Dit hebt u nog nooit gezien. Ga dus kijken naar ‘The Land of the Enlightened’

Nooit voorheen heeft een Vlaamse documentaire meer gekost : 1,2 miljoen euro.   Bart Van Langendonck vertelde het in de Zevende Dag.  En regisseur Pieter-Jan De Pue mocht in alle media vertellen hoe hij verschillende keren zijn leven op het spel zette in de zeven jaar dat hij naar Afghanistan trok om er ‘The Land of the Enlightened’ te filmen. Dat zou een documentaire worden, uiteindelijk is het een hybridefilm geworden die half fictie, half documentaire is.  Maar vooral prachtig en aangrijpend.

Bommen ontploften, kogels knalden en sommige van zijn medewerkers werden gefolterd. Zelf belandde hij in de gevangenis en talloze keer moest hij vluchten.  Materiaal werd in beslag genomen en kapot geslagen.  Maar De Pue bleef teruggaan. Hij moest en zou het verhaal vertellen van mensen die in een land waar hun toekomst constant aan stukken geschoten wordt, door telkens weer andere partijen, met alle mogelijke menselijke en onmenselijke middelen, een leven trachten uit te bouwen.  Een leven dat je niemand toewenst.

In ‘The Land of the Enlightened’ vertelt De Pue uiteindelijk het verhaal dat hij heeft samengesteld uit de flarden realiteit die hij in het adembenemend mooie Afghanistan heeft vastgelegd.  Een Afghanistan waar een mensenleven niets waard is en waar een mens ook geen leven kan hebben.  Maar dat weten de kinderen van de Kuchi-stam, die De Pue volgt, nog niet.  Op hun manier voeren ze elke dag een strijd in het door een oorlog verscheurd land.  Hard voor zichzelf en anderen.  In al die onmenselijkheid schemert hier en daar nog het dartele, het speelse door dat alleen kinderen kunnen hebben.  De ontelbare sterren die ’s nachts op hen toekijken laten hen toch dromen van een ander bestaan. Ze dromen van de dag dat het Amerikaanse leger uit het land wegtrekt. De jongeren graven oude landmijnen van de Sovjets op om de springstof ervan te verkopen aan kinderen die in de mijnen op zoek gaan naar lapis zuli. Een andere bende kinderen ligt voortdurend op de loer, klaar om de karavanen te overvallen die blauwe sierstenen en opium door het dorre gebergte van Pamir smokkelen.

KLIK HIER om de trailer van ‘The Land of the Enlightened’ te bekijken

 

 

Dat ze omringd zijn door een schoonheid die je in weinig vakantiefolders aantreft, een schoonheid die De Pue meesterlijk in beeld brengt, maakt het allemaal des te schrijnender.  Sterk als je je nek kunt uitsteken om een verhaal te vertellen dat zin heeft.  De Pue vertrok als een documentairemaker, en is teruggekomen als een auteur en een fictiefilmer die de realiteit geen onrecht aandoet.

Pieter-Jan De Pue heeft een nauwe band met Afghanistan. De jonge fotograaf was al verschillende keren in de regio op reis geweest, had er al tal van avonturen beleefd, voor hij er op uittrok om in verbluffend mooie 16 mm-pelliculebeelden een portret van een natie te schetsen, met een hoofdrol voor de jonge bevolking wiens dromen en realiteit hij door elkaar laat vloeien.

Gedraaid op 16 mm pellicule volgt De Pue de jonge mensen die zich in het Noordwesten van Afghanistan ophouden in de Wakhan Corridor, een gebied dat gelegen is tussen Tadzjikistan, Pakistan en China. Het Pamirgebergte –een van de bergketens die de eretitel “dak van de wereld” draagt– haalt hier vlot hoogtes van boven de vijfduizend meter, maar het Afghaanse grondgebied is er op sommige plaatsen minder dan twintig kilometer breed. Het is in die regio dat een bende van nomadenkinderen nauwlettend de voorbijtrekkende karavanen in de gaten houdt om opgegraven landmijnen, rauwe lapis lazuli en zwart opium te ruilen voor voedsel en brandstof.

De beelden die debuterend regisseur Pieter-Jan De Pue over een periode van zeven jaar op evocatieve 16 mm-film vastlegde, geven een bevreemdende maar fascinerende kijk op de toestand waarin Afghanistan werd achtergelaten voor de volgende generatie. Terwijl de Amerikaanse soldaten zich opmaken om te vertrekken, dringen we in het spoor van De Pue diep in dit verborgen land binnen waar jonge jongens vogelvrije bendes vormen die handelsroutes controleren, springstof van achtergebleven landmijnen verkopen en roestige tanks als speeltuigen gebruiken – ze volgen hun eigen oorlogsregels, die gemodelleerd zijn naar het desolate landschap dat ze geërfd hebben.

Fictie en documentaire lopen naadloos in elkaar over in deze verbluffende cinematografische reis naar de schoonheid van het door oorlog geteisterde Afghanistan.

Bart Van Langendonck van Savage Film (‘D’Ardennen’, ‘Galloping Mind’, ‘Rundskop’) is de producent van ‘The Land of the Enlightened’. De film kon rekenen op steun van het VAF.

 

Het lijkt wel alsof de pers unaniem onder de indruk  is :

 

“Een begeesterende mix van documentaire en fictie over de dromen en verwachtingen van Afghaanse tienerjongens.’ ‘Ehtnologische magie.” – **** (De Morgen)

 

“Eén van de meest ambitieuze, grootse debuten sinds lange tijd.” – **** (De Standaard)

 

“Op de beste momenten dwarrelt er uit de beeldenpracht en de muziek een mooie poëtische kracht op.” (Humo)

 

“Een debuut langs de grote poort.” (Beeld Express)

 

“Wow. Grootste cinema.” (De Standaard)

 

“Als u één film dit jaar moet zien, laat het ‘The Land of the Enlightened’ zijn.” (Interne Keuken, Radio 1)

 

“Prachtige beelden en interessante mix tussen fictie en non-fictie.” (Focus Knack)

 

“Gorgeous to look at.” (The Hollywood Reporter)

 

“Hypnotic, playful and chilligly austere.” (Screen Daily)

 

“This is the best film – bar none – that I’ve ever seen on Afghanistan. It’s so stunning that I kept finding myself wondering how it had even gotten made.” (Sebastian Junger, director ‘Restrepo’)

 

“Hypnotic, playful and chillingly austere, the hybrid documentary blends romance and raw realism” (Screen International)

 

“Awe-inspiring. The young Belgian director paints a fascinating portrait of an Afghanistan caught between its traditions and an uncertain future” (Cineuropa)

 

“Powerfully intimate and absolutely stunning.” (Indiewire)

Vertoningen

 

Op 6 maart ging ‘The Land of the Englightened’ in de Belgische zalen in première in Bozar Brussel, gevolgd door enkele avant-premières i.s.m. Doc Poppies op 15 maart in Cinema ZED (Leuven), Cinema Cartoon’s (Antwerpen), Cinema Lumière (Brugge), Cinema Sphinx (Gent), Budascoop (Kortrijk), Utopolis Mechelen, TheRoxyTheatre (Koersel), CC Zwaneberg (Heist-op-den-Berg) en Cinema Aventure (Brussel).

 

Vanaf 16 maart speelt de film in de zalen:

 

– Cinema ZED (Leuven) – 15/03, 20/03, 21/03, 24/03, 25/03, 28/03

– Cinema Sphinx (Gent) – vanaf 16 maart

– UGC (Antwerpen) – vanaf 16 maart

– UGC Toison d’Or (Brussel) – vanaf 16 maart

– Cinema Aventure (Brussel) – vanaf 16 maart

– Buda Kunstencentrum – vanaf 16 maart

– Filmhuis Klappei (Antwerpen) – 7/04, 11/04, 12/04

– Bibliotheek De Wattenfabriek (Herzele) – 11/04

– Filmhuis Mechelen – 19/04

– CC Strombeek – 25/04

– CC De Spil (Roeselare) – 30/04

– CC De Meent (Alsemberg) – 5/06

En op de filmfestivals DOCVILLE en MOOOV.

 

Vertoning ‘Making Of – The Land of the Enlightened’

 

– deBuren (Brussel) – 25 maart

– Cinema Sphinx (Gent) – 28 maart

– Cinema ZED (Leuven) – 28 maart

 

thelandoftheenlightened.com

thelandoftheenlightened.be

 

Foto’s Pieter-Jan De Pue

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …