Dit zijn de nominaties voor de Magrittes

Vandaag zijn de nominaties bekendgemaakt voor de Magritte’s, die op 4 februari voor de 7de keer worden uitgereikt.  ‘Les Magritte du Cinéma’, dat zijn de tegenhangers van de Ensors, de Franstalige Belgische filmprijzen. Vorig jaar werden die nog beheerst door de Vlamingen, toen Wim Willaert en Veerle Baetens tot grote ontzetting van minister Joëlle Milquet met de prijzen voor  beste acteur en actrice aan de haal gingen.  Dit jaar zijn opvallend weinig Vlaamse genomineerden, de uithaal van de minister heeft zijn effect gehad.

‘Black’ haalt er wel vier binnen, maar in de voornaamste categorieën zijn ze er niet bij.  Een beetje een tegenvaller.  Hoewel, het was bij de release al duidelijk dat Wallonië minder wild was van de film van Adil El Arbi en Bilall Fallah dan Vlaanderen , ook al was de film zowat helemaal Frans gesproken.  En dat blijkt nu ook uit de nominaties. Niet genomineerd voor beste film en evenmin voor beste regie. En ook al niet voor beste scenario. Wel een nominatie voor ‘beste mannelijke acteur’ voor Aboubakr Bensaihi en ‘beste vrouwelijke debuut’ voor Martha Canga Antonio.  Maar voor de rest alleen nominaties voor ‘Black’ in nevencategorieën. Zoals voor beste kostuum, waar de vriendin van Adil, Nina Caspari genomineerd is en, ook dik verdiend, voor Hannes Demaeyer en zijn schitterende muziek.

Met zijn vier nominaties behoort ‘Black’ wel tot de favorieten. Want dat is evenveel als voor ‘L’économie du couple’ van Joachim Lafosse, recent nog door de Belgische filmcritici tot beste Belgische film verkozen.  Maar de grote kanshebbers op de prijzen zijn ‘Parasol’ van Valerie Rosier en ‘Je me tue à le dire’ van Xavier Seron, beiden goed voor zeven nominaties, en ‘Les premiers, les derniers’ van Bouli Lanners en ‘Keeper’ van Guillaume Senez, beiden goed voor acht nominaties.  Voor die ‘Keeper’ is trouwens ook Sam Louwyck genomineerd in de categorie ‘beste mannelijke bijrol’.

En wie op de nominaties voor ‘La fille inconnue’ van de gebroeders Dardenne zat te wachten, zal nog een hele tijd moeten wachten. Te laat in de bioscoop gekomen om in aanmerking te komen voor de Magrittes van dit jaar.  En dus pas voor volgend jaar.  Om dezelfde reden komt ‘Black’ nu pas in aanmerking.

Om diezelfde reden vind je bijvoorbeeld ook een film als ‘Pippa’ niet terug in de lijst van beste Vlaamse films. Maar er kan nog een andere reden zijn waarom bepaalde Vlaamse films niet in die lijst staan.  Beste Vlaamse film slaat bij de Magrittes op ‘Beste coproducties’. Er moet dus geld van een Franstalige partner in zitten om in aanmerking te komen. Erik Van Looy zien we dus volgend jaar wel op de Magrittes. En tot slot toch even opmerken dat ‘The Land of the Enlightened’ ook genomineerd is als één van de beste Vlaamse film. Jammer dat er geen plekje was voor de film van Pieter-Jan De Pue tussen de beste documentaires.  Had je toch kunnen verwachten voor een film die wel nog genomineerd was voor de European Film Awards. Het zal Milquet haar schuld zijn.

DIT ZIJN ALLE NOMINATIES

Magritte voor de beste film:

‘Je me tue à le dire’ van Xavier Seron, geproduceerd door Bernard de Dessus les Moustier et Olivier Dubois (Novak Prod)
‘Keeper’ van Guillaume Senez, geproduceerd door Isabelle Truc (Iota production)
‘L’Economie du Couple’ van Joachim Lafosse, geproduceerd door Jacques-Henri en Olivier Bronckart 
(Versus production)
‘Les Premiers les Derniers’ van Bouli Lanners, geproduceerd door Jacques-Henri en Olivier Bronckart 
(Versus production)
‘Parasol’ van Valéry Rosier, geproduceerd door Benoît Roland (Wrong Men North)

Magritte voor het beste langspeelfilmdebuut :

‘Je me tue à le dire’ van Xavier Seron (Novak Prod)
‘Keeper’ van Guillaume Senez (Iota production)
‘Parasol’ van Valéry Rosier (Wrong Men North)

Magritte voor de beste regie :

Xavier Seron voor ‘Je me tue à le dire’
Joachim Lafosse voor ‘L’Economie du Couple’
Bouli Lanners voor ‘Les Premiers les Derniers’
Valéry Rosier voor ‘Parasol’

Magritte voor de beste Vlaamse film :

‘Belgica’ van Felix van Groeningen, geproduceerd door Dirk Impens (Menuet)
‘Black’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah, geproduceerd door Frank Van Passel, Bert Hamelinck, Ivy Van 
Haecke (Caviar)
‘Problemski Hotel‘ van Manu Riche, geproduceerd Emmy Oost (Cassette for Timescapes)
‘The Land of the Enlightened’ van Pieter-Jan De Pue, geproduceerd door Bart Van Langendonck (Savage 
Film)

Magritte voor de beste internationale coproductie :

‘A peine j’ouvre les yeux’ van Leyla Bouzid, gecoproduceerd door Anthony Rey (Hélicotronc)
‘Eternité’ van Tran Anh Hung, gecoproduceerd door Patrick Quinet (Artémis Productions)
‘La Tortue Rouge’ van Michael Dudok de Wit, gecoproduceerd door Léon Perahia (Belvision)
‘Les Cowboys’ van Thomas Bidegain, gecoproduceerd door Jean-Pierre en Luc Dardenne en Delphine 
Tomson (Les Films du Fleuve)

Magritte voor het beste scenario

Xavier Seron voor ‘Je me tue à le dire’
Guillaume Senez en David Lambert voor ‘Keeper’
Joachim Lafosse voor ‘L’Economie du Couple’
Bouli Lanners voor ‘Les Premiers les Derniers’

Magritte voor de beste actrice

Astrid Whettnall voor ‘La Route d’Istanbul’
Marie Gillain voor ‘Mirage d’Amour’
Jo Deseure voor ‘Un homme à la mer’
Virginie Efira voor ‘Victoria’

Magritte voor de beste acteur

Aboubakr Bensaihi voor ‘Black’
Jean-Jacques Rausin voor ‘Je me tue à le dire’
François Damiens voor ‘Les Cowboys’
Bouli Lanners voor ‘Les Premiers les Derniers’

Magritte voor de beste actrice in een bijrol

Virginie Efira in ‘Elle’
Catherine Salée in ‘Keeper’
Anne Coesens in ‘La Taularde’
Julienne Goeffers in ‘Parasol’

Magritte voor de beste acteur in een bijrol

Laurent Capelluto in ‘Je suis un soldat’
Sam Louwyck in ‘Keeper’
David Murgia in ‘Les Premiers les Derniers’
Charlie Dupont in ‘Un petit boulot’

Magritte voor het beste vrouwelijke debuut

Ghalia Benali in ‘A peine j’ouvre les yeux’
Salomé Richard in ‘Baden Baden’
Martha Canga Antonio in ‘Black’
Jade en Margaux Soentjens in ‘L’Economie du Couple’

Magritte voor het beste mannelijke debuut

Lazare Gousseau in ‘Baden Baden’
Pierre Olivier in ‘Nous Quatre’
Yoann Blanc in ‘Un homme à la mer’
Martin Nissen in ‘Welcome Home’

Magritte voor het beste camerawerk

‘Evolution’ : Manu Dacosse
‘La Danseuse’ : Benoît Debie
‘Les Premiers les Derniers’ : Jean-Paul De Zaeytijd
‘Parasol’ : Olivier Boonjing

Magritte voor het beste geluid

‘Je me tue à le dire’ : Arnaud Calvar, Julien Mizac en Philippe Charbonnel
‘Keeper’ : Virginie Messiaen en Franco Piscopo
‘La Tortue Rouge’ : Nils Fauth en Peter Soldan

Magritte voor de beste decors

‘Éternité’ : Véronique Sacrez
‘Keeper’ : Florin Dima
‘Les Premiers les Derniers’ : Paul Rouschop

Magritte voor beste kostuums :

‘Baden Baden’ : Sandra Campisi
‘Black’ : Nina Caspari
‘Les Premiers les Derniers’ : Elise Ancion

Magritte voor de beste originele muziek

‘Black’ : Hannes De Maeyer
‘Le Chant des Hommes’ : Catherine Graindorge
‘Parasol’ : Cyrille de Haes et Manuel Roland

Magritte voor de beste montage

‘Je me tue à le dire’ : Julie Naas
‘Keeper’ : Julie Brenta
‘Parasol’ : Nicolas Rumpl

Magritte voor de beste animatie-kortfilm

‘Estate’ van Ronny Trocker, geproduceerd door Erik Lambert en Julien Sigalas (Stempel)
‘Pornography’ van Eric Ledune, geproduceerd door Eric Ledune (Got ! Oh my got)
‘Totems’ van Paul Jadoul, geproduceerd door Arnaud Demuynck (La Boîte,… Productions)

Magritte voor de beste fictie kortfilm

‘A l’arraché d’Emmanuelle Nicot’, geproduceerd door Julie Esparbes en Anthony Rey (Hélicotronc)
‘Le Plombier’ van Méryl Fortunat-Rossi en Xavier Seron, geprodudeerd door Julie Esparbes en Anthony 
Rey (Hélicotronc)
‘Les Amoureuses’ vanCatherine Cosme, geproduceerd door Julie Esparbes en Anthony Rey (Hélicotronc)

Magritte voor de beste documentaire

‘En bataille, portrait d’une directrice de prison’ van Eve Duchemin, geproduceerd door  Annabella Nezri (Kwassa Films)
‘Intégration Inch’Allah’ van Pablo Muñoz Gomez, geprroduceerd door Kathleen de Béthune (Simple Production)
‘La Terre Abandonnée’ van Gilles Laurent, geproduceerd door Michel Steyaert (CVB)

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …