IKL : ‘Niemendal’ van Harm Dens

Als je film tijdens de openingsavond vertoond wordt, dan heb je iets gemaakt dat mag gezien worden.  Daar mogen we van uitgaan.  Harm Dens is volgens het programmaboekje van het IKL een Kempense regisseur die in 2013 debuteerde met ‘Hunker’, een tragikomische film met Tom Dewispelaere als onzekere aanstaande vader. De film haalde een aantal buitenlandse selecties en effende het pad voor ‘Niemendal’, een claustrofobische thriller met Titus De Voogdt en Stefaan Degand in de hoofdrollen.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

‘Niemendal’ gaat over verveling en hoe we omgaan met de leegte. De mens wil van nature steeds vérder, steeds méér – we vinden het moeilijk om maat te houden en willen steeds nieuwe grenzen over. Onze levenswijze is onderhevig aan de ideologie van de superlatief: het interessante heeft slechts een beperkte houdbaarheid. Maar hoe gaan we om met ‘het niets’ en onoverkomelijke begrenzingen? Kunnen we dan nog overleven zonder te vervreemden van onze menselijkheid? De arena waarin deze kortfilm zich voltrekt is een gevangeniscel als allegorie voor de onvermijdelijke leegte die in ons allen huist. De twee celgenoten belichamen nog slechts de karikaturen die ze voor zichzelf hebben geschapen. Hun vijand? De tijd. De vertelde tijd in de kortfilm betreft een kwartier, er zijn geen tijdsprongen of onderbrekingen, er is slechts één ruimte, één tijdscontinuüm, één scène.


2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Twee gedetineerden zien een nieuwe dag in de gevangenis tegemoet en doen er alles aan om zich te verschansen tegen de verveling, dit leidt tot verbaal en fysiek grensoverschrijdend gedrag.

3) Hoe hebt u uw cast en crew gevonden?

Anderhalf jaar geleden, toen ik net afgestudeerd was aan het KASK, contacteerde ik cameraman Jonathan Wannyn, wiens werk ik enorm bewonderde, met het vage idee voor deze film. Sindsdien zijn we ideetjes en referentiemateriaal over-en-weer blijven mailen. Met mijn vriendin Meltse Van Coillie richtte ik in de zomer van 2014 een vzw op zodat we een steunaanvraag konden doen bij het VAF. Later vroegen we de hulp erbij van ervaren producent en ongeziene workaholic Marc Goyens en diens gloednieuwe productiehuis Quetzalcoatl. Hij heeft me geholpen met het bijeenzoeken van de crew.
Ik heb Stefaan Degand en Titus De Voogdt een half jaar voor de opnames gebeld en ze hebben beiden meteen toegezegd. Hun enthousiasme is er tijdens de draaiperiode niet op geminderd, wat verrassend is gezien het zeer vormelijke en technische karakter van het project. We filmden alles in een piepklein decor met pellicule, muurvaste camerastandpunten en een erg wijde lens, waardoor de vrijheid van acteurs enorm werd ingeperkt en hun spel vaak op de millimeter nauwkeurig diende te gebeuren.


4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren?

Het Vlaams Audiovisueel Fonds steunde ons met de maximumsusidie, dit vulden we aan met Tax Shelter-financiering en geld van de Provincie Antwerpen.

5) Waar hebt u gedraaid?

Het decor werd opgebouwd in een leegstaande kerk in Vosselaar.

6) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Er is geen betere plaats in België om je kortfilm te tonen aan familie en vrienden, we hebben dus een tandje bijgestoken in het postproductieproces om de film op tijd klaar te krijgen. Zelfs nu zijn we nog bezig met de laatste loodjes! Het gaat dus nipt worden om de première te halen. Maar dat we op basis van een allereerste montageversie geselecteerd zijn voor de openingsavond van het festival boezemt wel vertrouwen in.

7) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Mijn eindwerk ‘Hunker’ was in 2013 te zien in Leuven.

8) Waarom moeten mensen uw film zien?

Het is de allereerste keer dat ik iets maak waar ik zelf ook echt trots op ben. Ik hoop dat het publiek er dus graag naar kijkt, ik wil het alleszins met plezier tonen.

 

9) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Eén van de vele voordelen van deze eerste samenwerking met een bekwame producent is dat hij de festivalstrategie uitstippelt en ik me enkel hoef te bekommeren om het eindresultaat!

10) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Ik zit nog boordevol ideeën, ook voor langspelers.

11) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke?
www.quetzalcoatl.be

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …