IKL : Laurens De Mets over ‘I Need My Space’

Laurens De Mets is een grappig man, leiden we af uit zijn vragen op onze antwoorden. Of liever andersom : zijn antwoorden op onze vragen. Hij heeft een korte animatiefilm gemaakt getiteld ‘I Need My Space’ en waar kan hij die beter vinden dan in de ruimte. Die ruimte, bedoelen we. Zijn antwoorden doen ons verlangen om ‘I Need My Space’ te zien. En eigenlijk hopen we ook wel om Laurens De Mets tijdens het IKL eens tegen het lijf te lopen. Zeker dat we zullen lachen.  Hier zijn onze vragen en zijn antwoorden.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Ik wou even stilstaan bij het entertainmentgehalte van een leven op Mars. De interplanetaire vooruitgang van de mensheid is allemaal heel indrukwekkend en zo, maar zit er vreugde in technologische bloei? Hoe ziet het dagelijkse leven er daar uit? In ‘I Need My Space is Mars’ weggelegd voor zij die er al hun hele leven naartoe willen en daarvoor een heel specifiek levenspad bewandeld hebben; stuk voor stuk hoogbegaafde, hyperambitieuze wetenschappers die, eens toegekomen, het gemiddelde leven van de marsman leiden.

 

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?
Een hoogbegaafde astronaute vindt zichzelf op Mars. Geïrriteerd met wat ze er aantreft, reflecteert ze over haar rol in het universum.

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?
Aangezien het om technologische vooruitgang gaat en een wereld waarin creatieve emoties niet zo’n rol speelden, wou ik zeker geen te spontane stijl hanteren. Iedereen is netjes en digitaal binnen zijn eigen lijntjes ingekleurd, er is een duidelijk onderscheid tussen object en omgeving,… Er komt ook veel herhaling in voor, om de irritaties van de hoofdrol te reflecteren. Zo behandelde ik een aantal scenes als een patroon: vanuit de lucht gefilmd, isometrisch, gevuld met perfecte kopieën naast elkaar.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)
De film is mijn masterfilm, dus echt zware financiering was er niet nodig. Een goede vriend heeft een opnamestudio, waarvoor ik een logootje in ruil heb gemaakt om deze te mogen gebruiken. Voor de rest kon ik rekenen op de docenten voor hulp bij zaken waar ik niet zoveel van wist, zoals audiobewerking. Al bij al was het budget… 80 euro? Zoiets. Met trots volledig zelf gefinancierd.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?
Vooraleer er een deftig verhaal was waarmee te werken viel, is het script wel iets van een 6 docenten, scriptdoctors en mensen uit de filmindustrie gepasseerd, allemaal via Sint-Lukas Brussel dan. De uitvoering zelf is zo goed als volledig door mezelf. Vooral op vlak van geluid was ik nogal een leek, maar Johan Vandermaelen, de geluidsdocent, heeft me uitgebreid geholpen.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs
makkelijk te vinden?
Hoewel er in de film geen gesproken dialoog is, heb ik wel degelijk een voice-over opgenomen. De stemactrice hiervoor was vrij gemakkelijk gevonden omdat een vriend van me veel mensen uit de toneelwereld kent. Ik stuurde hem de tekst en een uitgebreide beschrijving van hoe de persoon moest klinken en waarom.
De voice-over heb ik in de laatste maand weggeknipt. Tijdens mijn thesisonderzoek naar absurde films, merkte ik dat ik in mijn eigen film alles te veel aan het uitleggen was. Ik wiste de voice-over, knipte en plakte de film tot iets dat voor meer interpretatie openstond en het resultaat was inderdaad veel beter.

 

 

 

 

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Ik ga zelf al een aantal jaar naar het IKL voor de animatiekortfilms. Heel spannend om er zelf van te mogen deel maken deze keer! Het zal ook het eerste filmfestival zijn dat ik bezoek waar een eigen film speelt. Het is een nieuwe ervaring maar het IKL team lijkt nu al heel gastvrij. Ik kijk er naar uit.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?
Neen.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?
De film staat op een luchtige manier eventjes stil bij de emotionele invloed van technologische vooruitgang. Het is een thema dat iets te weinig aangehaald wordt in science-fictionfilms, vind ik zelf. En al is het compleet je ding niet, hij is best wel mooi genoeg om gewoon 2 minuutjes naar aardige tekeningetjes te kijken.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?
Momenteel zie ik het nog niet te groots. Naast het IKL ga ik al enkele jaren naar het Anima festival, een ander Belgisch filmfestival, maar volledig op animatie gericht. Ze hebben altijd een heel toffe anima-nacht, te vergelijken met de animatieblokken op IKL. Ik zal dit jaar sowieso terug in het publiek zitten. Moest mijn film dit jaar ertussen vertoond worden, zou dat super zijn.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?
Een langspeelfilm is nog ver verwijderd van mijn 2 minuten durende ‘I Need My Space’. Een scriptje waar ik nu aan werk gaat al richting de 10 minuten, dus dat is toch al op de goede weg. Het is absoluut een droom om ooit een langspeelfilm te regisseren. Wanneer ik daar klaar voor zal zijn, heb ik geen idee van.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?
Ik vorm samen met mijn broer (Vincent De Mets) een duo onder de naam “Manpaard”. Manpaard is een fictioneel beest dat kan illustreren, animeren en art direction verzorgt. Het maakt, naast kortfilms, illustraties en animaties voor klanten. Het commerciële werk dus. Online is al mijn werk vanaf 1 december onder die naam te vinden: op

facebook.be/manpaardje en op manpaard.be.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …