Anouk Fortunier en haar overpeinzingen bij de overgang (2016-2017)

Meteen toen we ‘Drôle d’oiseau’ zagen, de eerste keer op het Film Fest Gent in 2015, wisten we het : de maker van deze film weet waar zij mee bezig is. Zelf wist ze nog niet dat ze het wist, en zeker niet dat anderen het wisten. Een creatief mens blijft tenslotte altijd zoekend. Toen we haar zeiden dat we haar wilden interviewen, keek ze ons verwonderd aan. Beschaamd bijna. Alsof we haar betrapt hadden op een openstaande gulp. Terwijl het gewoon talent was waarop we haar betrapt hadden. Niet zo’n kunst in haar geval. Het druipt ervan af. Energie ook, vuur, passie. Wat ze met ‘Drôle d’oiseau’ deed was zo slim, veelzijdig, geestig en doorleefd, dat we die unieke kijk op de dingen hopelijk snel terugzien.  In kort of lang werk, het maakt niet uit.  En het komt.  Want ze heeft ook een VAF Wildcard op zak.  Een kwestie van tijd.  Daar heeft ze er nu al te weinig van. Vandaar dat het even wachten was voor ze onze vragen bij de overgang beantwoordde. Maar we zijn blij haar aan het lijstje te kunnen toevoegen.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Het was een mooi jaar. Met ‘Drôle D’oiseau’ kregen we mooie filmselecties te pakken en het gaf me de kans om te reizen. Ik heb fantastische mensen ontmoet en voel mij erg dankbaar. Verder heb ik veel geleerd door te werken als kindercoach op de sets van Gilles Coulier en Sahim Omar Kalifa. Ben superbenieuwd naar het resultaat!

 

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Canvas lanceerde in samenwerking met De Chinezen de 4×7 documentairereeks. Ik kreeg de kans om ook zo’n project te maken wat een echte uitdaging was gezien de fragiele aard van m’n onderwerp : psychose. Ik was erg blij met de begeleiding die ik kreeg en vind het een prachtig initiatief: het is de kans voor vele gekende en minder gekende makers om een persoonlijk werk te realiseren. Verder schrijf ik aan mijn Wildcard (waarover later meer!) en werk ik met Laura van Haecke aan een surrealistische en erotisch getinte kortfilm.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Ik val waarschijnlijk in herhaling maar Fien Troch heeft me omver geblazen met ‘Home’. Het was moeilijk om niet verliefd te worden op Peter Van den Begin en zijn fantastische acteerprestatie in ‘King of the Belgians’. Ook was in onder de indruk van de samenwerking van Gilles Coulier & Tom Dupont voor het script van ‘Cargo’.

 

4) Wie worden voor u de figuren van 2017? Wie moeten we in de gaten houden?

Teveel om op te noemen maar hier alvast een poging:Gerard Jan Claes en Olivia Rochette, Moon Blaise, Tibo Vandenborre, Kenneth Mercken en Monica Stan, Deben van Dam, Leo Van Dijl en Anthony Nti. O, en ook zeker Nelson Polfliet niet vergeten. Het is een zeer getalenteerde jonge regisseur met een origineel & bizar oog op de dingen. Gaan we zeker nog van horen.

5) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

Goh, ik heb wel een paar vragen voor Fien. Over time-management, de combinatie relatie+werk en hoe niet te veranderen in een giechelgeit in de spotlights.

 

Zie ook : 

Anderen die onze vragen bij de overgang beantwoordden

Anouk Fortunier over ‘Drôle d’oiseau’

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …