Er komen dit jaar 4 langspeelfilms uit die Nicolas Karakatsanis heeft gedraaid

Nicolas Karakatsanis is tegenwoordig weinig in het land te vinden. Hij is uitgegroeid tot één van de meest gevraagde D.O.P. voor de betere tv-en bioscoopreclames in Amerika.  En als daar straks ook nog ’The Loft’ en eerst ’Animal Rescue’ uitkomen, dan zullen daar ook de filmregisseurs hem wel kennen, en kunnen we hem hier helemaal vergeten. Gelukkig heeft hij ook nog twee Vlaamse films gedraaid vorig jaar : ’Violet’ van Bas Devos (binnenkort in wereldpremière op het filmfestival van Berlijn) en ’Welp’ van Jonas Govaerts.  2014 kan dus niet anders dan zijn jaar worden. We stelden hem onze nieuwjaarsvraagjes.  Of bijna allemaal.  We vergaten er een paar, omdat hij zo enthousiast en uitgebreid antwoordde.  Maar daar waren wij heel erg blij mee.  

Er zijn in 2013 vrij veel Vlaamse films uitgekomen.  Welke vond u de beste?

 

“Ik heb er twee gezien die ik fantastisch vond.  Andere ook, maar die vond ik minder fantastisch. En ik heb er heel veel niet gezien, doordat ik zo vaak weg was.  Ik heb nog veel in te halen. De eerste is ‘Kid’ van Fien. Volgens mij blijft Fien Troch de beste regisseur van België. Maar ze heeft geen introductie nodig. En de andere is eigenlijk een film van een student: ’Langdorp’ van Joris Van Loon, gedraaid als afstudeerproject aan de filmmasteropleiding in Sint-Lucas in Brussel. Ik heb dit jaar de jury gedaan op Sint-Lucas en ik heb daar een film gezien, super simpel, een kortfilm, ik vond dat echt fantastisch.  Die jongen hee de beste punten gekregen. Een film met allemaal portretten van straatbeelden, huizen en stukjes bos uit zijn dorp.  Die film heet Langdorp. Ik vond het echt fantastisch. Het is ook een beetje experimenteel fictieachtig. Heel matuur. Iets waarvan ik weet dat ik hem zal blijven herinneren.  Veel films zie je en je vindt ze wel tof, maar je vergeet ze.  Maar die van hem vond ik heel straf en zal ik blijven herinneren. En ja, dat van Fien vond ik heel straf. Maar ik zeg het, ik heb heel wat films niet gezien.  Ik heb nog veel in te halen.”

 

Wie is voor jou de Vlaamse filmfiguur van het jaar?

“Ik denk eigenlijk aan Fien, maar puur omdat zij niet de erkenning krijgt die ze zou moeten krijgen.  Ze maakt echte cinema en komt toch bijna niet aan bod. Haar film heeft nauwelijks selecties gehad voor festivals. Of toch heel moeilijk. Ik snap dat echt niet.  ’Kid’ is zelfs in eigen land bijna niet gezien. Dat is schrijnend.  Ik weet niet hoe het zit met haar producer, hij laat haar films maken in volle vrijheid. Maar er zou meer moeten mee gedaan worden. Ik ben ook grote fan van Frank Van den Eede.  Ik vind dat een fantastische cameraman. Hij maakt enerzijds Fien haar film, maar ook de film van Jan Verheyen. Ook een film die door iedereen geapprecieerd wordt. En hij heeft nu ook ‘De behandeling’ gefilmd. Die doet zoveel goeie en kwalitatieve dingen. Ik vind het spijtig dat zo iemand niet meer erkenning krijgt. Soms heb ik het gevoel dat hij een beetje meer ambitie moet hebben. Die kan zo vertrokken zijn naar het buitenland. Ja, maak Frank Van den Eede maar persoon van het jaar.  Om hem te motiveren. Go for it.  Hij draait wel wat in Nederland en ik denk dat hij één film in Engeland gedraaid heeft, maar dat komt zo niet van de grond. En ik vind dat jammer. Maar voor Fien, ik weet het niet zo goed. Ik geloof dat ze zei dat ze nu iets komedieachtigs aan het schrijven was, iets luchtigers. Ik ben benieuwd. Ik zie die hier dan wat rondfietsen, ze woont hier twee straten verder en je zou zelfs nooit denken dat ze een regisseuse is. Het is echt iemand die gewoon en normaal is. Dat vind ik wel cool.”

Waar hoop jij in 2014 mee bezig te zijn?

“Er komen vier projecten uit : ’The Loft’ van Erik Van Looy, ‘Violet’ van Bas Devos, ‘Animal Rescue’ van Michael Roskam en ’Welp’ van Jonas Govaerts.  Tuurlijk, ik ben benieuwd hoe die zullen worden onthaald en hoe die dat aan de kassa zullen doen. Ik kijk ook uit naar de pilot van de HBO-serie van Michael, die in de loop van het jaar gedraaid zal worden.  En ik weet niet of ik of ik al over die andere projecten kan praten. Maar er zijn verschillende buitenlandse projecten waarover we aan het spreken zijn.  En ik wil ook mijn fotografie wil ik verder uitbouwen. Ik hoop op Art Brussels nog wat werk te kunnen laten zien. Een kleine reeks.”

“En ik ben ook van plan om een bijdrage te leveren aan een project van mijn vriend Stefan Jakiela.  Hij is videokunstenaar en ze hebben hem gevraagd om naar aanleiding van de herdenking van de honderdste verjaardag van de eerste wereldoorlog een project te maken in Oostende, en ik ga daar de foto’s bij leveren.  Dat is voor het najaar.”

 

Welke zijn de Belgische en eventueel internationale films waar je naar uitkijkt?

 

“Vorig jaar was ik vooral onder de indruk van ‘The Master’ van Paul Thomas Anderson.  Zijn vroegere werk heeft me eigenlijk nooit sterk geraakt.  Pas vanaf ‘There Will Be Blood’ was ik helemaal mee. En de laatste vond ik nog beter. Het begint gewoon moeilijkere cinema te worden en dat intrigeert me blijkbaar meer.  Ik ben benieuwd wat zijn volgende film zal zijn.  En dan Belgisch.  Ik heb zelf natuurlijk veel films gedraaid. ‘Welp’ bijvoorbeeld is de eerste film die ik zelf gedraaid heb, waarvan ik het gevoel heb : daar zal volk naartoe gaan.  Meestal kan ik dat niet inschatten. Het zal geen ‘De Kampioenen’ zijn. Maar toch…   En wat de rest betreft… Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ‘De Behandeling’.  Hans Herbots is een sympathieke kerel, maar zijn werk heeft me tot nu toe nog niet echt kunnen bekoren. Maar nu beschikt hij over Frank Van den Eede en Geert Van Rampelberg. Dus dat moet wel iets worden.”

Check Also

Vlaamse documentaires in de prijzen in Nyon!

Op het internationale documentairefestival Visions du Réel in het Zwitserse Nyon zijn gisteren de prijzen …