Amélie Van Elmbt wint in Namen met haar ‘Drôle de père’

DroleDePere2Gisteren werden  op het Filmfestival van Namen in de vooravond de prijzen uitgereikt van de kritiek en van Cinevox.  Onze Franstalige collega’s van Cinevox reiken al enkele jaren een prijs uit op het Filmfestival van Namen die wordt toegekend door filmliefhebbers die een plekje in de jury weten te bemachtigen door een filmrecensie te schrijven. Gepassioneerde filmfans dus.  En die gaven de Cinevox-prijs, die goed is voor een bioscoopcampagne ter promotie van de film aan dezelfde film die net voordien ook door de filmcritici als beste Belgische film werd aangeduid : ‘Drôle de père’ van Amélie Van Elmbt. Het is de eerste film, buiten hun eigen werk, waarvan de gebroeders Dardenne de volledige productie op zich genomen hebben. 

Vijf jaar na ‘La Tête La Première’, een film die ze zelf geproduceerd had met twee jonge, toen nog onbekende acteurs in de hoofdrollen, David Murgia en Alice de Lencquesaing, die de film een zeldzame frisheid en spontaniteit gaven, keert  Amélie van Elmbt terug met ‘Drôle de Père’, een tweede langspeler die eenzelfde spontaniteit en tederheid vertoont, en die het verhaal vertelt van een ontmoeting tussen een vader en zijn dochter van vijf, die hij nooit voordien gezien had. De man daagt plots op in Brussel, nadat hij vijf jaar geleden even onvoorzien vertrokken is.  Hij wil zijn verleden confronteren. Wanneer hij bij Camille aanklopt, de vrouw van wie hij heeft gehouden en de moeder van hun kleine dochtertje Elsa, staat zij net op het punt om te vertrekken voor een belangrijke zakenreis.  Maar de babysitter op wie ze zit te wachten, is laat, en Camille, bang om haar vliegtuig te missen, vraagt aan Antoine om even op hun dochter te passen. Antoine, verrast, aanvaardt. Weet hij veel dat de babysitter niet zal komen en dat voor hem een wel heel verrassend avontuur begint.

Lina Doillon, het schattige meisje uit de film, is haar eigen dochtertje.  Speciaal voor haar draaide ze de film helemaal chronologisch en zorgde ze er ook voor dat ze, net als het kind in de film, de man die plots uit het niets opdaagt, nog nooit voordien gezien had. De rol van de vader wordt gespeeld door Thomas Blanchard, ook al geweldig in die andere Belgische film ‘Préjudice’.

DroleDePere3

‘Drôle de père’ van Amélie Van Elmbt is de eerste film waarvan de gebroeders Dardenne hoofdproducent zijn zonder dat ze hem zelf regisseren.  Intussen hebben ze ook ‘Carnivores’ van Yannick en Jérémie Renier geproduceerd. Met hun connecties hebben ze, zoals eerder hier meegedeeld, ook al een verdeler gevonden in Amerika : Martin Scorsese. De man staat trouwens ook als executive producer op de aftiteling. Verrassend misschien en ook niet.  Want de eerste film van Amelie Van Elmbt, ‘La tête la première’, won op het First Time Fest in New York in 2013 nog de hoofdprijs, die toen aan haar werd uitgereikt door, jawel, Martin Scorsese. En ook haar Franse hoofdactrice viel toen nog in de prijzen.  We willen maar zeggen : Amélie Van Elmbt is al wat gewoon.

Een dubbelslag voor Van Elmbt

Maar terug naar Namen. Zowel de persjury als de Cinevox-jury kozen de winnaar van de beide prijzen uit volgende 5 films :

  • ‘Laissez bronzer les cadavres’ van Hélène Cattet en Bruno Forzani
  • Une part d’ombre’ van Samuel Tilman
  • ‘La part sauvage’ van Guérin Van de Vorst
  • ‘C’est tout pour moi’ van Nawell Madani en Ludovic Colbeau-Justin
  • ‘Drôle de père’ van Amélie Van Elmbt

Voor het derde jaar op rij reikten het UFK (de Unie van de Filmkritiek) en de UBFP (de Unie van de Belgische Filmpers) de Prijs van de Pers uit aan een Belgische langspeelfilm. Drie journalisten uit de twee verenigingen werden voor de gelegenheid als jurylid gevraagd. ‘Keeper’ (Guillaume Senez, 2015) en ‘Even Lovers Get The Blues’ (Laurent Micheli, 2016) waren de vorige winnaars. Naast vooral het prestige van de prijs krijgt de regisseur een cheque van 500 euros van het platform UniversCiné. De jury loofde de film omwille “zijn fijnzinnigheid en empathie zonder pathos”, en ook voor de alchemie tussen de personages en de rake vertolking van de jonge Lina Doillon. De Persjury bestond uit Michel Decoux-Derycke (6néma) voor de UFK en voor de UBFP uit Juliette Goudot (Moustique) en Alain Lorfèvre (La Libre).

 

DroleDePere3Zoals nu al enkele jaren het geval is bekroonde ook Cinevox weer de de beste Belgische onuitgegeven langspeelfilm in Namen. De winnaar werd aangeduid door een jury van vier liefhebbers van de Belgische film en ondersteund door de Franse criticus Aurélien Ferenczi. Aurélien Ferenczi, Frans cultuur- en filmjournalist, is de auteur van de monografieën over Fritz Lang en Tim Burton (editie Cahiers du Cinéma / Le Monde). Hij is momenteel reporter van Télérama. De leden van de Cinevox Jury zijn waren Aurélie Bastien (Brussel, 30 jaar), Mohamed Ben Yadir (Brussel, 35 jaar), Julien Branle (Saint-Marc, 26 jaar) en  Bertrand Lambillon (Elsene, 36 jaar).

Check Also

En het palmares van ANIMA 2024 is…

Brussel daverde 10 dagen lang op zijn grondvesten, op het ritme van de animatiefilm. Duizenden …