Johan Heldenbergh toont zijn Gent aan buitenlandse filmprofessionals

GENT, 9 oktober 2016. Acteur Johan Heldenbergh wandelde zondagmiddag door Gent vergezeld van een groep buitenlandse filmfestivalcuratoren, distributeurs en sales agents. Deze zijn naar de Arteveldestad afgereisd voor de eerste editie van flanders NeXT. De tocht van ongeveer een uur diende om de gasten die al vroeg op zondag aankwamen van hun jetlag te bevrijden. Heldenbergh bracht hen langs tal van zijn favoriete Gentse “landmarks”.

Voor de deelnemers kon deze eerste ontmoeting met Gent niet meer stuk. Ze waren fel onder de indruk van de charmes van de acteur, die ze natuurlijk kennen van o.a. ‘The Broken Circle Breakdown’, en van het feit dat Heldenbergh hen een persoonlijke blik gunde over zijn Gent.

Onder de bijna 60 professionals die zich voor flanders NeXT inschreven zijn o.a. curatoren van de Festivals van Toronto, Berlijn, Edinburgh, Rotterdam, San Sebastian, Tribeca, South by Southwest (SXSW), Palm Springs en de Semaine de la Critique van Cannes. Daarnaast zakken er ook tal van distributeurs en sales agents die films internationaal verkopen af naar Gent. Verder zijn er enkele talent agents, financiers en producenten aanwezig, alsook vertegenwoordigers van het American Film Institute (AFI) en de British Council. De vakbladen “Le Film Français” en “Screen International” hebben zich tenslotte als mediapartners aan flanders NeXT verbonden.

Flanders NeXT is een nieuw initiatief van Flanders Image, het internationale promotie-agentschap van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Het is het meest ambitieuze project uit het 25-jarige bestaan van de organisatie. Het nieuwe initiatief kadert ook in de oproep van Vlaams minister van Cultuur en Media Sven Gatz om de internationale vermarkting van Vlaamse audiovisuele creaties te intensifiëren. Daarbij vormt een internationaal bezoekersforum als flanders NeXT ook een ideaal netwerkings- en matchmakingplatform voor de geaccrediteerden.

Naast een showcase van nieuwe en recente films, geeft NeXT ook de kans aan filmmakers en producenten om nieuwe, nog te realiseren projecten te pitchen of de eerste beelden van films die nog in postproductie zijn aan deze groep van internationale vakmensen voor te stellen. Aan deze presentaties is ook een competitief element verbonden. Zowel de nog te realiseren projecten als de works in progress waar de eerste beelden van worden getoond maken kans op een prijs. De facilitaire bedrijven ACE en Lites werden bereid gevonden om elk een prijs van telkens 10.000 EUR te sponsoren. Daarbovenop komt telkens nog eens 5.000 EUR advertentiebudget bij de mediapartners.

Flanders NeXT eindigt op het moment dat het Film Fest Gent zijn rode loper uitrolt. De gasten van het bezoekersprogramma worden dan ook allemaal uitgenodigd om de opening van het festival mee te maken. Woensdag volgt er dan nog NeXTtalks, een reeks van workshops en paneldiscussies waarbij een aantal buitenlandse experts hun licht werpen op topics zoals hoe als hedendaags filmmaker of producent met de media om te gaan; hoe kan de positie van de Vlaamse film op de Franse markt worden verbeterd; het snel veranderende landschap en de positie van onafhankelijke (auteurs)films; en de manier waarop filmfestivals zich vandaag profileren. Deze sessies zijn voornamelijk bedoeld voor lokale filmprofessionals.

Flanders NeXT is een initiatief van Flanders Image, van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), met speciale dank aan ACE en Lites, en met de medewerking van Creative Europe Media Desk, Film Fest Gent, Stad Gent, Brussels Airlines en mediapartners Le Film Français en Screen International.

Zie ook :
Johan Heldenbergh in film met Jessica Chastain

Johan Heldenbergh en Jaco Van Dormael in Berlijn

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …