Lode Desmet wint in Vancouver

‘Soldaatje Spelen’ is de Vlaamse titel van een documentaire die in het buitenland enkele andere titels draagt : A La Guerre Comme A La Guerre’ ‘en ‘War is Not a Game’.  De documentaire van Lode Desmet gaat in ons land in première op 1 juni in Cinema Zed.   Eerder al was ze genomineerd voor de Prix Europa in Berlijn, een prijs die hij in 1999 al won met zijn documentaire ‘Exodus or Vina’s World’. De inleiding in Leuven zal er gebeuren door professor Eva Brems.  Meteen ook het moment om te feesten, want nadat ‘A La Guerre Comme A La Guerre’ eerder genomineerd was voor de Prix Europa in Berlijn,  ze eerder genomineerd was voor de Prix Europa in Berlijn, won de film nu de Colin Low Award for Most Innovative Canadian Documentary tijdens het DOXA Documentary Festival in Vancouver.  Canadees? Ja, ook.  Er zit geld in de anderhalf uur durende documentaire uit tal van verschillende landen.  De Belgische inbreng komt van Simple Production.  Maar er zit ook Zwitsers en Frans geld in.  Het is dan ook een heel ambitieus project dat gefilmd werd in Afghanistan, Palestina, Moldavië, Burundi, Frankrijk, El Salvador, Canada en New York.  Heel veel oorlogsgebieden, want Lode Desmet trok de wereld rond om met eigen ogen te zien of de regels van de oorlog wel worden gerespecteerd, hij vroeg zich tegelijkertijd af wat die regels nu precies waren en zijn en hij moest concluderen dat oorlog alsmaar onmenselijker en dramatisch efficiënter werd.

Lode Desmet kwam op het idee om zich te verdiepen in het fenomeen ‘oorlog’ toen hij de Conventies van Genève in 2009 hun zestigste verjaardag mochten vieren.  Dat zijn in feite regels die in 1949 werden ingevoerd, met de bedoeling de manier van oorlog voeren beschaafd en menselijk te houden.  Maar de realiteit is natuurlijk dat oorlog zich niet aan banden laat leggen.  De film is een internationale co-productie gedraaid met een heel bonte crew.  Naast de Belgische regisseur was ook één van de twee cameramensen een landgenoot.  De ene was Philippe Lavalette, één van de meest gevraagde cameramensen van Canada, de andere Hans De Bauw, een bekende Belgische cameraman voor wie  Lavalette niets dan lof had.

De jury van het Doxa Festival in Vancouver had vooral lof voor de manier waarop Lode Desmet er in slaagt om grote cinema te brengen en tegelijkertijd een heel menselijk verhaal af te leveren, vol aangrijpende getuigenissen, binnen een ruim historisch kader dat duidelijk maakt wat oorlog is en vooral wat oorlog met mensen doet.

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …