Eva Cools en haar ‘Overpeinzingen bij de overgang’

Een van die dames van wie we vroeg of laat een langspeler mogen verwachten. Dat lieten haar verschillende veelbelovende kortfilms al vermoeden, en de nog talrijker videoclips.  Eva Cools kent ons filmwereldje door en door. En is een dame met een mening, een visie, die zich bovendien niet alleen in beelden goed uitdrukt.  Blij dat ook zij onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordde.

 

1)    Was 2015 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 

2015 was een interessant jaar voor de Belgische film omdat er een paar straffe debuutfilms werden gemaakt die gedurfd uit de hoek kwamen én hun publiek konden bekoren. ‘D’Ardennen’ van Robin Pront is daar het beste voorbeeld van, met een vette house soundtrack bovendien, het is eens iets anders dan de soundtracks van Dirk Brossé. Het feit dat grote, buitenlandse filmfestivals onze films kunnen smaken, wijst op het hoge niveau van de hedendaagse Belgische film.

Verder heb ik enorm genoten van ‘Le tout nouveau testament’ van Jaco Van Dormael en van ‘Les Cowboys’, het langspeelfilmdebuut van Thomas Bidegain, de film is een Frans-Belgische coproductie. Op Leuven Kort viel het hoge niveau Belgische kortfilms op en werd ik verrast door Anouk Fortunier met haar kortfilm ‘Drôle d’oiseau’.

Eva Cools tijdens de opnamen van een clip voor Intergalactic Lovers

2) Wat zijn uw plannen voor 2016?

In 2016 ga ik mijn langspeelfilm ‘Cleo’ samen met productiehuis Lunanime verder ontwikkelen. Ik heb onlangs ontwikkelingssteun ontvangen van het VAF. Het is een origineel scenario dat ik alleen schrijf en dat vraagt zijn tijd, ik ben er al 3 jaar mee bezig ondertussen.

Marijke Pinoy in de clip ‘Try to Hurt You’

Het voorbije jaar stond in het teken van scenarioschrijven. Ik heb een Europese scenario-opleiding gevolgd in Noorwegen: Sources 2. Het scenario van ‘Cleo’ werd ontleed en bijgeschaafd door professionele scriptdoctors en internationale scenaristen. Sources 2 had een enorme impact op mijn film en ik ben ook zeer blij dat de film hierdoor kan rijpen. Ik vind het belangrijk om de tijd te nemen voor een debuutfilm en kritisch te blijven, los van de huidige tendens waarbij filmmaken voor sommigen een soort ratrace is geworden.
In 2016 wil ik voornamelijk schrijven. Naast mijn langspeelfilm ligt er een documentaire idee op de plank te rijpen en ik heb ook interesse om een vrouwelijke serie te schrijven. Daarnaast volg ik Helmut Lotti al enige tijd tijdens het maken en releasen van zijn nieuwe plaat voor een muziekdocumentaire en is er sinds kort de nieuwe videoclip ‘Try To Hurt You’ die ik voor Nightman (Tijs Delbeke) heb geregisseerd. Samen met productiehuis Geronimo ga ik reclamefilms maken en nieuwe projecten ontwikkelen.

Eva Cools wordt geïnterviewd door Pieter Vermeersch op het Filmfestival van Oostende

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Sam Louwyck, die terecht de Vlaamse cultuurprijs won. 2015 zal ook herinnerd worden als het jaar waarin de cineaste Chantal Akerman ons helaas verliet.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Er zijn een hoop debuutfilms om in de gaten te houden! Ik ben heel benieuwd naar ‘My First Highway’ van Kevin Meul waar ik zeer graag aan meegewerkt heb. Verder kijk ik uit naar: ‘Tonic Immobility’ van Nathalie Teirlinck, ‘Achter de wolken’ van Cecilia Verheyden, ‘Ouders van Nu’ van Anke Blondé en ‘Blue Silence’ van Bülent Öztürk. Ook Peter Monsaert, Fien Troch en uiteraard Felix Van Groeningen zullen hoge toppen scheren.

 

Zie ook :

Anderen die ook op onze vraagjes antwoordden

Eva Cools keek vorig jaar ook voor-en achteruit

Eva Cools beantwoordde twee jaar geleden ook al onze vraagjes 

Terwijl ze een clip voor ‘Intergalactic Lovers’ aan het regisseren was…

Check Also

Eurydice Gysel over ‘Skunk’!

Eurydice Gysel is de stille kracht achter ‘Skunk’, de nieuwste film van Koen Mortier. We …