Felix Van Groeningen start nu met zijn Oscarcampagne : een gesprek

Felix van Groeningen‘The Broken Circle Breakdown’ is de officiële Belgische inzending voor de Oscars. Wij kunnen ons niets anders inbeelden dan dat de volledige Belgische mensheid achter de keuze van het Belgische Oscarcomité staat.  En zoals ‘Rundskop’ twee jaar geleden al kon bewijzen, kan met de steun van het fantastische Flanders Image – de internationale promotievleugel van het VAF – is zo’n nominatie voor een Vlaamse film helemaal niet denkbeeldig.  Wij hadden in de kantoren van het VAF een kort gesprek met een gelukkige Felix Van Groeningen.

Je had al wel een vermoeden.

Felix : “Nadat we al redelijk wat prijzen hadden meegepikt bij de Ensors, groeide de hoop dat het comité onze film zou kiezen, maar je gaat daar niet van uit.  Sinds dit jaar is het systeem wat veranderd.  Men had vooraf al een selectie van vier films die nog in aanmerking om de eer van ons land te verdedigen, en elk van die vier producties moest bij het comité zijn film gaan verdedigen.  Wij hadden onze presentatie echt goed voorbereid en we hadden dan ook het gevoel dat het zeer goed was gegaan.  Dat we een sterk dossier hadden.  Enerzijds door het traject dat de film had afgelegd, door het feit dat we een Amerikaanse distributeur hebben, die erin gelooft en die ook hoopte dat we mee in de running zouden mogen gaan voor die Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.  Eigenlijk kunnen we mekaar helpen in die strijd voor een selectie.”

 

Je moest een presentatie doen voor een comité van kenners.  Wat kon je hen eigenlijk nog vertellen dat niet geweten was?  Zij kennen toch ook het intussen befaamde festivalparcours van de film?

 

Felix : “Het laatste wat we nu verteld hebben is hoe de film in Frankrijk werkt. Daar gaat er echt een breed publiek kijken en de kritieken zijn ook grotendeels zeer positief.  Dat bewijst dat wanneer de film tijd krijgt, dat hij ook echt marcheert. Het was misschien niet de film waar mensen vanaf het eerste weekend massaal voor naar de kassa stormden.  Mensen zijn een beetje terughoudend, omwille van de thematiek.  Maar er wordt enorm veel over gesproken. Je ziet dat ook op twitter of op Facebook, dat de film leeft in Frankrijk. En het plan voor de Amerikaanse campagne is dat we de film daar zoveel mogelijk tonen, er zoveel mogelijk festivals bezoeken, zoveel mogelijk awareness creëren.  Als de mensen de film gaan zien, zijn er velen die hem goed vinden.  En dan gaan ze erover spreken, en maakt hij kans om aan te slaan.  De film werkt enorm emotioneel.  Mensen komen buiten en praten erover.  Waardoor weer anderen gaan kijken.  Een andere kwestie die tijdens die presentatie werd behandeld, was : wat is je engagement?  Wat ga je doen om die Oscarnominatie in de wacht trachten te slepen?”

 

We gaan gewoon ons best doen

 

Ja, heb je daar nog wel tijd voor? Past dat in je kader?

 

Felix : “Als je het doet, moet je het goed doen. En dat zijn wij ook van plan. Wij vinden dat deze film het verdient.  Niet dat we ervan uitgaan.  Maar het komt op ons pad en we willen dat wel meemaken.  Met ‘Rundskop’ hebben we gezien dat het mogelijk is.  En tot wat het kan leiden. Niet dat ik dezelfde carrière wil nastreven als Michaël Roskam. Maar op mijn manier ben ik ook wel bezig met plannen buiten België, en zo’n campagne kan daar bij helpen.  Eigenlijk was ‘De Helaasheid’ mijn eerste stap in het buitenland : na de première in Cannes, hebben we de film daar aan heel wat landen verkocht, en heeft hij ook en vooral in Frankrijk goed gemarcheerd. En het parcours dat ‘The Broken Circle’ nu aflegt, gaat in het kwadraat.  En het is nog niet gedaan, we zijn nog niet naar huis.  Zo’n campagne voor een Oscarnominatie kan weer bepaalde zaken losmaken, waar wij kunnen van profiteren.  We zien wel tot wat het leidt. Maar we willen daar ook realistisch in zijn.  We gaan nu niet lopen verkondigen dat wij het zullen winnen. Nee, we gaan gewoon ons best doen.  Meer kunnen we niet doen. En intussen meepikken wat je kunt. Mensen leren kennen ook.  Je naam verspreiden, de naam van de film ook.”

 

Wil het ook zeggen dat je met de acteurs naar Amerika trekt om die Oscarcampagne nog wat aan te zwengelen?

 

Felix : “Ja.  We moeten nog praktisch bekijken hoe of wat, maar het is de bedoeling dat zowel Veerle als Johan en Dirk (red. Impens, producent) meegaan.  Geen maanden aan een stuk, maar we gaan er toch iets gaan doen.  De film komt in Amerika uit op 1 november, dus sowieso ben ik daar van eind oktober tot begin november en we gaan nu kijken hoe die campagne voor de Oscars er zal uitzien.  Maar ik ga ervan uit dat we vooral in november en december daar bezig zullen zijn.”

 

Intussen staat je film ook op de longlist voor de European Film Awards en is hij ook één van de tien films die genomineerd is voor de publieksprijs.

 

Felix : “Ja, we staan inderdaad nog op de longlist voor de nominaties voor The European Film Awards.  Die nominaties worden begin november bekendgemaakt. En voor de publieksprijs kunnen de mensen ook meestemmen. We gaan binnenkort ook een soort Twittercampagne beginnen en ook via Facebook gaan we de boodschap trachten te verspreiden dat wie de film graag gezien heeft kan stemmen voor de publieksprijs van de European Film Awards.

 

We zullen met plezier je oproep verspreiden.

 

Felix : “Waarvoor dank, ja, iedereen kan meestemmen.  En dat zelfs een film uit een klein land als België kan winnen, heeft ‘Hasta La Vista’ vorig jaar bewezen.”

 

STEM VIA DEZE LINK VOOR ‘THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN’

 

Zie ook :

 

Alles over ‘The Broken Circle Breakdown’

Check Also

Jasper Nijsmans benoemd tot Hoofd Promotie Vlaams Audiovisueel Fonds!

Het bestuur van het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft de aanstelling goedgekeurd van de nieuwe leidinggevende …