IKL – Zander Meykens over ‘Praline’

Een film waar het water je van in de mond loopt.  Vermoeden we.  Af te leiden uit de titel en de korte inhoud.  Veel weten we niet over ‘Praline’ of over de maker Zander Meykens. Behalve dat de man uitermate bescheiden is.  Uit zijn antwoorden af te leiden, zou hij zichzelf nog het liefst helemaal willen wegcijferen.  Wat een verademing in een wereld waarin iedereen voortdurend de digitale schijn ophoudt en een mens zich al van bij zijn geboorte lijkt te moeten verkopen. Wij blij in ieder geval dat ook Zander onze vragenlijst wou invullen. Niet alleen omdat zonder Zander ons overzicht van het Vlaamse competitieaanbod van het IKL niet volledig zou zijn, maar omdat het mooi is te lezen hoe bescheidenheid klinkt.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?
– Deze kortfilm is het eindresultaat van mijn bachelorproef aan het RITCS in Brussel. Het thema voor de opdracht was ‘Brussel’ en daarom koos ik als personages pralines, die hun oorsprong kennen in Brussel.
Er was niet echt iets wat ik wilde vertellen, zoals een persoonlijk verhaal. Ik wou eerder iets technisch doen in 3D. Het laten smelten of breken van objecten, hier de chocolade, via 3D computersimulaties. Daarrond is het verhaal ontstaan en opgebouwd.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?
Twee pralines, een bruine en een witte, liggen te slapen. Wanneer uit het niets een fel licht aangaat, beginnen ze langzaam te smelten. Na korte paniek besluiten ze dat de bruine praline de schakelaar, die zich bovenaan de kop van de lamp bevindt, moet uitzetten.

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?
Ik probeerde zo goed als ik kon een visueel realistisch beeld te bekomen. Door de modeling van mijn personages en object. Maar zeker ook door de texturing en de belichting. Verder wilde ik vooral technisch alles juist hebben.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

Het is een schoolproject maar de film heeft me niet meer geld gekost dan een nieuwe computer in het begin van het schooljaar.De software pakketten zijn met studentenlicenties gemaakt en dat kost me dus niets. De muziek van de eindgeneriek is van de artiest ‘Moby’ die ook gratis voor filmstudenten muziek heeft die je mag gebruiken na het insturen van een aanvraag.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Alles is door mezelf gedaan. Mijn begeleidende docent, Anton Roebben, heeft af en toe wel een oogje in het zeil gehouden en me bijgestuurd waar nodig. Verder heeft Arne Stevens het geluid verzorgd. De stemmen zijn ingesproken door David Wandels.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Dat heb ik volledig overgelaten aan mijn geluidsman. Ik had vertrouwen in hem en dat werd ook beloond. Hij kende iemand die dat wel zou willen doen en dat werd dus David Wandels. Ik heb die persoon nooit in levende lijve gezien. Maar dat is ook niet nodig. Op grotere producties komt het wel vaker voor dat je niet heel de ploeg in levende lijve kent.

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Het is mijn eerste selectie voor een kortfilmfestival. Het was ook wel de eerste waar ik mijn kortfilm naar het doorgestuurd. Eerlijk waar had ik het ook niet verwacht dat ik zou worden geselecteerd. Dat klinkt waarschijnlijk cliché maar ik weet dat er ook anderen hun film hadden ingestuurd en die vond ik aantrekkelijker of interessanter. Maar blijkbaar dacht IKL er anders over. Door de selectie is mijn kortfilm meer geworden dan een schoolproject. Het komt nu ook naar buiten voor publiek. Nu is het belangrijk in de filmzaal te zitten en waar te nemen wat het publiek doet tijdens de voorstelling van mijn kortfilm. Dat is wel een uniek gevoel.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Nee, want dit is ook mijn allereerste kortfilm die ik gemaakt heb.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

Hij is in bepaalde opzichten een beetje atypisch, zo wordt mij toch steeds verteld. Ook de ontknoping van het verhaal. Het filmpje is zeer kort. Het zorgt voor de perfect afwisseling tijdens een projectie van animatiekotfilmpjes van verschillende lengte. Maar het is uiteindelijk wel een klassieke 3D animatie.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik verwacht geen hoge ogen te gooien met deze kortfilm, hij is vooral bedoeld om zich kort te vermaken. Maar als animatiestudent wil ik heb graag wel op het animatiefilmfestival van Annecy zien. Ik ben er al tweemaal naar toe geweest en komend jaar ga ik opnieuw. Mocht ik dan geselecteerd zijn en de kortfilm speelt in daar in een zaal, dan heb ik wel bereikt wat je de eindhalte van een droomparcours mag noemen.
Zo ook het Brusselse animatiefilmfestival ANIMA. Vooral omdat we zelf Brusselse studenten zijn en dan zou het wel fijn zijn om op het animatiefilmfestival in je eigen stad te kunnen deelnemen.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Of ik ooit regisseur wens te worden weet ik niet. Op dit moment alvast niet, vooral omdat ik van veel dingen nog te weinig weet. Waar ik me wel graag mee bezighoud is de cinematography en montage en al het technische wat bij het maken van een animatiefilm komt kijken. De uiteindelijke ambitie is te kunnen meewerken aan animatiefilms. Vooral in productie en/of iets technisch.

Zie ook, de demoreel van Zander : https://vimeo.com/175690797

Check Also

Film Fest Gent brengt muzikaal eerbetoon aan componist James Horner!

Op 17 oktober 2024 brengt Film Fest Gent een eerbetoon aan de legendarische Amerikaanse componist …