IKL : Domien Huyghe over ‘Maverick’

Domien Huyghe is zo’n jongeman die meer dan van woorden van daden houdt.  Samen met studiegenoot Jurgen Willockx richtte hij nog tijdens zijn studies de productiemaatschappij Earlybirds Films op. Aanvankelijk met de bedoeling hun eindwerken te produceren. Al vlug draaiden ze er ook videoclips en tal van andere zaken. Domien is met ‘Maverick’ aan zijn derde kortfilm toe. En zijn Earlybirds waagt zich binnenkort aan de verfilming van ‘De kinderen van Calais’ van Lara Taveirne. Blij dat Domien toch nog even de tijd vond om onze vraagjes te beantwoorden.

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

Iedereen verwerkt verlies van een dierbare op een andere manier. Eén van de grootste uitdagingen op zo’n moment is om, ondanks ons eigen verdriet, te blijven communiceren met elkaar. Kinderen zijn hierin de ultieme underdogs. Ze hebben bitter weinig tools om hun verwerkingsproces te ondersteunen, waardoor ze afhankelijk worden van de volwassen wereld. Met Maverick wou ik een film maken die niet alleen entertaint, maar tevens ook iets kan aanbieden: een opening voor jongeren om de conversatie over het verlies van een dierbare, en hoe ermee omgaan, aan te gaan.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

Wanneer Stan op de grote verhuisdag denkt dat hij een vliegtuig heeft neergeschoten, gaat hij met volle moed op zoek naar het neergestort toestel. 

3)  Waarom moeten mensen je film zien? 
 
Film is een krachtig medium om moeilijk bespreekbare thema’s onder de aandacht te brengen. Veel familie’s zijn al geconfronteerd geweest met verlies en weten soms niet goed hoe ze er mee om moeten gaan. Ze praten er niet over met elkaar als soort van ‘besparingsmechanisme’. Ik hoop dat mensen na het zien van deze  naar huis gaan en hun familie of geliefden eens goed vast te pakken.
 
4)    Hoe heb je cast en crew gevonden?
De rol van zus Emma heb ik geschreven met Emma Verlinden in het achterhoofd. Het jongetje, Andreas van Der Meulen, was één van de 60tal jongens die we gescreend hebben. Een ervaren actrice zoals Hilde de Baerdemaeker was perfect om samen met de jonge acteurs karakters te bouwen. Bovendien paste ze perfect als moeder van Andreas en Emma.
Het was een uitdagende shoot op een moeilijk bereikbare locatie en de sfeer die ik wilde vergde een grote kennis van licht en camerabeweging, voor mij was Wim Vanswijgenhoven hiervoor de ideale keuze als DOP. De andere crewleden zijn één voor één fantastische en getalenteerde mensen waar ik al mijn projecten mee draai. Ze dragen allemaal bij aan de werelden die ik wil creëren.
5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? 
De film werd tot stand gekomen met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds, Tax Shelter en Cinecrowd.

6)    Waar heb je gedraaid?

Alle exterieurs werden gedraaid in het muziekbos van Ronse. De interieurs in een leegstaand huis. 

7)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

‘Maverick’ is niet mijn eerste kortfilm maar wel de eerste die geselecteerd is op Leuven. Ik denk dat dit festival ‘Maverick’ een nationale als internationale boost kan geven voor andere festivals alsook voor mijn toekomstige langspeelfilm.

8) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

‘Maverick’ kreeg al een mooie wereldpremière op het Chicago International Children’s Film Festival.
Verder hoop ik op nog een aantal mooie festivals.

Ook wil ik de film ter beschikking stellen voor scholen en verenigingen die werken rond deze thematiek.

9) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?
 

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …