Heel veel Belgisch talent op het 45ste Film Fest Gent

Kan het Filmfestival van Oostende dit jaar met heel veel Belgisch talent uitpakken, de mooiste titels waarbij Vlaams talent is betrokken worden getoond op het Film Fest Gent, de grote broer die over een tien keer grotere subsidiepot beschikt dan het Oostendse filmfestival.  Het was eerder bekend dat Film Fest Gent dit jaar opent met ‘Girl’ van Lukas Dhont en sluit met ‘Beautiful Boy’ van Felix van Groeningen. Maar daarnaast zijn er nog tal van titels waarbij voor of achter de schermen Belgisch talent  actief is. In totaal hebben Patrick Duynslaeghter en zijn ploeg nu al tien titels geselecteerd, waarvan het Film Fest in een persmededeling zegt dat ze rood-geel-zwart kleuren.

Da’s veel, maar in Oostende zijn er het dubbel zoveel en zitten er ook echt wel mooie titels tussen. Al zullen ze in Gent dan weer zeggen dat het voornamelijk titels zijn die in Gent niet voor selectie in aanmerking komen. Maar omgekeerd zitten er tussen de tien titels ook enkele waar ze in Oostende de neus voor ophalen. Feit is dat er al jaren een felle concurrentie bestaat tussen beide festivals. In Gent kunnen ze niet appreciëren dat het Filmfestival van Oostende van bij de oprichting ervan in september wordt gehouden. Want het Gentse festival vindt sinds mensenheugenis in oktober plaats. En dus zit dat festival van Oostende hen logischerwijze in de weg. Het snoept titels weg voor de neus van Gent en het Vlaamse publiek moet in twee maanden tijd twee keer warm gemaakt worden voor een groot filmfeest. Ironisch genoeg, zo krijgen we in Oostende te horen, kwam het voorstel om het filmfestival in Oostende in september te laten plaatsvinden van Jacques Dubrulle, de voormalige grote baas van het Gentse filmfestival die toentertijd de ambitie had om zowel het Gentse als het Oostendse filmfestival van films te voorzien. Het Filmfestival van Oostende weet dan weer niet op prijs te stellen dat de Gentse concurrent de laatste jaren volop voor de Belgische film gaat, terwijl Oostende daar zijn zinnen had op gezet.  De Vlaamse filmsector voelde zich welkom aan zee,  terwijl in die tijd het festival in de Arteveldestad niet zo’n hoge dunk bleek te hebben van de doorsnee filmproductie aan Vlaamse kant. Laten we zeggen dat Oostende de Gentse liefde voor de Belgische film heeft aangewakkerd. En als het er op aankomt, dan kiezen veel verdelers en producenten voor Gent, dat een rijkere geschiedenis heeft, meer uitstraling en een veel groter budget.

Felix van Groeningen mag in zijn Gent het festival afsluiten met zijn eerste Amerikaanse film. Hier zien we hem op de trappen van de Gentse Kinepolis bij de première van zijn vorige film ‘Belgica’ (foto KVdm – Cinevox)

Dat de concurrentie tussen beide festivals blijft bestaan, wordt nog maar eens in de verf gezet doordat het Film Fest Gent een lijst met Belgische producties die in oktober in Gent te zien zullen zijn de wereld instuurt twee dagen voor het Oostendse Filmfestival van start gaat. Het is inderdaad een mooie lijst. Conclusie: we zullen de komende twee maanden heel veel Belgisch talent aan het werk kunnen zien op de Vlaamse festivals. En niet alleen daar. Want er is tussendoor ook nog het Filmfestival van Namen (28 september-5 oktober), waar nog enkele Franstalige en zelfs Vlaamse producties in première gaan die om de ene of andere reden niet vertoond worden op de festivals aan deze kant van het taalgrens.

Patrick Duynslaegher (foto KVdm – Cinevox)

Artistiek directeur Patrick Duynslaegher is in ieder geval uiterst tevreden over de lokale en Belgische getinte films in zijn selectie. Genoeg om ook dit jaar opnieuw een mooie Belgische tint aan het Film Fest Gent te geven : “Inderdaad een opvallend Belgische editie, maar tegelijk kleurt dit luik ook zeer internationaal, met een Amerikaanse film (‘Beautiful Boy’) geregisseerd door de Vlaming Felix van Groeningen; een in ons land opgenomen Belgische productie (‘Kursk’), geregisseerd door de Deen Thomas Vinterberg en met onze Matthias Schoenaerts in de hoofdrol; een in Tunesië gedraaide film (‘Fatwa’) van de Tunesisch-Belgische regisseur Mahmoud Ben Mahmoud; een Franstalige Belgische film (‘Duelles’) met Veerle Baetens en de Brusselse Anne Coesens in de hoofdrollen; een Vlaamse documentaire over de Belgische fotograaf Harry Gruyaert die carrière maakte in Parijs bij het fotoagentschap Magnum. Verscheidenheid is ook troef in twee vaderlandse tv-reeksen die zowel de geschiedenis als de actualiteit induiken, met naast een Louis Paul Boon bewerking (‘De Bende van Jan de Lichte’), een saga (‘Over Water’) met als achtergrond de cocaïnehandel in de Antwerpse haven.”

 

1. ‘Beautiful Boy’Felix van Groeningen (Searchers)
Timothée Chalamet en Steve Carell kruipen in de huid van een verslaafde zoon en zijn vader. Dit Engelstalige debuut van Van Groeningen is gebaseerd op de memoires van journalist David Sheff en zijn zoon.

2. ‘De Bende van Jan de Lichte’Christophe Dirickx, Benjamin Sprengers, Robin Pront & Maarten Moerkerke (VTM) – wereldpremière. Deze nieuwe historische reeks  vertelt het verhaal van Jan de Lichte, een bendeleider die in de 18de eeuw voor onrust zorgde in en rond Aalst. Naast Matteo Simoni tekenden een heel aantal Vlaamse topacteurs om de dievenbende te vertolken.

3. ‘Coureur’ Kenneth Mercken (Paradiso) – wereldpremière. Het semi-autobiografische debuut van Mercken volgt Felix, die opgroeit in een wereld van wielerwedstrijden, drugs en geweld. Als nationaal beloftekampioen begint hij te fietsen in Italië. Maar zijn carrière komt echter in het gedrang wanneer zijn lichaam niet goed reageert op stimulerende middelen.

 

4. ‘Duelles’Olivier Masset-Depasse (o’Brother)
Buren Alice (Veerle Baetens), Céline (Anne Coesens) en hun zonen hebben doorheen de jaren een hechte vriendschap ontwikkeld. Deze psychologische thriller ontplooit zich langzaam maar zeker wanneer een van de twee families getroffen wordt door een ongeluk en het vertrouwen tussen de twee pijlsnel afbrokkelt.

5. ‘Etangs Noirs’Pieter Dumoulin & Timeau De Keyser (Accattone films) – wereldpremière. Jimi, een jongen uit de Brusselse Modelwijk probeert een fout geleverd postpakket te bezorgen aan een vrouw uit de buurt. Wanneer het pakket niet op zijn bestemming geraakt, start Jimi een obsessieve zoektocht.

 

6. ‘Fatwa’Mahmoud Ben Mahmoud (Cinéart) – wereldpremière. Wanneer een Frans-Tunesische vader terugkeert naar Tunesië om zijn zoon te begraven, ontdekt hij dat de omstandigheden van zijn dood erg verdacht zijn. In plaats van een motorongeluk lijkt het te maken te hebben met zijn recente interesse voor de jihad.

7. ‘Girl’Lukas Dhont (Lumière) Dit indrukwekkende debuut, dat meermaals bekroond werd in Cannes, volgt de transitie van de adolescente balletdanseres Lara. Deze genuanceerde en tendere manier waarop Dhondt de transgender thematiek in beeld brengt, is buiten onze openingsfilm, ook de Belgische Oscarinzending!

8. ‘Harry Gruyaert’ Gerrit Messiaen (Dalton) – wereldpremière. Na de overzichtstentoonstelling in Antwerpen, is het werk en leven van de Belgische Magnum-fotograaf Harry Gruyaert nu ook te zien op het grote scherm. Met camerawerk van fotograaf Jimmy Kets neemt deze  kleurrijke documentaire de kijker mee van Caïro en LA tot het Vlaamse platteland.

9. ‘Kursk’ Thomas Vinterberg (Belga) De regisseur van ‘Festen’ en ‘Jagten’ brengt de laatste uren in beeld van een Russische onderzeeër die in 2000 met de voltallige bemanning naar de bodem van de Barentszee zonk. De passagiers, vertolkt door o.a. Matthias Schoenaerts en Lea Seydoux, houden de moed erin wanneer de reddingsacties maar niet op gang lijken te komen.

 

10. ‘Over Water’ – van Paul Baeten Gronda, Tom Lenaerts en Norman Bates (één) – wereldpremière.
Voormalig televisiester John Beckers (Tom Dewispelaere) krijgt een laatste kans van zijn vrouw (Natali Broods) om zijn leven op orde te krijgen. Wanneer hij in de Antwerpse haven begint te werken, belandt hij al snel in de lucratieve maar aardsgevaarlijke cocaïnetrafiek.

De bovenstaande titels die vertoond worden tijdens Film Fest Gent zijn onderverdeeld in 4 verschillende secties: Official Competition, Galas & Specials, Artists on Film en Serial Madness. Op 12 oktober worden de twee Vlaamse reeksen in de kijker gezet op Serial Day door gesprekken met onder andere de scenaristen en de regisseurs! Op de programmavoorstelling van 20 september zal bekendgemaakt worden welke films in de competities zullen zitten, waaronder de Officiële en de Beste Belgische Studentenkortfilm competitie.

Ook filmmuziek van eigen bodem zal in de kijker gezet worden op de 18e World Soundtrack Awards op 17 oktober in Capitole Gent, waar een componist de prijs voor Best Original score written for a Belgian Production zal ontvangen. De drie genomineerden zullen op 12 september bekendgemaakt worden. Tickets zijn beschikbaar via filmfestival.be.

Check Also

Vlaamse documentaires bekroond op CPH:DOX!

Tijdens de prijsuitreiking van het internationale documentaire-festival CPH:DOX zijn twee Vlaamse films gelauwerd. ‘Grand Me’ …