Kaat Beels en haar overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

We waren al fan van Kaat toen ze kortfilms maakte.  En het blijft doodzonde dat de première van ‘Swooni’ viel op de dag van de ramp op Pukkelpop.  Waardoor er in de media de dag en de dagen nadien geen ruimte was om er veel bij stil te staan dat er een uitstekende Vlaamse film uit was. Sindsdien richtte ze zich meer op tv-werk.  Schitterend tv-werk, vaak met haar partner Nathalie Basteyns (‘Clan’ en ‘Beau Séjour’), maar ook met de regisseur van ‘Welp’, Jonas Govaerts (‘Tabula Rasa’).  Maar er komt ook een nieuwe film aan. Een die ze samen met Nathalie gedraaid heeft.  Kortom, we hebben heel veel om naar uit te kijken dat de handtekening van Kaat Beels draagt.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Voor mij was 2016 een heel goed filmjaar omdat ik zelf veel gefilmd heb. Eerst de tv reeksen ‘Beau Sejour’ en ‘Tabula Rasa’ en dan een langspeelfilm ‘Façades’.
Ik heb dus weinig tijd gehad om veel films te zien maar ik heb genoten van ‘D’Ardennen’ en ‘King of the Belgians’.

© Kris De Witte

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Montage en postproductie voor zowel ‘Tabula Rasa’ als ‘Façades’.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Twee top dop’s waarmee ik heb kunnen werken Anton Mertens en Brecht Goyvaerts

 

© Kris De Witte

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Geen idee, ik ben benieuwd.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Ik word het liefs gevraagd om een heel straf scenario te verfilmen.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?
Dat het toch heel spijtig is dat zo veel goeie films van bij ons veel te kort in de cinema te zien zijn, als ze al een distributeur vinden.
Ik vraag me af of er niet moet gedacht worden aan een manier ( zoals de Nederlandse filmhuizen) waar Vlaamse/ Belgische films getoond worden zonder een te grote concurrentie van de grote Amerikaanse blockbusters).

 

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordden

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …