. In een stijl beïnvloed door de films ‘127 Hours’ en ‘Buried’ met bevreemdende camerahoeken, binnenvallend licht en extreme close-ups.

“De bedoeling is de cinematografische grenzen van kortfilm af te tasten zonder dat het een exposé van technisch kunnen wordt”, aldus Alidor Dolfing. “Het dramatische gegeven van de overlevingsstrijd van de jonge Flament primeert. We willen de kijker in dit ‘one-location-drama’ mee nemen op een emotionele trip.”

 

De draaiperiode van de film, geproduceerd door Xavier Rombaut voor Bulletproof Cupid, vindt plaats van 21 tot 25 augustus in een studio in Wevelgem en op locatie in Balegem en Lovendegem.

Voor de soundtrack doet Alidor Dolfing een beroep op het veelbelovende Limburgse rocktrio ‘Heisa’, wiens weldadige gitaarnoise, a-typische bezwerende zang en dito drumritmes de kortfilm zal verrijken met een diepere dimensie. Speciaal voor de film componeren ze nieuwe muziek. “Muziek die je bij de keel grijpt, maar evengoed diep raakt. Heisa  kan vele sferen scheppen en dat past precies in de puberende arena waarin we het verhaal vertellen.”

Deze film kwam tot stand met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), de tax shelter van de Belgische federale overheid en BNP Paribas Fortis Film Finance.

Zie ook : 

Alidor Dolfing over ‘Wien for Life’

Alidor Dolfing zoekt jonge mensen voor tweede kortfilm

Alidor Dolfing en zijn/hun overpeinzingen bij de overgang

Bekijk ook

Jeroen Perceval en Jan Bijvoet in Pools-Belgische coproductie ‘The Mute’

  Op 26 september gingen de opnamen van ‘The Mute’ (‘Krew Boga’) van start op …