Eigenzinnige Vlaamse en Belgische langspeelfilms en kortfilms op het 40ste Filmfestival van Gent

Het Filmfestival van Gent laat dan misschien wel de twee Vlaamse films links liggen die ongetwijfeld de kassuccessen van het najaar worden — ‘Het Vonnis’ van Jan Verheyen en ‘Marina’ van Stijn Coninx — het festival beweert vooral te gaan voor nieuw talent en eigenzinnige filmmakers.  De eigenzinnigheid kennende van artistiek directeur Patrick Duynslaegher verwondert ons die keuze niet.  In ieder geval, hij kan zich een zekere koppigheid veroorloven, want er is voldoende productie in België om toch met boeiend materiaal te kunnen uitpakken.  En over eigenzinnig gesproken : ze spreken naar aanleiding van de 40ste editie van het festival in Gent niet langer over het Filmfestival van Gent, maar over Film Fest Gent.  Als er een paar van die Fest’s geweest zijn, zullen we kunnen terugblikken op ‘de Festen van Gent’. Als Thomas Vinterberg daar maar niet moeilijk over doet.

‘De Belgische films dit jaar zijn een showcase voor nieuwe talenten en eigenzinnige filmmakers met een resoluut eigen kijk op het filmmedium,’ zo zeggen de Gentse keuzeheren.

Caroline Strubbe keert terug naar Film Fest Gent met ‘I Am the Same, I Am An Other’, haar follow-up van ‘Lost Persons Area’.

Twee debuutfilms bevestigen de diversiteit van de nieuwe Vlaamse auteursfilm: ‘82 Dagen in April’ van Bart Van den Bempt en ‘Drift’ van Benny Vandendriessche & Dirk Hendrikx.

Uit Franstalig België is er ‘L’étrange couleur des larmes de ton corps’, de nieuwe geraffineerde giallo-hommage van het duo in Brussel wonende Franse regisseurs Hélène Cattet en Bruno Forzani

 

‘I Am The Same, I Am An Other
’ : ‘I Am The Same, I Am Another’ is de tweede film van Caroline Strubbe, die in 2009 naar Cannes mocht met haar debuut ‘Lost Persons Area’. In haar nieuwste, die pas is voorgesteld op het Toronto International Film Festival en nu ook meedingt naar de hoofdprijs op Film Fest Gent, verweeft ze elementen van een psychologisch drama, een road movie en een onorthodox misdaadverhaal om het ontroerende verhaal te vertellen van de innerlijke reis van een man en een jong meisje op de vlucht door West-Europa. De film is vanaf 23 oktober in de zalen te zien.  Bekijk hier de trailer.

’82 Dagen In April’
: Een andere Belgische film is ‘82 Dagen in april’, het debuut van Bart Van den Bempt. Inspiratie voor zijn film vond hij op een vlucht van Kirgizië naar België, waar hij zich afvroeg wat er zou gebeuren mocht zijn vliegtuig crashen. Hoe zouden zijn ouders omgaan met dat verlies? Die gedachte lag aan de basis van ’82 Dagen in april’, waarin een koppel vijftigers de laatste reis van hun zoon reconstrueert in een poging om loutering te vinden. Producente van dienst is Ellen De Waele, die ook in de jury voor de Belgische kortfilms zit. ‘82 dagen in april’ een productie is van Serendipity Films met coproducenten Circe Films en Mollywood.  Bekijk hier de trailer.

‘Drift’ 
: Benny Vandendriessche’s regiedebuut ‘Drift’ is het resultaat van een intense samenwerking met performancekunstenaar Dirk Hendrikx. In Roemenië filmden ze het verhaal van een man die begint te zwerven na het verlies van zijn geliefde. De film toont zijn primitieve queeste naar verlossing. De film werd geproduceerd door Peter Krüger van Inti Films.

‘L’étrange Couleur Des Larmes De Ton Corps’ : 
In ‘L’étrange couleur des larmes de ton corps’ laten de Brusselaars Hélène Cattet & Bruno Forzani opnieuw hun voorliefde voor Italiaanse giallo-thrillers uit de jaren 70 botvieren. Net als bij hun vorige, ‘Amer’, is het resultaat een inventieve collage van brokjes nachtmerrie, erotiek, fetisjisme. Ook ‘L’étrange couleur des larmes de ton corps’ zit in de officiële competitie op Film Fest Gent.   Bekijk hier de teaser van de film

Tot slot wordt er ook een Italiaans-Belgische co-productie vertoond, ‘Stop The Pounding Heart’ van de Italiaan Roberto Minervini.

Kortfilms


Daarnaast organiseert Film Fest Gent dit jaar de derde editie van de Competitie voor Belgische Studentenkortfilms. Alle studenten uit de erkende Vlaamse, Waalse en Brusselse filmscholen kunnen met hun eindwerk hieraan deelnemen.

Een professionele jury, bestaande uit actrice Chris Lomme, acteur Titus De Voogdt, filmmaker Stephan Streker, filmmaker en animator Raoul Servais, directeur van Wallimage en Bruxellimage Philppe Reynaert, scenarist Bram Renders, administratief directeur van Euroscoop Chantal Krakowski en producente Ellen De Waele, beloont de beste inzending met de Nationale Loterij Prijs voor Beste Belgische Studentenkortfilm ter waarde van €2000.

Film Fest Gent wil hiermee het belang van de kortfilm onderstrepen en jonge, getalenteerde filmmakers zicht geven op een mooie carrière. Ook het publiek kan de dag zelf zijn favoriet kiezen die dan de ACE Publieksprijs in de wacht sleept.

Dit zijn de zeven genomineerden:
- ‘Blue Monday’ (Jelle Gordyn, KASK)
- ‘Het lijden van de jonge Wagner’ (Thomas Huyghe, KASK)
- ‘Regarde-moi’ (Jaro Minne, RITS)
- ‘Son Seul’ (Lothar Legon, Narafi)
- ‘De weg van alle vlees’ (Deben van Dam, RITS)
- ‘Wild Eyed Children’ (Githa Hermans, Sint-Lukas)
- ‘Zinneke’ (Rémi Allier, IAD)

Nieuw dit jaar is dat het publiek nog een achtste film kan nomineren uit onderstaande lijst. Dit kan vanaf 25 september op de festivalsite. De kanshebbers hiervoor zijn:

‘Atlantis’ (Jonas Vandermeersch, Sint-Lukas)
- ‘De Dagen’ (Mathilde De Wit, KASK)
- ‘A Series of firsts’ (Joosje Hendrikx, KASK)
- ‘The Lost Voice’ (Bavi Yassin, RITS)
- ‘I TAXI II’ (Arber Aliaj, Narafi)

 

Op 25 september maakt het Film Fest Gent het volledige programma bekend. Eerder al werd bekend dat onder andere de nieuwste films van Steven Soderbergh, Joel & Ethan Coen en Roman Polanski vertoond worden. Daarnaast plaatst de jaarlijkse tentoonstelling dit jaar het oeuvre van Martin Scorsese in de kijker. Meer info over het programma op www.filmfestival.be.

Zie ook :

‘The Fifth Estate’ opent het Film Fest Gent

eerste persconferentie Film Fest Gent

Bart Van den Bempt over ’82 Dagen in April’

Karen Vanparys over ’82 Dagen in April’

– ‘I Am The Same, I Am An Other
’ geselecteerd voor Toronto

– ’82 Dagen in April’ geselecteerd voor Montreal

 

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …