Het verlangen van Kaat Beels

WILT U KAAT BEELS METEEN ZIEN SPREKEN, SCROLL DAN METEEN NAAR BENEDEN

Het is al een eeuwigheid dat filmend Vlaanderen zich bewust is van het talent van Kaat Beels. Al van toen ze in 1998 met haar eindwerk ‘Bedtime Stories’ de Sabamprijs won op het Filmfestival van Brussel.  En toen in 2000 ook haar mentor Marc Didden haar talent in het uitstalraam zette door haar een luik te laten invullen van het drieluik dat een langspeelfilm moest vormen — ‘Bruxelles, Mon Amour’ — greep ze de kans en mocht ze voor Didden en Peter Vandekerckhove op het hoogste schavotje gaan staan.  Toen gingen velen ervan uit dat ze gelanceerd was.

VROUWEN MAKEN PLANNEN

Pas vier jaar later kwam ze weer in het nieuws, toen haar volgende kortfilm, ‘Cologne’, uitgebreid in de prijzen viel.  De langspeelfilm was nog slechts een kwestie van tijd, dachten degenen in de filmwereld die niets van economie afwisten.  Vrouwen lagen goed in de markt, dacht men. Patrice Toye, Fien Troch en Hilde Van Mieghem maakten films, Dorothée Van den Berghe ook, het was dus nog slechts een kwestie van tijd voor Kaat ook haar ding zou kunnen doen.   Maar de realiteit heeft haar eigen wetten en geplogenheden.  Kaat stond wel vaak achter de camera’s van de betere reportageprogramma’s op tv, alleen de film liet op zich wachten.  Pas toen ze de tv-serie ‘Jes’ mocht regisseren en tal van getalenteerde Vlaamse acteurs tot de betere vertolkingen aanzette, begrepen de mensen met de centen dat Kaat klaar was voor het grote werk.

JA NA ‘JES’

Het was Eyeworks, dezelfde productiemaatschappij voor wie ze ‘Jes’ had gedraaid, die haar steunde om ook haar eigen langspeelfilm te draaien.  Ze baseerde daarvoor op een kortverhaal van Annelies Verbeke dat ze samen met de scenarist van ‘Jes’, Michel Sabbe, tot een scenario bewerkte.  Het werd een verhaal over verlangen, over mensen die dromen van meer.  Sommigen onder hen hebben al veel, maar dromen toch van meer, ook al hebben zij veel minder redenen om te dromen dan zij die veel minder hebben.  Het speelt zich allemaal af in een Brussels hotel, waar de verschillende personages mekaar kruisen.  Binnenkort kan je hier gesprekken zien met een groot deel van de cast  — Geert Van Rampelberg, Viviane De Muynck, Natali Broods en Sara De Roo — maar nu al laten we even Kaat Beels zelf aan het woord.  Zij verklapt ons wat voor een film ‘Swooni’ wordt.

* Klik op : Kaat Beels over ‘Swooni’

We stelden haar ook de vraag of ze de concurrentie van de andere Vlaamse films niet vreest. Want in het najaar komt de ene Vlaamse film na de andere in de zalen: ‘Swooni’, ‘Hasta La Vista’, ‘Code 37’, ‘Het Varken van Madonna’, ‘Groenten uit Balen’, ‘Bluebird’ en ga zo maar door…

* Klik op : Kaat Beels over de concurrentie

En kijk vooral ook eens naar de trailer van ‘Swooni’

Bekijk ook : Geert Van Rampelberg is hot

 

Foto Kris Dewitte

Check Also

Thibaud Dooms over zijn hoofdrol in ‘Skunk’!

Niet alleen werd ‘Skunk’, met Thibaud Dooms in de hoofdrol, na de première op Filmfestival …