Home / Nieuws / Over de taalgrens / Fabrice du Welz heeft het aan de stok met rapper Joey Starr

Fabrice du Welz heeft het aan de stok met rapper Joey Starr

Een van episodes uit zijn succesvolle en veelzijdige carrière waar de Brusselse regisseur Fabrice du Welz (‘Calvaire’, ‘Alleluia’) liever niet aan herinnerd wordt is de film ‘Colt 45’ (2014). Een bikkelharde politiefilm waarvan de productie heel chaotisch verliep en dat viel helaas ook te zien aan het resultaat. Du Welz werd bij de reshoots van de film ontslagen door  de Franse producer Thomas Langmann (‘The Artist’, ‘Astérix aux Jeux Olympiques’). Zijn naam op de affiche werd behouden, maar hij werd de controle ontnomen over de verdere afwikkeling van de film.Vergeten en vergeven, maar niet door iedereen, blijkt nu. Want in Frankrijk is er veel ophef ontstaan nadat de rapper Joey Starr, een zware jongen in de film en ook daarbuiten, naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek ‘Le monde de demain’ vorige zaterdag in de Franse talkshow ‘On n’est pas couché’, waar hij zwaar uithaalde naar de Belgische regisseur.

Du Welz van zijn kant heeft nu ook gereageerd. In een open brief zegt hij dat hij geen olie op het vuur wil gooien en dat hij liever niet wil terugkomen op een penibele draaiperiode, waar van alles hallucinant misliep, maar dat hij ook geen zin heeft om zich voor een ‘debiel’ te laten uitmaken door Didier Morville (de echte naam van de rapper), en daarom niet anders kon dan dit recht van antwoord op de wereld los te laten.

“Ik heb zeker mijn aandeel in de verantwoordelijkheid voor het mislopen van de productie, maar geloof me, ik wou een goeie film maken,” schrijft hij. “Maar dat was niet makkelijk als één van de sterren, Joey Starr,  die de ronde som van 50.000. per maand opstreek, geen enkele van zijn zes draaidagen nuchter was. Hij was op zijn minst dronken, of in het ergste geval onder de invloed van (krachtig) chemisch spul dat hij tussen de takes slikte.  Het kan me niet schelen wat hij met zijn leven doet, maar op de set werd hij verondersteld een gespecialiseerd schietinstructeur neer te zetten. Zo iemand moet rap, gedisciplineerd en vinnig, en geloof me, dat was een probleem. Er werd in het productiebudget gesnoeid om de twee vedetten van de film, Gérard Lanvin en Joey Starr, te kunnen betalen, ook al omdat geen van beiden een cent wou inleveren van hun overeengekomen salarissen. Ik van mijn kant moest wel voortdurend scènes knippen uit mijn scenario en het slechter maken (om alles betaalbaar te houden).Dit alles leidde tot zware spanningen tussen de productie, de twee sterren en mezelf. Mijn hoop dat de hoofdproducent geld zou vrijmaken voor bijkomende draaidagen na het zien van de eerste montage, een proces dat gebruikelijk is, werd helaas niet gerealiseerd.”

‘Ik heb geprobeerd om de film te draaien die ik in gedachten had, met passie, zoals ik dat altijd doe, maar het doe me pijn om te zien wat er zoal misloopt in de Franse filmproductie tegenwoordig. Hoe twee acteurs, die voor vedetten moeten doorgaan, zot zijn van glorie en van zichzelf en incapabel vooral, de ene omdat hij zijn teksten niet kan memoriseren, de andere omdat hij zich niet kan rechthouden. Mijn aanvaring met Joey Starr was fel, maar ze is helemaal niet verlopen zoals hij het rapporteert.  Hij schenkt zichzelf de rol van de goeie en meteen ook het laatste woord.  Dat is zijn recht. Hij is een mediafiguur. Maar wat hij zegt benadert de waarheid niet.  En trouwens, mannetje, heb je werkelijk niets anders te doen?” Zo besluit Fabrice du Welz zijn reactie.  Wedden dat daar het laatste woord nog niet gezegd is?

Zie ook : 

Fabrice du Welz doet het met Peter Van den Begin

Fabrice du Welz praat

 

Bekijk ook

‘C’est arrivé près de chez vous’ 25 jaar later bij het beste van de voorbije 50 jaar

50 jaar geleden was er de ‘Summer of Love’, maar even veel liefde was er …