De Belgen winnen een beetje in Cannes….

Een dolblije Valentina Maurel en haar ploeg in Cannes

De meest avontuurlijke nevensectie van het Festival van Cannes is gewonnen door ‘The Rider’, een op en top Amerikaanse film van een Chinese regisseuse geproduceerd  een Belg. En de kortfilmcompetitie voor de filmscholen van over de hele wereld is gewonnen door een dame uit Costa Rica met een film, ‘Paul est là’, die ze als eindwerk aan het Brusselse Insas gemaakt heeft.

Het Belgische productiehuis Caviar heeft al een tijd een Amerikaanse vleugel die zich aanvankelijk met reclame- & videoclips inliet, maar met de jaren ook fictiefilms gaan maken is.  De CEO van Caviar, de Belg Bert Hamelinck, leidt dat Amerikaanse kantoor en is ook de man die ‘The Rider’ bij Caviar heeft binnengehaald.  Die film heeft nu de ‘Quinzaine des réalisateurs’ gewonnen, de belangrijke nevensectie waar vaak de échte ontdekkingen te rapen vallen.

Brusselse filmschool mag feesten

En nog een Belgische triomf : de Cinéfondation, de competitie voor de kortfilms waarmee filmstudenten van filmscholen van over de hele wereld hun eindexamen afleggen, is gewonnen door de Costaricaanse Valentina Maurel, voor haar kortfilm ‘Paul est là’.  Haar film omschrijft ze zelf als “een studie van een relatie in crisis, een relatie die haar complicaties heeft, en die de kijkers hopelijk zal aangrijpen.” En de jury onder leiding van voormalig Gouden Palm-winnaar Cristian Mungiu was in ieder geval aangegrepen door het verhaal van een meisje wiens leven helemaal overhoop wordt gehaald wanneer Paul, haar oude vlam een paar dagen bij haar komt intrekken.

 
De Frans gesproken kortfilm van Maurel, waarin ook een paar woordjes Vlaams te horen zijn, won de competitie waarvoor 626 maar liefst 2600 films hadden ingediend. Eerder had het selectiecomité de geselecteerden herleid tot 16.  Waarbij ook een film van het Gentse KASK, ‘Camouflage’ van Imge Özbilge. Met de overwinning sleept Maurel 15000 euro in de wacht.

 

Op en top Amerikaans gemaakt door een Chinese en een Belg

‘The Rider’ is reeds de vierde Amerikaanse film voor het Belgische productiehuis Caviar in LA. “Dit project is zo mooi, uniek en integer, we moesten het gewoon maken,” vertelde Bert Hamelinck, CEO van Caviar, nog voor hij naar Cannes vertrok. “Het is ook grappig dat deze film, die over iets zo fundamenteel Amerikaans vertelt, gerealiseerd wordt door een Chinese en een Belgische green card houder.”

Bert Hamelinck, CEO van Caviar
Regisseuse Chloé Zhao

Chloé Zhao vertelde tijdens een interview met Indiewire – na de release van haar debuutfilm ‘Song My Brothers Taught Me’ in 2015 – dat ze meer films wou maken in het vergeten ‘Heartland’ van Amerika. Dit resulteerde in ‘The Rider’, een prachtige fictieprent in een een rauwe, naturalistische stijl met een documentaire insteek, volledig gedragen door niet-professionele acteurs. De film is een productie van Caviar en Highwayman films. ‘The Rider’ vertelt het verhaal van Brady Blackburn, een jonge cowboy die na een rodeo-ongeluk dat hem bijna fataal wordt, het nieuws krijgt dat hij niet meer mag paardrijden. Als rijzende ster in het rodeocircuit en getalenteerd paardentrainer, komt het nieuws hard aan. Eens terug thuis in Pine Ridge Reservation start Brady zijn zoektocht naar een nieuwe identiteit.

De film is gebaseerd op het ware verhaal van Brady Jandreau en hij speelt ook zelf de hoofdrol en wordt geflankeerd door Tim Jandreau, Lilly Jandreau, Lane Scott and Cat Clifford. Chloé Zhao leerde de cowboys kennen toen ze voor haar eerste film het Pine Ridge Reservaat in South Dakota bezocht en het was zo dat ze dit tragische en tegelijk heel universele verhaal schreef.

Tranen voor een cowboy

De film was al na de eerste vertoning ontzettend positief onthaald op de 49e Quinzaine des Réalisateurs.  The Wrap had het over ’this year’s word-of-mouth hit’ en de ‘visual grandeur’ en omschreef de prent als ‘één van de echte parels van het festival’, The Hollywood Reporter had het over ‘een mooie, eerlijke weergave van een harde manier van leven’, Screen International zag vooral een ‘verbluffend gefilmde prent’ en ook The Guardian vond ‘The Rider’ ‘indrukwekkend en vakkundig’, terwijl Dazed de film dan weer omschreef als ‘meesterlijk, groots en toch intiem.’ De recensent voegde eraan toe dat hij niet meer zo hard om een cowboy had geweend sinds ‘Toy Story 3’.  En zo zouden we nog een tijd kunnen doorgaan. Het moge duidelijk wezen, de film werd met lof overspoeld.

Check Also

Vlaamse documentaires in de prijzen in Nyon!

Op het internationale documentairefestival Visions du Réel in het Zwitserse Nyon zijn gisteren de prijzen …