IKL – Aad Verstraelen over ‘Social Window’

Aad Verstraelen is één van de ‘namen’ in de Vlaamse animatiecompetitie. Dat hij een naam is, heeft hij volledig aan zichzelf te danken.  En aan zijn welverdiende Wildcard die hij in 2012 binnenhaalde voor zijn ‘Little Ryan’.  Aad is vier jaar later een ervaren animator en pakt in ‘Social Window’ uit met een verhaal over een wel heel actueel thema. We legden hem ook onze vragenlijst voor en die kregen we mooi en interessant ingevuld terug. Waarvoor heel veel dank, Aad.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Door het winnen van VAF wildcard eind 2012 kreeg ik de kans om een nieuwe kortfilm te maken. Ik wou een verhaal vertellen dat persoonlijk was en waar steeds meer mensen zich mee kunnen associëren. De alomtegenwoordige opkomst van het internet en alle sociale media’s heeft zijn toppunt bereikt. Ongetwijfeld heeft deze technologie voor een enorme en positieve vooruitgang gezorgd, maar elke medaille heeft een keerzijde. Ik wil het probleem van internetverslaving onder de aandacht brengen omdat steeds meer mensen hier hinder van ondervinden. Het uitgangspunt van ‘Social Window’ is gebaseerd op op mijn jongere broer die zijn dagen doorbracht van achter zijn laptop in een verwaarloosde slaapkamer. In de kortfilm probeerik de dagelijkse worsteling van een internetverslaafde weer te geven op een visuele manier.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Een jongeman komt in conflict met zijn internetverslaving .

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk
trachten te doen?
Door het gebruik van celshading bij 3D computer animatie hebben we geprobeerd een
unieke stijl te creëren die je niet al te vaak tegenkomt bij computeranimatie. Hierdoor krijgt de film een vlakkere 2D look en feel. We hebben ook geëxperimenteerd met motion capture voor de animaties in plaats van handmatig te animeren. Motion capture is een techniek die men gebruikt om bewegingen van mensen te kopiëren naar realistische animatie. De combinatie van celshading en motion capture was een gewaagd maar geslaagd experiment.


4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

De film is gefinancieerd door een VAF wildcard animatie.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Ik kan alleen maar beamen dat animatie heel arbeidsintensief is! Gelukkig stond ik er  tijdens de productie niet alleen voor. De productie van ‘Social window’ heeft volledig plaats gevonden in het Antwerpse animatiebedrijf ‘Cyborn’. Hier had ik de leiding over een klein team bestaande uit een aantal getalenteerde vaste werknemers van Cyborn en stagiairs.
Naast het regisseren heb ik getracht in heel wat fases van het productieproces mee te
helpen. Het leuke aan de motion capture was dat we met een echte acteur de scènes van het storyboard moesten naspelen. hierbij had ik het genoegen om met Laurenz Hoorebeke  samen te werken. Een musicalacteur die onder meer bekend is van zijn rol in ‘Suske en Wiske, de musical’.  Dit was een heel nieuwe ervaring om een echt persoon te regisseren in plaats van een digitaal verzonnen personage. Je bent meer afhankelijk van de acteerprestaties van je acteur. Een heel andere manier van werken dan ik gewoon was.

Voor de muziek hebben we samen gewerkt met Maverick (Wim Thijs) , ook wel bekend van de Leuvense elektronische band Addicted Kru Sound. Tijdens de pre-productie heb ik begeleiding gekregen van Tom Van gestel. Daarnaast heb ikde hulp ingeschakeld van een scenarist die me geholpen heeft bij het schrijven van het scenario.

 

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Het betekent heel veel! We hadden de deadline van ‘Social Window’ afgestemd op het
IKL. Amper 15 minuten voor de deadline hadden we ons online ingeschreven omdat we tot
dan hard hadden gewerkt voor deze deadline. Het was een hele opluchting toen we te
horen kregen dat de film was geselecteerd. Ik ben in Leuven geboren en heb hier een aantal jaar gewoond. Een aantal van mijn vrienden wonen hier nog steeds die ik dan ook regelmatig bezoek. Met het winnen van de VAF wildcard is het ook allemaal begonnen in Leuven.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

In 2012 was mijn afstudeerproject ‘Little Ryan’ geselecteerd voor het internationaal
kortfilmfestival Leuven. Het was mijn eerste selectie, dus ook een hele speciale.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

 

Het is een hedendaags thema. Er wordt vaak gesproken over te veel tijd besteden aan
sociale media of hoe dat het leven op sociale media er meestal rooskleuriger uitziet.
Maar hier gaat het over een ander aspect rond dit thema dat niet vaak aanbod komt.
Individuen die door hun verslaving hinder ondervinden om een normaal leven te leiden. Ik
hoop dat de kijker met deze kortfilm een reflectie moment krijgt over dit probleem.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik hoop op zoveel mogelijk exposure op verschillende filmfestivals in het binnen-en buitenland. Na al het harde werk hoop ik dat zoveel mogelijk mensen de kortfilm zullen zien.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Het is niet meteen mijn ambitite om een langspeelfilm te maken omdat het bij
animatiefilm nog een stuk moeilijker is om deze stap zetten dan bijvoorbeeld bij een
fictiefilm. Bij animatiefilm is het op zich al super om aan een langspeelfilm of een serie te
kunnen meewerken. Mijn echte ambities liggen eerder bij het maken van commerciële opdrachten zoals reclame of muziekvideo’s voor bekende merken of groepen waarin ik motion graphics kan combineren met 3D computeranimatie.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?

Er is geen website van de kortfilm maar hier kan je de teaser bekijken
https://vimeo.com/187985718
Op instagram kan je mij volgen waar ik regelmatig een update plaats over de kortfilm.
www.instagram.com/aadverstraelen

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …