Johan Heldenbergh op internationaal niveau

Hoe goed zijn onze acteurs ?  De tijd dat er met enige dédain over de Vlaamse film werd gepraat is gelukkig al wel even achter de rug, en toch is het altijd de vraag of de mensen die hier het mooie weer maken kunnen standhouden als ze op internationaal niveau moeten meedraaien. Johan Heldenbergh is de zoveelste in rij die bevestigt.  Chapeau.

Aanvankelijk ging Heldenbergh er nogal licht over.  Zei hij dat hij een mooie bijrol speelde in een Franse film van een debuutregisseur.  Maar zo’n debutant is die Fred Grivois niet en de bijrol van Heldenbergh is zo belangrijk dat je het net geen hoofdrol kunt noemen. Die hoofdrol is voor Reda Kateb (‘Un prophète’).  Hij krijgt wel acteerlessen van Heldenbergh.  In een grappige en heel knappe scène. Heldenbergh is een bons uit de misdaadwereld.  Zo’n man die heel charmant uit de hoek kan komen en even later zo dreigend is dat al wie hij aankijkt simpelweg ineenkrimpt. En hij werft het personage van Reda Kateb aan als huurmoordenaar.  Leert hem de stiel en leert hem ook hoe hij mensen moet beliegen. Eigenlijk zie je hem letterlijk acteerlessen geven.  Echt, straf.

Regisseur Fred Grivois verdiende zijn sporen als rechterhand van Jacques Audiard wiens invloed zeker te merken is in deze neo noir. Naast Johan Heldenbergh (‘The Broken Circle Breakdown’) en Reda Kateb (‘Un prophète’) zien we ook nog Ludivine Sagnier (‘Swimming Pool’).  En ook de man achter het verhaal is verwant met Audiard.  Thomas Bidegain is de co-scenarist van ‘Un prophète’, ‘De rouille et d’os’ en ook Audiards nieuwste, ‘Dheepan’.  Maar evenzeer droeg Bidegain bij aan het scenario van ‘A perdre la raison’ van Joachim Lafosse.

En dit is de officiële synopsis :
Vincent is een begenadigd scherpschutter en de onbetwiste nummer één van zijn schietclub. Wanneer hij ernstig in de geldproblemen raakt, wordt dat opgemerkt door het charismatische maar mysterieuze nieuwe clublid Renaud. Hij doet Vincent een niet-alledaags voorstel waarmee hij snel aan geld zou kunnen komen. Vincent neemt de gevaarlijke klus aan in de hoop zijn vrouw en dochter een mooie toekomst te kunnen bieden. Maar zijn rustige leventje verandert weldra in een regelrechte rollercoaster.

Ook nog opmerken dat het camerawerk van de film van de hand is van Glynn Speeckaert, die zijn opmerkelijke internationale carrière voortzet. Nadat hij eerder onder meer de Franse films ‘A l’Origine’ en ‘Les garçons et Guillaume, à table!’ van opmerkelijke beelden voorzag, gaat er geen week voorbij of hij krijgt een aanbieding uit Frankrijk.  Maar het is vanuit Los Angeles dat hij zijn carrière stuurt.  Daar woont en werkt hij en doet hij ook veel camerawerk voor reclameclips.  Werk dat hem, net zoals onder meer Nicolas en Dimitri Karakatsanis, over de hele wereld brengt.  De West-Vlaming die bij ons onder andere ‘Alles moet weg’, ‘La Sicilia’, ‘Ex-Drummer’ en ’22 mei’ deed, stopt hier de film in een ‘noir’ sfeertje dat het Noorden van Frankrijk nog somberder maakt dan het zo al is. Kortom, er zijn tal van redenen waarom de chauvinist in u, net als de filmliefhebber, deze film niet mag missen.

Zie ook : 

Johan Heldenbergh in Franse film

Franse trailer ‘La résistance de l’air’

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …