Home / Nieuws / Erwin Provoost wordt nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF)

Erwin Provoost wordt nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF)

© Stefaan Temmerman

BRUSSEL, 3 juli 2017. Toen we in februari onze lijst met kanshebbers voor de job van directeur-intendant van het VAF opsomden, stond ook zijn naam erop. En vermeldden we nog dat hij lang als topkandidaat gold, tot hij vorig jaar samen met onder meer Jan Seghers het nieuwe productiehuis ‘Lecter Media’ oprichtte.  Topkandidaat, omdat er weinig mensen uit de sector zovele watertjes met succes doorkomen hadden. Toen we hem in april zagen verschijnen op de voorstelling van het jaarverslag van het VAF, waren wij er al uit, wetende dat hij daar niet de toerist kwam uithangen. Vandaar dat we hem toen al op foto vastlegden. En ons vermoeden werd net bevestigd :  Erwin Provoost wordt de nieuwe directeur-intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Dat maakte de Raad van Bestuur van het Fonds vanavond bekend. Op 1 januari 2018 volgt Provoost Pierre Drouot op die sinds oktober 2005 het VAF leidt. Hij krijgt een filmindustrie te leiden die nog geen industrie was toen zijn voorganger aan het roer kwam. Een industrie die alsmaar groeit en toch wankelt. Zoals de hele internationale audiovisuele sector. Want niemand binnen het medialandschap kan voorspellen welke plaats film en tv binnen vijf jaar zullen innemen in de maatschappij. Provoost heeft zichzelf vele keren heruitgevonden en misschien daardoor wel meer dan wie anders de geschikte man om een industrie te leiden die zich noodgedwongen ook zal moeten heruitvinden.

“Met zijn jarenlange ervaring in de verschillende fases en sectoren van het audiovisueel landschap is Erwin Provoost, als opvolger van Pierre Drouot, de geschikte nieuwe intendant voor het VAF”, stelt Jeroen Depraetere, voorzitter van de Raad van Bestuur van het VAF. “Niet alleen heeft Erwin een innemende persoonlijkheid, hij beschikt ook over de nodige kwaliteiten om het VAF te leiden in een sector die turbulente tijden meemaakt. De Raad van Bestuur steunt Erwin in zijn ambitie om het VAF verder uit te bouwen en nieuwe innovatieve stimulansen te geven aan ons groeiend Vlaams audiovisueel talent.”

Op de voorstelling van het jaarverslag zeiden we nog tegen dit drietal : één van jullie wordt de opvolger van Pierre Drouot en keken we vooral in de richting van Erwin Provoost. Naast hem Peter Bouckaert en Frank Van Passel (foto KVdm – Cinevox)

Audiovisuele sector in volle (r)evolutie

“Ik ben fier dat ik het schitterende werk van Pierre Drouot mag verderzetten”, zegt Erwin Provoost. “Ik kijk ook uit om samen te werken met een sterk en goed functionerend team. De continuïteit verzekeren is dan ook de eerste opdracht. Maar de audiovisuele sector is in volle (r)evolutie en hierop zal het VAF samen met producenten, regisseurs en auteurs in de komende jaren een antwoord moeten formuleren.”

“Hoe vaak kreeg ik de laatste tijd niet te maken met de vleiende vraag: ‘Maar wie gaat de intendant van het VAF opvolgen?'”, aldus huidig directeur-intendant Pierre Drouot. “De uiteindelijke keuze van de Raad van Bestuur voor Erwin Provoost was geen evidente beslissing: uitgesproken persoonlijkheden hebben altijd voor- en tegenstanders. Maar een uitgesproken persoonlijkheid met strategisch inzicht, tactisch aanvoelen, diplomatisch talent, een brede ervaring en een onafhankelijke ingesteldheid is wat het VAF en de onafhankelijke audiovisuele sector in Vlaanderen nodig hebben. De laatste zes maanden van mijn opdracht staan nu, wat mij betreft, in een positief perspectief.”

Erwin Provoost (foto KVdm – Cinevox)

Van alle markten thuis

Erwin Provoost (°Gent, 1954) is geen onbekende in de film- en televisiesector. Hij studeerde filmregie en productie aan het RITCS te Brussel (1972-76) en maakte in de jaren ’80 films mogelijk die we hier nog lang niet gezien hadden. Samen met het jonge talent zorgde hij toen voor een grote revolutie in de Vlaamse filmwereld.

Na als assistent en later als opname- en productieleider op tal van producties te hebben gewerkt, richtte hij begin jaren ’80 van vorige eeuw zijn eigen productiebedrijf Multimedia (later MMG) op. Met films als ‘Brussels by Night’ (1983), ‘Istanbul’ (1985) en ‘Crazy Love’ (1987), in regie van vers talent als Marc Didden, Dominique Deruddere en Stijn Coninx, schudde hij de Vlaamse filmscène wakker.

‘Wait Until Spring, Bandini’, de film waarmee Provoost de Vlaamse film het lef gaf om ver over de grenzen te kijken

Voor Derudderes tweede speelfilm ‘Wait Until Spring, Bandini’ (1989) trok hij zelfs naar Utah (VS) om er samen te werken met de producenten van o.a. ‘Apocalypse Now’ en ‘The Godfather’ (Zoetrope Studios). Hij liet Vlaamse filmmakers dromen koesteren die tot dan toe onmogelijk gebleken waren.

Naast het behalen van artistieke erkenning, zet Provoost ook een aantal commerciële successen op zijn naam. De Urbanus-films ‘Hector’ (Stijn Coninx, 1987) en ‘Koko Flanel’ (Coninx, 1990) breken alle bezoekrecords. Ook De zaak Alzheimer (Erik Van Looy, 2003) is een schot in de roos. Met ruim 750.000 bezoekers in Vlaanderen is het dé hit van het jaar.

Op fictievlak produceert MMG in 1997 de tv-serie ‘Windkracht 10’. Vanaf het najaar van 1999 kijken wekelijks meer dan 1,4 miljoen Vlamingen naar de langlopende serie ‘Flikken’. Het succes van de reeks in Nederland leidt uiteindelijk naar ‘Flikken Maastricht’.

Na de overname van MMG door het Nederlandse Eyeworks wordt Provoost in 2010 CEO van Eyeworks Belgium. Naast dramaproductie wordt hij zo ook verantwoordelijk voor de entertainmentdivisie die programma’s en formats als ‘Sterren op de dansvloer’, ‘Masterchef’ en ‘Jonge zwanen’ produceert.

In 2013 verlaat Provoost Eyeworks (inmiddels Warner Bros.) en gaat hij aan de slag als directeur media bij WPG Uitgevers. Zijn taak bestaat erin om de klassieke ‘papieren’ uitgeverij samen met Peter Quaghebeur tot een mediagroep om te bouwen. De 50-delige kinderserie ‘Kattenoog’ voor VTMKZOOM en RTL Telekids wordt het eerste wapenfeit.

Na inlassing van een sabbatical gaat Erwin Provoost vanaf 1 januari 2018 aan de slag als directeur-intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

 

Bekijk ook

Pieter Van Hees regisseert episodes en seizoensfinale van buitenlandse tv-reeks ‘Versailles’

BRUSSEL, 28 juni 2017. Pieter Van Hees zal de drie finale afleveringen regisseren van het …