IKL : Inge van der Veen over ‘Achoo’

Hallo iedereen! Ik ben een animator die in België gebaseerd is. Ik studeerde animatie in Brussel aan het RITCS en ik specialiseerde me in 3D animatie en 2D animatie. Nieuwe verhalen creëren, personages ontwerpen en die personages tot leven brengen, is wat ik graag doe.  Ik ben heel erg geïnteresseerd in films en games en het zou een droom zijn die werkelijkheid wordt mocht ik zo’n studio kunnen werken. Als je geïnteresseerd bent, here is de link naar mijn portfolio : ingevanderveen.portfoliobox.net. Aarzel niet me om contact met me op te nemen als je meer te weten wil komen.  Zo staat het op haar vimeo-pagina. En dus namen we contact en schotelden haar meteen ons vragenlijstje voor.  Want Inge van der Veen is geselecteerd voor het kortfilmfestival in Leuven met haar film ‘Achoo’

1)       Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

“Wij, de sterken, moeten de zwakken in hun kwetsbaarheid helpen en niet onze eigen belangen dienen.” Dat is wat ik via ‘Achoo’ wil vertellen. Het is een moraal die iedereen begrijpt, jong en oud, maar toch houdt niet iedereen zich daar aan (bewust of onbewust).  In dit geval is de draak de zwakke die hulp nodig heeft van de ridders. De koning speelt hier de rol als de antagonist, die alleen maar zijn eigen belangen dient.

2)       Wat is de synopsis/pitch van je film?

Vijf ridders zijn op pad naar de drakengrot. Daar aangekomen zakt de moed hen in de schoenen. De grot ziet er angstaanjagend uit en binnenin is het erg donker. De koning wil van geen wijken weten. Hij beveelt hen om de grot in te trekken.  Hij hoopt dat de draak zullen verslaan en hij wil met de eer gaan lopen.  Wanneer zijn ridders aarzelen, wordt de koning woedend en en schopt ze de grot in. Bevend trekken ze de grot in.  Waar ze met de draak geconfronteerd worden. Maar die is ziek.  Zijn neus is verstopt en hij kan geen vuur spuwen.  Alleen snot. De ridders voelen met het monster mee en verzorgen hem.  Het lange wachten beu, trekt de koning tenslotte ook de grot in.  Hij zal zelf wel de draak verslaan. Maar tegen dat hij helemaal binnen is, is de draak genezen.  Als dat maar goed afloopt.

3)        Waarom moeten mensen je film zien? 

Om mensen bewust te maken van het feit dat ze niet alleen aan zichzelf moeten denken, aan hun eigen verlangens, dromen en/of belangen. Als iemand in moeilijkheden zit -of het nu een vriend, vijand of een ‘draak’ is- is het belangrijk om elkaar te helpen. Soms merk ik van mezelf en van anderen dat we te egoïstisch zijn en te weinig denken aan onze naaste. Hierdoor leven wij steeds afstandelijker in een wereld waar we steeds meer en meer elkaars hulp nodig hebben.

4)       Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat heb je vormelijk trachten te doen?

Ik wou mij graag meer verdiepen in het ontdekken en experimenteren met 3D-animatie. Persoonlijk is dit een redelijk nieuw en onbekend terrein en dit gaf mij de ruimte om te ontdekken wat je allemaal wel of niet kan met een programma zoals in dit geval Maya van Autodesk.
Wat mij is opgevallen, is dat de meeste mensen in mijn omgeving een vooroordeel hebben over 3D-animatie. De animatie lijkt gauw te geprogrammeerd; de computer doet het meeste werk; gebrek aan charme—die alleen te verwezenlijken zou zijn met 2D-technieken—zijn de meest gebruikte argumenten. Ik begrijp de argumenten, want zelf ben ik eerder een tekenaar, maar ik daagde mezelf uit om een tegendeel te bewijzen. Wat ik zou willen bereiken, is dat het publiek twijfelt of zelfs niet opmerkt dat het 3D is, omdat het sterk overeenkomt met 2D.

5)       Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? (Je mag eventueel budget vermelden maar dat hoeft uiteraard niet)

Ik heb helemaal niet veel uitgegeven. Lars Overstijns zorgde voor het geluid en de muziek en ik was bereid om hem ook te betalen, maar hij weigerde elke keer als ik met het voorstel kwam. Hij deed het puur uit vriendelijkheid en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

6)        Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Heb je je film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Alles heb ik zelf gedaan: het verhaal, storyboard, ontwerpen, modelen, riggen, animeren en renderen, behalve het geluid en de muziek. Daar heeft Lars Overstijns voor gezorgd en Stephan Louwes heeft zowel de koning als de ridders ingesproken.

7)       Als je met een stemmencast werkt… Hoe heb je gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Op het EHB RITS hebben ze voor zulke taken speciale ruimtes waar we gebruik van hebben gemaakt.  Stephan Louwes is een vriend van mij en had een perfecte stem voor de koning en gelukkig was hij erg enthousiast om mee te werken. Terwijl hij bezig was om de koning in te spreken, imiteerde hij ook de ridders. Dat deed hij goed en hebben toen besloten om hem ook de ridders te laten doen. De draak heeft Lars Overstijns zelf ingesproken.

8)       Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Dit is mijn eerste selectie ooit, dus dit is zeker een speciaal en onvergetelijk moment voor me.

9)       Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Ik houd het voorlopig nog bij Belgische festivals, zoals bijvoorbeeld Anima. Het is mijn masterproef dus ik zie dit niet als een professionele shortfilm, maar eerder als een leertraject. Momenteel ben ik bezig met het bedenken en schrijven van nieuwe verhaaltjes en sta nu al te popelen om ze te verfilmen. Als het me lukt om ze te verfilmen, zal ik ze zeker naar verschillende festivals over de hele wereld sturen.

10)    Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?

Voorlopig nog niet. Ik zal het filmpje uiteraard wel online plaatsen zodat iedereen die wil er van kan genieten, maar voor het ogenblik stel ik dat nog uit, want het kan nog vertoond worden in andere Belgische festivals en sommige festivals willen niet dat het gratis online te bekijken is. Om andere werken van mij te zien kun je mijn portfolio bekijken op ingevanderveen.portfoliobox.net 

Check Also

‘Marching in the Dark’ en ‘Drawing a Line’ naar Hot Docs!

Het internationale documentairefestival Hot Docs in Toronto heeft zijn programma bekendgemaakt voor de aankomende editie …