Bart Van Langendonck en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Bart Van Langendonck is de naam achter heel veel van de meest opgemerkte Vlaamse films van de laatste jaren : ‘Rundskop’, ‘D’Ardennen’ en ‘The Land of the Enlightened’ waren films die er niet zouden zijn geweest had Bart Van Langendonck er zich niet achter gezet om ervoor te zorgen dat die papieren projecten ook daadwerkelijk films werden.  En eigenlijk hebben zowat alle films die hij produceert datzelfde potentieel om te ontploffen.  En man vol vuur die tussen alle drukke bezigheden nog de tijd vindt om onze vragen te beantwoorden.

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 

Uiteraard was mijn hoogtepunt de wereldpremière van Pieter-Jan De Pue’s hybride film ‘The Land of the Enlightened’ met een eerste prijs voor de film op Sundance en de daaropvolgende festivaltour die de film intussen naar meer dan 65 festivals bracht. Het succes van de film in de zalen en de EFA nominatie voor beste Europese documentaire waren de kers op de taart.

Een ander hoogtepunt was natuurlijk het draaien van Michaël R. Roskams langverwachte tweede Europese film, ‘Le Fidèle’. Als laagtepunt : we slaagden er niet in om deze keer een oscarnominatie waar te maken (sorry, België!), maar de 7 Ensors en de Belgische selectie voor de Oscars van ‘D’Ardennen’ waren al heel mooi, dus écht heel laag ging het nu ook weer niet.

Karlovy Vary met Pieter-Jan De Pue

 

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

We beginnen het jaar met niet minder dan drie releases : op 17/1 komt ‘Grands Travaux’ van het getalenteerde regisseursduo Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes (ref. ‘Rain’) uit tergelegenheid van ‘Docpoppies’ en in een reeks zalen. Op 25 januari beleeft de documentaire ‘Rien n’est pardonné’ van Vincent Coen en Guillaume Vandenberghe haar wereldpremière op het FIPA TV-festival in Biarritz en zal hij op diverse tv-zenders in Europa worden vertoond (bij ons op Canvas). Het is een film over de gevolgen van de Charlie Hebdo aanslag op één van haar – Marokkaanse – redactrices.

Op 15 febrauri brengt Savage Film de eerste speelfilm van Nathalie Teirlinck, ‘Le Passé devant nous’, in de zalen. Dat doen we zelf; enerzijds omdat we niet onmiddellijk een distributeur vonden die er voldoende zou in investeren, anderzijds ook omdat we intussen zelf ervaring hebben opgebouwd met de distributie van documentaires. Maar het is in dit verband duidelijk dat er in België te weinig arthousezalen bestaan om van auteursfilms een commerciëel succes te maken. Het feit dat distributeurs geen steun kunnen krijgen voor films van eigen bodem maar wel voor andere Europese films, is iets waar de overheid/het VAF een rol in moet gaan spelen.

Verder werken we Michaël Roskams ‘Le Fidèle’ verder af om in première te gaan op een nog nader te bepalen festival dit jaar. Andere films in ontwikkeling zijn Tom Barmans ‘The Hab’, die we begin 2018 hopen te draaien, ‘Dealer’, het regiedebuut van Jeroen Perceval en ‘Checkpoint’, het debuut van het nieuwe jonge talent Marnix Ruben. Met Hans Van Nuffel – wiens ‘Equator’ even heeft liggen sudderen maar die nu terug op kruissnelheid zal komen –  zullen we nog een andere film, ‘De Eilander’, ontwikkelen. Jeroen Perceval zal er de hoofdrol in spelen.

Met Robin Pront op de uitreiking van de Magrittes

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Pieter-Jan De Pue, Felix Van Groeningen, Fien Troch.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 

Uit eigen stal natuurlijk Nathalie Teirlinck. Maar ik ben ook benieuwd naar het debuut van Wouter Bouvijn wiens kortfilm ‘Tweesprong’ geweldig was. Over de taalgrens: François Troukens is een ex-gangster/ex-gevangene die nu met ‘Tueurs’ een straffe politiefilm geregisseerd heeft, licht geïnspireerd op het Bende van Nijvel verhaal, met Kevin Janssens in een belangrijke rol en in coproductie met Savage Film.

Geen figuur, maar wel in de gaten te houden : de opening van de Palace Cinema in Brussel wordt, na vele politieke obstakels, eindelijk een feit ; één waar ik als bestuurslid mee aan zal vorm kunnen geven.

 

Op het punt om Evelyne Brochu te kussen op de sterlegging nav de première in Oostende

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden.

 

Q: Komt het nog goed?

A: Dat racisme, demagogie en onverdraagzaamheid terug de kop opsteken, stelt me niet gerust.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien?  Zo ja, welke?

 

Aan die Antwerpse taxshelter-‘producent’: slaapt u nog ?

 

Presentatie The Land of the Enlightened op het Costa Rica Int’l Film Festival (waar de film de publieksprijs won).

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvragen beantwoordden

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …