Bruno Georis en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Voor ons was Bruno Georis dit jaar een geweldige ontdekking.  Liet ‘King of the Belgians’ in de eerste plaats hoofdrolspeler Peter Van den Begin schitteren, dan kwam Georis als een stevige tweede binnen. Hij speelt de chef protocol die we samen met de koning zagen ontdooien tijdens de  onvoorziene reis die het onvoorbereide gezelschap in allerlei onverwachte situaties bracht.  Zijn Ludovic Moreau is een serieuze man, die protocol ademt. Hij is de trotse beheerder van de waardigheid van de Koning. Maar hij blijkt niet goed voorbereid op de onverwachte rit doorheen de Balkan.

Bruno Georis is een veelzijdige acteur op het Belgische scherm en planken met meer dan dertig jaar ervaring. ‘King of the Belgians’ is al de derde film waarin hij samen met Peter Van den Begin te zien is. Hij verscheen in meer dan zeventig theaterproducties en verschillende films. Hij produceert en speelt in zijn eigen stukken die literatuur, poëzie en muziek combineren. Hij studeerde af met de grootste onderscheiding van het Koninklijk Conservatorium in Brussel.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Ja, het jaar 2016 lijkt me een goed jaar geweest te zijn voor de Belgische cinema en vooral dan voor de Franstalige Belgische film. Dat heeft te maken met de lancering van de serie ‘La trève’ en met het feit dat de RTBf de serie ‘Ennemi public’ heeft geproduceerd. Beide series hebben heel veel succes gekend bij het Franstalige publiek. Daarnaast werden de twee feuilletons verkocht aan tal van buitenlandse zenders en wonnen ze ook prijzen in den vreemde. Ik weet het, dat gaat over televisie, maar dat zal zich binnenkort laten voelen op filmvlak ook. En wel om volgende redenen :
· Het Franstalige publiek heeft eindelijk eens enthousiast gereageerd op een productie van bij ons, want doorgaans kan het Franstalige Belgische publiek maar weinig enthousiasme opbrengen voor Belgische producties.  Heel anders dan in Vlaanderen.
· Jonge regisseurs hebben bewezen dat het succes mogelijk is met typische Belgische scenario’s, zonder dat er correcties en aanpassingen in script of scenario moeten gebeuren door distributeurs of producenten.
· Er verschenen nieuwe gezichten op de affiches waarmee het Franstalige publiek vertrouwd is kunnen geraken.  Zij kunnen de motor worden van nieuwe projecten

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

 

Ik heb drie projecten op stapel staan :
· ‘La colle’ van Alexandre Castagnetti dat gedraaid wordt in België
· ‘Eva’ van Benoît Jacquot, waarvan de opnamen in Frankrijk plaatsvinden
· ‘Apparition’ van Xavier Gianolli, ook te draaien in Frankrijk

 


3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

 

Peter Van den Begin natuurlijk en niet alleen omdat hij in ‘King of the Belgians’ zo prominent aanwezig was, maar hij is de laatste tijd in de meest diverse rollen te zien en is altijd heel goed in wat hij doet. Lucie Debay kan nu al niet meer naast de Magritte voor de beste vrouwelijke debutante pakken.

Mathieu Donck, aan wie we ‘La trêve’ te danken hebben.
En ik vergeet nog tal van mensen.  2016 was een heel goed jaar op film-en tv-vlak.

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Ik denk dat je hier ook de regisseurs van ‘Ennemi public’ kunt citeren.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

 

De eerste vraag die ik zou willen stellen aan de mensen die de financiën beheren voor de cultuur en meer bepaald voor de film : wat is je visie op de wereld zoals hij is en hoe ziet de wereld eruit die je in de toekomst wil zien? En de tweede vraag die ik hen zou willen stellen en die ze idealiter ook zichzelf gaan stellen  : hoe kunnen cultuur en film uitgroeien tot populaire middelen om die visies ook bekend te maken? Zonder daarbij uiteraard te vergeten dat we met ontspanning bezig zijn in de meeste nobele zin van het woord.

 

Zie ook : 

 

 

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …