Home / Nieuws / Varia / Dirk Impens trekt de stekker eruit bij Menuet

Dirk Impens trekt de stekker eruit bij Menuet

Raar nieuws bij het begin van de vakantie : Menuet stopt ermee. Dirk Impens doekt de firma op.  Een positieve keuze, zo benadrukt hij zelf.  En hij vindt het geen triest nieuws : ‘Dit is geheel en al mijn eigenste beslissing, mijn eigenste keuze, net zoals ik de voorbije 30 jaar ook grotendeels zelf keuzes gemaakt heb.” Verder wil hij momenteel geen commentaar kwijt. Maar hoewel hij zelf die keuze als positief omschrijft, is dit absoluut geen goed nieuws voor de Vlaamse film. Want Dirk Impens is in die meer dan 25 jaar dat hij films produceert een producer gebleken die vooral films maakte die een meerwaarde betekenden. Een figuur die de Vlaamse film kon gebruiken.  Velen beschouwden hem nog als een topkandidaat voor de post van directeur-intendant van het VAF, de post die Erwin Provoost begin volgend jaar inneemt als opvolger van Pierre Drouot. Impens en zijn Menuet gaan de twee nog lopende projecten nog afwerken, ‘Verborgen verlangen’ en ‘Under my Skin’, maar ‘Het smelt’, de verfilming van de gelijknamige bestseller van Lize Spit die het regiedebuut van Veerle Baetens moet worden, verhuist naar een ander productiehuis.

Zijn eerste langspeler was ‘Blueberry Hill’, die geregisseerd werd door Robbe De Hert.  Onmiddellijk gevolgd door het  historisch epos ‘Daens’ van Stijn Coninx, een film die genomineerd werd als Beste Buitenlandse Film voor de Oscars in 1993 en bijna vijfentwintig jaar later nog steeds in de top 5 van meest succesvolle Vlaamse films staat. Geen ‘beginners luck’, zo bleek al vlug want met de volgende film, ‘Manneken Pis’, de film van Frank Van Passel, sleepte Menuet meteen een selectie in de wacht voor de Semaine de la Critique in Cannes.  Ook ‘Alles moet weg’ van Jan Verheyen was een film van Impens, net als ‘Café Derby’ van Lenny Van Wesemael. Maar de naam waarmee Impens het meest zal verbonden blijven, is ongetwijfeld die van Felix Van Groeningen.

Het verlies van zijn vaste compagnon

In 2004 begon Menuet aan een vruchtbare samenwerking met Felix van Groeningen, wat tot dusver resulteerde in vijf succesvolle films. ‘De helaasheid der dingen’ werd  in 2009 geselecteerd voor de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes. ‘The Broken Circle Breakdown’ leverde Menuet dan weer een 2de Oscarnominatie op, en ‘Belgica’ ging in wereldpremière in Sundance, waar het de Prijs voor Beste Regie won.

De favoriete poulain van Dirk Impens, Felix Van Groeningen (foto KVdm – Cinevox)

Maar het publiek volgde niet voor de film van Van Groeningen en de regisseur vertrok naar Amerika, waar hij momenteel volop aan de montage bezig is van ‘Beautiful Boy’, een film met Steve Carell in de hoofdrol, die geproduceerd wordt door het productiehuis van Brad Pitt.  Van Groeningen nam daarvoor ook zijn eigen Vlaamse DOP, Ruben Impens, mee naar Amerika.  Aanvankelijk zou Nico Leunen de montage voor zijn rekening nemen, maar uiteindelijk bleek er een kink in de kabel te komen tussen de Amerikaanse producenten en de vaste monteur van Van Groeningen.

Was het de combinatie van het floppen van ‘Belgica’ met het vertrek naar het buitenland van zijn ‘compagnon de route’, die hem aan het denken zette? Want Van Groeningen had tot dan toe al zijn films met Impens gemaakt.  En ze hadden nog plannen voor de toekomst.

‘Het smelt’ verhuist naar een ander productiehuis

Het was Dirk Impens zelf die Veerle Baetens overtuigde om het scenario te schrijven van ‘Het smelt’ en ook de regie voor haar rekening te nemen. (foto KVdm – Cinevox)

Zelf wil Impens geen commentaar geven.  Jawel, we mogen het nieuws de wereld insturen.  Hij houdt ons niet tegen. “Als jij dat nieuws vindt, dan wil ik je dat mini-,mini-primeurtje wel gunnen, maar ik heb gewoon nu geen goesting om daar meer over te zeggen. Dat zal ik ooit wel eens doen, als dat dan nog iemand interesseert,” zo zegt hij in zijn gekende cynische stijl. “Maar nu heb ik daar gewoon geen goesting voor.” Maar de films die hij nu nog lopen heeft, werkt hij af, zo bevestigt hij : “Ja, absoluut, dat zijn de films met ons aller weergaloze Astrid Bryan en de film van Lukas Dhont.” Dan heeft hij het over ‘Verborgen verlangen’, dat geregisseerd wordt door Maarten Moerkerke en ‘Under my Skin’ van de Gentse Lukas Dhont, een poulain van hem die al tijdens zijn studies de garantie kreeg van Impens dat hij zijn eerste langspeler zou produceren.  Maar ‘Het smelt’ de verfilming van de gelijknamige roman van Lize Spit, waarvoor hij Veerle Baetens persoonlijk overtuigde om met dat project haar regiedebuut te maken, vermeldt hij niet. Vandaar dan onze vraag naar ‘Het smelt’.  ‘Dat laten we over,’ zeg hij. Aan wie wil hij nog niet zeggen. “Nee, ik wil nu echt niet meer vertellen. Ik heb er geen zin in.”

Astronaut of vroedvrouw

Op de vraag of hij ons dan tenminste kan geruststellen dat er niets mis is met zijn gezondheid, begint hij te gniffelen : “Nee, ik vind het heel grappig dat mensen dat vragen.  Nee, ik ben niet ziek. Integendeel. Het is een zeer positieve keuze. Het is absoluut niet van ‘oeioei, hij moet stoppen’. Gelukkig niet. Het is een zeer bewuste, zeer weloverwogen en zeer positieve keuze. Gewoon tijd voor iets anders. Ik denk dat ik vroedvrouw of astronaut word.  Daar twijfel ik nog tussen.”

Ook voor het tv-landschap is het afhaken van Impens en het opdoeken van zijn Menuet heel slecht nieuws.  Intussen produceerde Menuet ongeveer 50 langspeelfilms en tv-series, met publiekslievelingen en successen als ‘Terug naar Oosterdonk’, ‘Kongo’, ‘Team Spirit’, ‘Katarakt’, ‘Terug naar Oosterdonk’, ‘Katarakt’, ‘Code 37’, ‘Deadline 14/10 en 25/5’, ‘Zuidflank’, ‘Vriendinnen’ en ‘Coppers’.  Nieuwe series die er nog aankomen zijn ’13 geboden’ van Maarten Moerkerke met Marie Vinck, en ‘De bende van Jan De Lichte’ van Maarten Moerkerke en Robin Pront met Matteo Simoni en Stef Aerts.

Zelf bleef Impens liever in de schaduw. Zelfs op de grote premières van films als ‘Belgica’ viel hij nergens te bespeuren (foto KVdm – Cinevox)

Bekijk ook

Jan Verheyen opteert voor ‘vooruitgaande cinema’ met Danny Elsen

Er zit vaart in ‘Het Tweede Gelaat’. En dat is geen toeval. Er is over …