Annick Christiaens en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Je ziet haar veel te weinig op het scherm, maar des te meer op ieder evenement of elke aangelegenheid die met film te maken heeft.  Annick Christiaens draait al jaren mee als actrice.  Of het ermee te maken heeft dat ze een tijd lang haar geluk zocht in Frankrijk, weten we niet, maar de grote rollen die ze ongetwijfeld aankan, heeft ze de laatste jaren niet meer te pakken gekregen.  Niet dat ze zich liet ontmoedigen.  Annick ging zelf aan de slag als regisseuse en scenariste.  Haar kortfilm ‘Le Repas’ kaapte intussen 9 internationale prijzen mee.  En voor alle keren dat ze hier niet gevraagd wordt, krijgt ze wel rollen in Nederland en Frankrijk aangeboden. En intussen doet ze in stilte voort. En denkt ze na over wat er beter kan. Onze beleidsmakers mogen bijvoorbeeld eens haar antwoord op onze vierde vraag lezen. En met hen iedereen die durft te beweren dat de Vlaamse film in een crisis verkeert. Neen, deze dame weet beter dan wie ook waarover ze het heeft. Blij dat ook zij onze vragen beantwoordde.

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Een boek af maken  (‘Op zoek in P.’) en een korte drieledige fictie ( 3 x 5 min) draaien als  regisseur. Daarna de gekke schoonmoeder van Bart Hollanders spelen in een fantasie-horror film van Lars Damoiseaux voor het productiehuis A-Team. Tussenin ook in Parijs  nog een rolletje spelen voor een filmproject van Easy Tiger ( het productiehuis dat de Camera D’or van Cannes 2016  produceerde)

 

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

De film van Stijn Coninx ‘Niet schieten’ in het dramadepartement en ‘Patser’ van Adil en Bilall in het entertainment segment

 

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Robin Pront zal waarschijnlijk een nieuwe sterke film maken en Veerle Baetens zal haar regiedebuut misschien nog voor eind 2018  kunnen plannen ?

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Zolang er gedacht wordt dat je met hooguit 8, 9 films te steunen per jaar ( met zeer krappe bedragen bovendien), op zijn minst 2,3 films per jaar  internationaal zal kunnen laten doorbreken, geef je blijk als land van het beroep van scenarist en regisseur niet au sérieux te nemen. Chanel vindt niet ieder jaar een Chanel 5 uit en nochtans betalen ze hun ontwikkelaars gans het jaar door. Renault heeft sinds de Scenic nooit meer een model gehad dat werkelijk overal rondreed en nochtans blijven hun ontwerpers zoeken en worden ze beter door het feit dat ze kunnen blijven zoeken met de pols op wat er in de maatschappij speelt en nodig is en zonder HET wereldmodel uit te vinden, draait hun business goed, want er is intussen een grote professionele voorsprong gemaakt. De droom om  een  beroepsrichting te bezitten waar alleen geniên nog les hoeven te krijgen zodat er stevig op ontwikkeling en groeien en  leraren kan bespaard worden, blijft een goedkope droom.
Brel zei het heel gevat: talent is 90% werk. Maar om 90% werk te kunnen maken moet er niet eerst 80% wachttijd gecreëerd worden, eer het herschrijven en verbeteren nog maar in aanmerking kan komen, zodat alle betrokkenen inmiddels met honderd en één andere dingen bezig moeten zijn, in plaats van met schrijven, regisseren en opmerkzaam blijven.

 

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Onmiskenbaar heeft hij de Vlaamse film van “Saai, te mijden , gasten” naar “Waaouuw!! Dat is met Koen De Bouw en Veerle Baetens, gasten” gebracht.

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Meer schermen aanbieden, als je bezoekers nog wil uit hun zetel krijgen.  Cinemaschermen in Vlaanderen ( en Wallonië ) zijn nog alleen in zeer grote steden aanwezig en hoe goed een film ook zou kunnen zijn, 30 km heen en terug moeten rijden om een film te bekijken, die binnen drie maand op telenet of proximus te zien valt, is een vrij onmogelijke zaak. Distributeurs klagen over het altijd maar heftiger moeten kiezen tussen zeer kwaliteitsvolle films van de hele wereld, die op dit beperkt aantal schermen allang allemaal geen plaats meer hebben.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Misschien eens een regisseur of een scenarist of een producer van West-Vlaamse afkomst? ( want ik denk dat dat wel de eerste vereiste is, dat je met die streek verbonden bent, niet ?) Geoffrey Enthoven zou anders mooie films uitkiezen voor het programma. Dirk Impens of Hendrik Verthé waarschijnlijk ook en Adil en Bilall weten ook zeer veel af van de filmschatten.

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …