Dries Delputte en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016- 2017)

Onvoorstelbaar hoeveel straffe cameramannen er uit Vlaanderen komen.  Ze vinden ook meer en meer hun weg naar het buitenland.  Maar gelukkig is er constant aanvoer van nieuw talent.  Eén van die nieuwe talenten is Dries Delputte.  Hij was de man achter de camera bij de beide veel bejubelde kortfilms van Wannes Destoop.  En staat nu met tal van klinkende namen op de set van ‘De Bende van Jan De Lichte’, een reeks die geregisseerd wordt door Maarten Moerkerke, Pieter Van Hees en Robin Pront.   En als je zijn antwoorden op onze vragen overloopt, dan zie je dat hij ook al een langspeler gedraaid heeft en nog een befaamde serie waar velen naar uitkijken. Dat hij in de drukte van de dagen toch nog de tijd en de energie vond om onze nieuwjaarsvragen te beantwoorden, met diepgang en een serieux bovendien, is tekenend voor zijn gedrevenheid.

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 

Ja, het was een fantastisch jaar voor zowel mij als de Belgische film.

Met ‘D’Ardennen’ van Robin Pront die terecht in de prijzen viel bij de Ensors.

Maar ook Tim Mielants die internationaal doorbrak met het tweede seizoen van ‘Peaky Blinders’ en Jakob Verbruggen met seizoensfinale van de Netflix serie ‘House Of Cards’.

Persoonlijk heb ik kunnen samenwerken met Jonas Govaerts aan ‘Tabula Rasa’ met ongelofelijke goeie scripts van Malin Gozin en Veerle Baetens.

We beëindigden de film van Lydia Rigaux, in een productie van Emmy Oost: ‘Hoe Kamelen Leeuwen Worden’. Een uitzonderlijk project waar we 3 jaar aan gewerkt hebben, op uitzonderlijke locaties hebben mogen filmen en met een ongelofelijke cast, o.a. Daan, Anemone Valcke, Delfine Balfort en Baloji.

Maar ook de opstart met o.a.Robin Pront aan de tv-reeks ‘De Bende van Jan De Lichte’.

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

 

Eerst en vooral de grading van ‘Tabula Rasa’, daar kijk ik erg naar uit.

Ik start dit jaar met een nieuwe TV-reeks van Wouter Bouvijn, met een scenario van het talentrijke scenaristenduo Sanne Nuyens en Bert Van Dael.

Verder staat de voorbereiding van een TV-reeks van Wannes Destoop op het programma, geschreven door Wannes en Dominique Van Malder.

Hopelijk komt er ook nog een interessante kortfilm op mijn pad, het is en blijft een heel mooi medium.

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? 

 

Het is moeilijk kiezen tussen al dat talent op Vlaamse/Belgische bodem, maar hier een poging:

Tom Vermeir: een onwaarschijnlijk goede tv- en theateracteur, die eindelijk de erkenning gekregen heeft die hij verdient.

– Robin Pront uiteraard, met een debuutfilm zo veel bereiken is hem door weinigen voorgedaan.

– Emmy Oost die geheel terecht de Vlaamse Cultuurprijs voor Film heeft gekregen.

– Productiehuis De Wereldvrede. De manier waarop zij in zo’n korte tijd een eigen visie en stijl hebben gecreëerd en de juiste talenten hebben kunnen samenbrengen.

Olivier Ogneux, in de filmwereld zeer bekend om zijn uitzonderlijke gradingtalent, maar veel te weinig vernoemd.

Benoit Debie die als DOP een meerwaarde weet te creëren voor vele mooie internationale projecten.

– Mijn lief omdat zij mij de ruimte en steun geeft om mijn droomjob te kunnen doen.

 

foto Wannes Destoop

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 

Ook hier weer is de keuze moeilijk, maar wie ik zeker wil vermelden zijn:

Gilles Coulier met zijn langspeelfilmdebuut ‘Cargo’.

– Sanne Nuyens en Bert Vandael met hun tv-reeks ‘Beau Séjour’ in een regie van Kaat Beels en Nathalie Basteyns.

Michaël Roskam met zijn nieuwe langspeler ‘Le Fidèle’.

Fien Troch met ‘Home’, één van de grootse films van 2017.

– Jonas Govaerts met ‘Tabula Rasa’ natuurlijk.

 

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

 

Mijn favoriete vraag op elk moment in de tijd:

Na het lezen van een ongelofelijk script de vraag krijgen of ik mijn visie wil geven over de aanpak van het project.

 

Dries Delputte, Anke Blondé en Jonas Govaerts (foto Caroline De Maeyer)
Dries Delputte, Anke Blondé en Jonas Govaerts (foto Caroline De Maeyer)

 

6) Is  er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien?  Zo ja, welke?

 

Euhm…

 

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordden

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …