Amerika ontdekt Bas Devos

We hadden het hier al eerder gemeld, dat Bas Devos geselecteerd was voor New Directors/New Films in New York, het festival dat tal van namen in de alternatieve cinema hielp lanceren.  Beweren dat de carrières van Spike Lee, Wong Kar-WaiPedro Almodovar en Richard Linklater nooit van de grond zouden gekomen zijn zonder dat festival, is overdreven, maar het is een publiek geheim dat ‘New Directors/New Films’ (dat nog loopt tot 29 maart) bepaalde carrières in een serieuze stroomversnelling heeft gebracht.  En als je ziet welke reacties de vertoningen van ‘Violet’ nu al teweeg hebben gebracht, mag Bas Devos misschien wel gaan dromen van wat in Amerika voor hem nog moet komen.  Wij pikken er alleen maar de reactie uit op de toonaangevende website wat de alternatieve cinema betreft in Amerika : Indiewire.

Onmogelijk om meer superlatieven in één artikel dan het geval is in de bespreking die Nicola Grozdanovic op de toonaangevende Amerikaanse site van de betere film, Indiewire, besteedt aan ‘Violet’ van Bas Devos.  “Als zijn langspeelfilmdebuut een indicatie is,” zo begint ze, “dan wordt Devos een grote art-house aan.  En voeg daar maar de naam van DOP Nicolas Karakatsanis aan toe.” Ware het niet dat ze haar eigen bewering stevig onderbouwt, we hadden durven denken dat ze Cinevox uitvoerig had bestudeerd.  Want wij zijn al langer fan. 

‘Violet’ is volgens diezelfde Grozdanovic een “schitterend gefilmd suburban traumaverhaal, dat de gouden regel van het filmmaken — ‘Toon wat je kan in plaats van het te vertellen’ — tot de verste extremen rekt. Ze vindt dan ook dat geen radar zich nog kan veroorloven om Devos en Karakatsanis nog uit het oog te verliezen, want hun ‘Violet’ is volgens haar nu al de gedoodverfde kandidaat voor de titel van ‘mooist gefilmde film van het jaar 2015’.  De dame gaat er even van uit dat de carrière van een film pas begint als die film ook in Amerika is getoond.  ‘Violet’ is inderdaad pas aan zijn Amerikaanse carrière begonnen.

‘Violet’ is een artistieke tour-de-force, zo zegt ze nog. “Gedraaid in een verheffend 4:3 formaat, ligt de grootste kracht van de film in de manier waarop hij onbevreesd de sprong maakt om vooral de beelden te laten spreken. De kern van de zaak is van bij het begin duidelijk, daarna draait het helemaal rond de vibe, en die controleert Devos alsof hij een broedsel is van Michael Haneke en Gus Van Sant.”

Nicolas Karakatsanis

Iets verder heeft ze het over een scène die de kijkers fysieke tintelingen zal bezorgen, en ze besluit met de melding dat ze zelden voorheen een stelling over leeftijd en jeugd gezien heeft die zo subtiel en visueel expressief was. “Deze film zal een lange rij van trouwe volgers op de been brengen die overal met de nodige lof zullen spreken over de spectaculaire manier waarop Devos deze film regisseert en Karakatsanis hem in beeld brengt.  En ik zal één van hen zijn. Ik zou blind zijn mocht ik niet kunnen appreciëren en steunen hoe Bas Devos zijn verhaal door louter visuele middelen zo kwellend maakt. En zeggen dat het zijn langspeelfilmdebuut is. Wat een triomfantelijke start,” zo rondt ze af.

Met zo’n kritiek onder de arm kan Devos al eens ergens komen, nietwaar.  En er is nog meer lof voor de Belgen te vinden op Indiewire.  Binnenkort ook : Indiewire fan van Kristof Bilsen.

Bekijk HIER de trailer van de film

Bekijk ook het uitgebreide en zeer boeiende interview dat we eerder hadden met Bas (klik op de items hieronder en je hoort en ziet hem praten) :

Bas pitcht zijn film

Bas vertelt visueel

Wat Bas echt wil vertellen

‘Violet’ is een nieuwe ervaring

‘Violet’ is een actiefilm

‘Violet’ toegankelijk

‘Violet’ festivalfilm 

Bas over de cast van zijn film

Bas is een gesloten mens

Zie ook : 

Raf Walschaerts over samenwerken met Bas

Bas over zijn debuut (nog voor hij begon te draaien)

Check Also

Jasper Nijsmans benoemd tot Hoofd Promotie Vlaams Audiovisueel Fonds!

Het bestuur van het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft de aanstelling goedgekeurd van de nieuwe leidinggevende …