IKL : ‘Coexist’ van Astrid Chamberland

Samenleven met zij die anders zijn dan ons. Actueler kan je dit thema niet bedenken. Hoewel Astrid Chamberland een film gemaakt heeft over een bol en een kubus. Deze studente van de Luca School of Arts trekt binnenkort naar Estland, zo lezen we in haar antwoorden op onze vragen.  We wensen haar eerst en vooral nog een warm festival in Leuven.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Deze film is een abstracte animatiefilm die met simpele vormen een vertelling geeft over de archetypische confrontatie tussen tegenpolen.
Er bestaat niet zoiets als één waarheid of één ideaal. Telkens is er een keerzijde aan de medaille, maar deze is niet per se ‘slecht’ omdat het anders is.
Ik geloof dat ondanks alle tegenstrijdigheid tussen twee (of meerdere) partijen er toch een manier is om samen te komen.
Het is een vrij actuele en tegelijkertijd klassieke thematiek die een oproep doet om gebruik te maken van empathie.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Om aan de alles vernietigende duisternis te ontsnappen, moeten een kubus en een bol hun geschillen opzij zetten om samen sterk te staan.


3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?

Om een eigen invulling te geven aan bepaalde tegengestelden, bijvoorbeeld op sociaal, politiek, … vlak, is er bewust gekozen voor de kubus en de bol.
Het ‘less is more’ principe werkt dan ook uitstekend voor abstracte films, omdat zo de verbeelding van de kijker geprikkeld wordt.
Bij het maken van een stop-motion animatie word je telkens op de proef gesteld om met weinig middelen een maximum effect op het (grote) scherm te bekomen. Zo heb ik voornamelijk met theeblaadjes en verschillende papieren cut-outs gewerkt.
Het animeren gebeurde op een animatietafel die opgebouwd is met twee plexiglazen, steunend op plastieken doosjes.
Het fototoestel, dat vastgemaakt werd aan een staaf, fotografeerde de scenes frame per frame, van bovenaf.


4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren?

Mijn school heeft me wat materiaal, begeleiding en technische ondersteuning verleend, toch is de film voornamelijk door mezelf en m’n ouders gefinancierd.
Aangezien het een kleinschalige productie was en er niet veel materiaal nodig was om te animeren, bleef het budget klein.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Er kroop veel tijd in het schrijven van het verhaal en het voorbereiden van de attributen, de opstelling, vormgeving,…
waardoor algauw het hele Masterjaar in beslag genomen werd. Tijdens het hele productieproces heb ik begeleiding gekregen van de leerkrachten.
Bij het opstellen van de animatietafel en tijdens de geluidsopnames heb ik hulp gekregen van vrienden en familie, de sound mixing werd gedaan door Johan Vandermaelen. De uiteindelijke (foto)opnames duurden zo’n anderhalve maand.
Overigens heb mijn film alleen gemaakt, van script, storyboard en sound design tot animatie, post-productie en montage.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Er was geen stemmencast voor deze film nodig, maar er werd veel werk in het sounddesign gestoken.
Na de opnames van bruitage/foley heb ik geluiden gemanipuleerd zodat ze in het universum van de bol en de kubus passen.
Het speelt zich immers af in een vrij leeg universum en de focus moest dan ook bij de ‘protagonisten’ blijven.

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Het is een zeer aangename verrassing: ik zag dit echt niet aankomen!
Nu het IKL me heeft uitgenodigd, geloof ik dat het grote publiek eens een andere soort animatiefilm kan zien, dankzij de selectie. Het is een hele eer om op het prestigieuze Vlaamse filmfestival vertegenwoordigd te worden met ‘Coexist’.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Niet in de grote zin, maar mijn Bachelor afstudeerwerk ‘Sonder – A tale of connections’ deed vorig jaar ook mee aan de VAF Wildcard Competitie.
Nu met de officiële selectie van ‘Coexist’ zal een groter publiek kunnen kijken naar m’n film(s).

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

Animatiefilm is een sterk en flexibel medium dat allerlei verhalen kan vertellen. Allereerst moeten mensen meer animatiefilms komen bekijken, omdat het vaak onderschat wordt. Daarnaast bied ik een andere soort animatiefilm aan die aandacht mag krijgen in deze conflictueuze tijden.
Ik hoop dat mensen bij het bekijken van mijn film eens nadenken over welk conflict in hun leven nood heeft aan een empathische benadering.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik zou mijn film graag op Anima, het Brussels animatiefilmfestival, zien. Ook bij onze noorderburen op het Holland Animation Film Festival en Go Short zie ik m’n film graag verschijnen op het programma. Er zijn nog talloze festivals die vernoemd kunnen worden, al gaat het mij meer om het verspreiden van de boodschap die de film vertelt dan het winnen van awards.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Dat is op dit moment nog niet aan de orde. Momenteel bereid ik me voor op een buitenlandse stage die ik begin 2016 ga starten bij de Estse animatiefilmstudio Nukufilm. Natuurlijk hoop ik nog enkele kortfilms te kunnen maken, maar eerst snak ik naar ervaring binnen een studio-omgeving. Daarna zien we wel hoe het loopt.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?

Website van de film: http://revisitedastridchamberland.weebly.com/

En er is ook een  teaser trailer van ‘Coexist’. Klik HIER

 


VERTONINGEN Vlaamse animatie programma 2
Zat 28 November (21u45) in Labozaal
Zon 29 November (19u30) in Labozaal
Don 3 December (17u15) in Labozaal
Zat 5 December (12u00) in Labozaal

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …