Kris Dewitte en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Kort nadat hij in het Zuiden van Frankrijk zijn foto’s op de set van ‘Raoul Tabourin’ tentoongesteld had gezien, liep in Oostende een tentoonstelling met foto’s die hij op de set van ‘Cargo’ genomen had. En zo kwam de man die zich graag op de achtergrond houdt, ook eens op de voorgrond.  En nu nog eens. Want ‘ik vul graag lijstjes in,’ zegt Kris Dewitte.  Mocht hij op filmsets niet zo welkom zijn als fotograaf, ze zouden het bij de belastingen graag horen.  Daar kunnen ze altijd mannen gebruiken om lijstjes in te vullen. Wij ook. Tenminste, mannen zoals hij, die weten waarover ze het hebben. 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Het is moeilijk in de toekomst kijken, maar ik hoop dat er een paar van de films waarop ik heb gewerkt in 2017 op het film festival Cannes zullen worden vertoond.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

‘Girl’ van Lukas Dhont
‘Niet Schieten’ van Stijn Coninx
‘Continuer’ van Joachim Lafosse
‘Engel’ van Koen Mortier
‘Ascension’ van Bas De Vos

Zeer sterk onder de indruk van wat ik op de set mocht ervaren en zien bij de eerste drie films en heel erg nieuwsgierig naar de nieuwe films van Koen Mortier en Bas De Vos die beiden met Nicolas Karakatsanis werkten als D.O.P. én op pellicule/film draaiden.

Met Jean-François Hensgens (‘Tueurs’) in het Atlasgebergte

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Het internationale werk van D.O.P. Richard van Oosterhout, acteurs Sam Louwyck, Romy Louise Lauwers en Johan Leysen.

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Lukas Dhont

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Er wordt heel veel meer over de Vlaamse film gesproken en er wordt veel meer geproduceerd. Dit kan ik alleen maar toejuichen. Er worden zoveel arthouse als commerciële films gemaakt. We moeten verder werken aan de uitbouw van distributie en vertoningsmogelijkheden van de arthouse films. En het opvolgen van de auteurs cinema. Mensen als een Kristof Hoornaert die jaren met zijn eerste film ‘Resurrection’ bezig was, zou nu snel een tweede kans moeten kunnen krijgen. Eigenlijk had hij zijn eerste film reeds een paar jaar terug moeten draaien en dus nu zijn tweede film. Dit soort films maken het verschil. Een breed publiek kan dit soort films appreciëren. Maar het blijft moeilijk om een distributeur en sales agent te vinden. Maar hij is er blijkbaar toch in geslaagd. Ben ik alleen maar blij om.

 

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Ik hoop eigenlijk toch wel dat er een paar van ‘oudere’ filmmakers nog een kans krijgen om een film te maken, ik denk aan Harry Kümel of Patrick Conrad. Heel lang geleden dat we nog werk van hen zagen.

Met Edouard Baer op de set van de Franse film ‘Raoul Tabourin’

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

De grote Raoul Servais? Of Sam Louwyck? Beiden van Oostende. Zou mooi zijn.
Ik hoop ook stilletjes dat men een internationale jury aanstelt voor het uitdelen van de Ensor prijzen. Lijkt me toch veel sterker om een prijs van Isabelle Huppert of Stephen Frears of Roger Deakins te ontvangen.

Zie ook :

Anderen kijken ook vooruit

Kris Dewitte en de ‘Cargo’-tentoonstelling in Oostende

Kris Dewitte over de gedrevenheid van Gilles Coulier

 

Check Also

‘Skunk’ scoort!

Wat een vliegende start voor SKUNK in zijn openingsweek! De film heeft meer dan 10.460 toeschouwers …