Nicole Kidman en Tim Roth filmen in België

Grace, … Kan je vertalen als ‘genade’, ‘gunst’, maar ook en vooral ‘sierlijkheid’.  Met zo’n voornaam was Grace Kelly wel voorbestemd om uit te groeien tot een icoon.   De legendarische actrice had slechts een tiental films nodig had om een faam te verwerven die niet meer van deze wereld was.  Maar welke films!  ‘High Noon’ van Fred Zinneman, ‘The Swan’ van King Vidor en de drie meesterwerken van Sir Alfred Hitchcock : ‘Dial M for Murder’, ‘Rear Window’ en ‘To Catch a Thief’.  In 1955 won ze de Oscar voor de Beste Actrice voor haar vertolking in ‘The Country Girl’, een film uit 1954 van George Seaton.  In 1956 trouwde ze met Rainier III van Monaco.  Meteen het einde van haar filmcarrière en het begin van een sprookjeshuwelijk.   Het was te onvermijdelijk dat dit unieke verhaal vroeg of laat tot een langspeelfilm zou bewerkt worden.

Natuurlijk hadden de Fransen interesse, want haar volwassen leven leidde ze in Monaco, maar Hollywood zat ook al decennia lang op ideeën te broeden.  Tenslotte was ze een sprookjesprinses die in filmland was geboren.  Het is uiteindelijk Olivier Dahan die met de eer gaat lopen.  Marion Cotillard geraakt nog altijd niet uitgesproken over de man die haar de kans gaf om te schitteren in ‘La Môme’.  Intussen probeerde hij zelf al aan de bak te komen in Amerika en draaide er een film met Renée Zellweger en Forest Whitaker, maar ‘My Own Love Song’ herinnerde hem meteen aan het bekende gezegde dat mooie liedjes niet lang duren.  Het is nu met spanning afwachten hoe ‘Les Seigneurs’, zijn Franse film met Omar Sy, de zwarte parel uit ‘Intouchables’, het er straks zal van afbrengen.  Hoe dan ook, aan werkgelegenheid zal het hem dus niet ontbreken.

 

 

Nice Matin weet met zekerheid dat de buitenbeelden gedraaid worden in Monaco.  De grote uitdaging daar wordt om op een geloofwaardige manier de sixties te laten herleven. Daarna verhuist de hele ploeg naar de Alpen.  Met de prinses natuurlijk.  Wist u al wie haar vertolkte?  Inderdaad, Nicole Kidman.  Grote actrice, daar is iedereen het over eens, maar op ze op haar 45 ste nog in staat zal zijn om een icoon van 33 te vertolken is een vraag die we pas binnen enkele maanden zullen beantwoord zien.  Natuurlijk, met cinema is veel mogelijk.  En de geneeskunde kan tegenwoordig ook wonderen doen.

 

Wie de rol van Rainier zal vertolken staat nog niet 100 % vast, maar de grote kandidaat — hij staat met stip genoteerd — is Tim Roth.  De Franse krant ‘Libération’ ging er gisteren alvast van uit dat hij de droomprins van de Grace uit de film wordt.

Waarom we hier zo uitvoerig uitweiden over deze Franse film?  Om de eenvoudige reden dat David Hainaut, de voorzitter van het UBFP — één van de twee grote filmpersbonden in België — met grote stelligheid verzekerde aan onze man aan de andere kant van de taalgrens — de onovertroffen redacteur Philippe Pierquin, dat de binnenopnamen van de film bij ons in België worden gedraaid. Opnieuw het resultaat van de taxshelter en andere economische voordelen die aan beide kanten van de taalgrens werden uitgevaardigd om buitenlandse producties naar ons land te lokken.  En met resultaat, want na ‘The Expatriate’ met Aaron Eckhart en ‘Nymphomaniac’ met Shia Laboeuf, is dit de derde grote buitenlandse productie in een jaar die in ons land neerstrijkt.  En dan tellen we de prestigieuze Britse series niet mee en de al even grote Franse films.

Het scenario van Arash Amel zal niet resulteren in een klassieke biografische film.  Het is zeker niet zo dat we een chronologisch verslag krijgen van het leven van de prinses.  Integendeel.  Het scenario van ‘Grace of Monaco’ zou zich vooral toespitsen op de institutionele crisis tussen Monaco en Frankrijk die dateert van 1962.

 

Het was wereldwijd een woelige periode, met de rakettenkwestie in Cuba en vurige debatten over de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht in de overzeese gebieden.  Mochten de kolonialen de president helpen kiezen?  Maar het grootste probleem waarmee Frankrijk werd geconfronteerd, was het prinsdom Monaco.  De moeilijkheden daar waren vooral van financiële aard.  Voor Monaco was het conflict van cruciaal belang, want de uitkomst van het debat zou leiden tot een nieuwe grondwet.  Monaco verkreeg buitengewone, fiscale toegevingen, die ertoe geleid hebben dat het grondgebied een ongekende, haast sprookjesachtige rijkdom tegemoet ging.  En de kersverse prinses zou een belangrijke rol gespeeld hebben in het oplossen van de politiek impasse die er heerste tussen Frankrijk en Monaco.

 

 

In 1962 was Grace nog een jongedame, 33 jaar oud en moeder van twee kinderen.  Zij was nog volop aan het leren wat van haar verwacht werd als echtgenote en prinses.  Misschien wordt de film wel een rebelse variante op de Sissi-films van weleer.

De Amerikaanse filmsite IMDb schat het budget op ongeveer 24 miljoen euro. Als de productie nog op zoek gaat naar acteurs voor figurantenrollen, dan laten we u dat absoluut weten.

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …