Home / Nieuws / Onze cameramensen zijn zeer gegeerd

Onze cameramensen zijn zeer gegeerd

Wellicht zegt het iets over de Vlaamse film dat tegenwoordig regisseurs niet de enige mensen meer zijn die van achter de schermen gehaald worden en in de spotlights worden gezet.  We komen al wel eens een filmleek tegen die een cameraman, een costumière of een monteur bij naam kan noemen. En veel heeft te maken met het buitenland. Als onze mensen in het buitenland worden gevraagd, dan zijn ze plotseling ook hier nieuws. Kijk maar naar Nicolas Karakatsanis.  Na films gedraaid te hebben in Amerika met Erik Van Looy en Michaël Roskam, was hij onlangs ook aan de slag met John Hillcoat (‘The Road’, ‘Lawless). Goed dat hij ook ‘Welp’ en ‘Violet’ nog van beelden voorzag, want het zou wel eens een tijdje kunnen duren eer we hem nog bij ons aan het werk zien. En hij is lang niet de enige Belgische D.O.P. die in het buitenland wordt gevraagd.

Dat de Vlaamse film meer en meer een exportproduct wordt, dat merk je niet alleen aan de Vlaamse films die goed scoren op buitenlandse festivals en ook meer en meer buitenlandse bioscoopreleases krijgen, dat zie je niet alleen aan de Matthias Schoenaertsen en Veerle Baetensen die het maken over de grens, maar ook onze crews worden alsmaar meer gevraagd. Vooral cameramensen van bij ons zijn veel gevraagd in het buitenland. En dan hebben we het niet alleen over Nicolas Karakatsanis.

SNEL EN GOEDKOOP

Belgische cameramensen zijn zeer gegeerd omdat ze heel veel kunnen doen met heel weinig.  En ook zij die lang de boot afhielden, lijken nu meer en meer geneigd om toe te geven aan de lokroep uit het buitenland.  Want het is zoals Ruben Impens (‘The Broken Circle Breakdown’, ‘Aanrijding in Moscou’) ons onlangs zei : “We zitten hier een beetje aan de ondergrens.  Soms moeten we het met zo weinig opnamedagen doen, dat je stijl vanzelf gedicteerd wordt door de tijd.  Sneller dan op de schouder kan je niet, want dan moet je geen rails installeren, doe je het vrijwel zonder licht en kan je rap alle kanten uit. Ik doe nu een film met de Nederlandse regisseur Tomas Kaan, ‘Groenland’, en we draaien ook met een kleine ploeg met weinig licht, waardoor we in plaats van 20 draaidagen er 28 kunnen hebben.” Impens draaide eerder met die Tomas Kaan. En noemt hem een groot talent. Eigenlijk zit hij daar dus nog op bekend terrein. Maar Impens kijkt verder. Hij heeft nu ook een agent in Frankrijk en met de groeiende populariteit daar van het werk van Felix Van Groeningen, zal het wellicht niet lang duren of zijn D.O.P. wordt ook in de Franse film aan het werk gezet.  Al zit hij de komende maanden dan wel weer vast aan ‘Belgica’ van Van Groeningen.

GOED MET TALEN

Danny Elsen

Het is goed dat Vincent Bal voor zijn nieuwste film ‘Brabançonne’ bij Danny Elsen ging aankloppen, want anders zouden we de cameraman van ‘Loft’, ‘De Zaak Alzheimer’ en ‘Tot Altijd’ hier niet meer aan het werk zien.  Hij is tegenwoordig immers altijd over de taalgrens of in het buitenland bezig.  Eerder dit jaar draaide hij 11 afleveringen van ‘Taxi Brooklyn’, voor Luc Besson, in Amerika.  En Yvan Le Moine, de Franse regisseur die in Brussel woont, zette hem dan weer in voor ‘Rosenn’, een film met Rupert Everett en Béatrice Dalle in de cast. In Frankrijk draaide hij ‘Mea Culpa’ met Vincent Lindon en sinds Nabil Ben Yadir een beroep deed op het kunnen van Elsen voor ‘Les Barons’, laat hij hem ook niet meer los en stond Elsen ook tijdens ‘La Marche’ achter de camera.

De cameraman van ‘The Hunger Games’ 2, 3 en 4 is een Vlaming, die eerst jaren in Engeland en nu al sinds 2001 in Amerika aan de slag is : Jo Willems.  Hij draaide onder meer ‘Limitless’ met Neil Burger.  Ook de broer van Nicolas Karakatsanis, Dimitri, is intussen uitgeweken naar Los Angeles en heeft zijn carrière van regisseur — hij regisseerde ooit ‘Small Gods’ — ingeruild voor de functie van D.O.P. Momenteel doet hij er vooral pubs. Maar er zijn aanbiedingen voor speelfilms en hij sluit niets uit.

Glynn Speeckaert

En dan is er ook nog Glynn Speeckaert. De West-Vlaamse chef de photo van ‘Ex-Drummer’ heeft ook al voor het buitenland gekozen. Sinds ’22 mei’, die andere film van Koen Mortier, heeft hij geen langspeelfilms meer in eigen land gedraaid. ‘Un Plan Parfait’ met Danny Boon en Diane Krüger was al zijn werk en vooral ‘Les Garçons et Guillaume, a table!’, goed voor 10 nominaties voor de Césars, waarvan het er vijf binnenhaalde. De volgende film van hem die we te zien krijgen, is ‘La Résistance de l’Air’, met Reda Kateb en Ludivine Sagnier. En ook met onze eigen Johan Heldenbergh. Zo kon hij eindelijk weer eens zijn eigen taal spreken op de set.

En momenteel zit Speeckaert in Praag om daar de nieuwe film van Xavier Giannolie (’Marguerite’) te draaien, een epoque film die zich afspeelt rond 1920 en gebaseerd is op een verhaal van Florence Foster Jenkins.

THUIS IN ALLE GENRES

Frank Van den Eeden

Frank Van den Eeden, de D.O.P. die enkele weken geleden nog met een Ensor werd bekroond voor zijn camerawerk en er van Sven Gatz de cultuurprijs bovenop kreeg,  moet volgens Nicolas Karakatsanis ook naar het buitenland kijken. Van den Eeden, verantwoordelijk voor het camerawerk van ‘Het Vonnis’, ‘De Behandeling’, ‘Flying Home’, ‘Swooni’, ‘Kid’ en ‘The Invader’, heeft met ‘Boven is het Stil’ en ‘Milo’ al wel geregeld in Nederland gedraaid, maar volgens Karakatsanis kan hij gerust grotere projecten ambiëren.

Stijn Coninx en Lou Berghmans

En als we het succes van ‘Salamander’ in Engeland zien, dan zou ook de cameraman met wie Stijn Coninx ‘Marina’ draaide, en Nic Balthazar zijn ‘Ben X’ en Frank Van Mechelen ‘Groenten uit Balen’ , Lou Berghmans, hier vroeg of laat weg kunnen zijn.  Al is die momenteel weer aan de slag met dezelfde Tom Van Dijck met wie hij eerder de serie ‘Van vlees en bloed‘ draaide.  Ze staan momenteel samen op de set van ‘De Elfde van de Elfde’. Nog zo’n naam die al jaren meedraait is Jan Van Caillie.  Hij is zowat de vaste D.O.P. van Frank Van Passel, maar ook Marion Hänsel doet vaak een beroep op hem.  Twee jaar geleden trok hij naar Rusland om er met Baktyar Khudojnazarov te werken,  Stijn Van der Veken, die net de opnamen van ‘Alles voor Lena’ achter de rug heeft, en ook onder meer ‘Quiz me Quick’ en ‘Dood van een schaduw’ draaide, is dan weer lid geworden van The American Society of Cinematographers.  Een select clubje van top-cameramensen waarvan het lidmaatschap als een serieus kwaliteitslabel geldt. Richard Van Oosterhout, de Nederlandse echtgenoot van Patrice Toye, woont hier wellicht al langer dan hij ooit in Nederland heeft gewoond, maar werkt nog altijd meer aan zijn thuisfront dan hier.  Zo draaide hij ‘Onder het hart’ met Koen De Graeve en Kim Van Kooten, maar heeft hij even goed ‘Farewell to Fools’ (met Gerard Depardieu en Harvey Keitel) gefilmd in Roemenië, als de nieuwste van de Ierse Lisa Mulcahy, ‘The Legend of Longwood’.

ER ZIJN GEEN GRENZEN

Benoît Debie

Aan de andere kant van de taalgrens is er natuurlijk Benoît Debie, de man die in eigen land onder meer ‘Calvaire’ draaide met Fabrice du Welz, maar nu nog zelden hier te vinden is.  Hij draaide onder meer ‘Springbreakers’ voor Harmony Korine en ‘Lost River’ voor Ryan Gosling, en nu ook onlangs ‘Everything Will Be Fine’ voor Wim Wenders. Philippe Guilbert, die destijds met Benoit Mariage en Benoit Poelvoorde ‘Les Convoyeurs Attendent’ en ‘Cow-boy’ draaide, en ook verantwoordelijk was voor het camerawerk van ‘Henri’ van Yolande Moreau, is tegenwoordig aan de lopende band in Frankrijk bezig. Christophe Beaucarne, die met Jaco Van Dormael ‘Mr. Nobody’ en ook zijn laatste ‘Le Tout Nouveau Testament’ draaide, was onder meer de DOP van ‘Coco Before Chanel’ van Anne Fontaine met Audrey Tautou, maar ook van die andere films van Anne Fontaine, ‘Two Mothers’ met Robin Wright en Naomi Watts, en ‘Gemma Bovery’ met Gemma Arterton.  En op de set van ‘The Inner Life of Martin Frost’ van Paul Auster stond hij achter de camera, net als bij ‘Paris’ van Cédric Klapisch en ‘L’écume des jours’ van Michel Gondry.

Aan onze kant van de taalgrens dan weer, hebben we nog bakken ervaren talent als Gerd Shelfhout (o.m. de vaste D.O.P. van Geoffrey Enthoven), Philip Van Volsem (achter de camera bij ‘Plan Bart’ & ‘Bowling Balls’), Toon Mertens (‘Noordzee, Texas’ en ‘Clan’), Robrecht Heyvaert (‘Image’ & ‘Black’), , Rik Zang (’82 Dagen in april‘, ‘Paradise Trips’), Carl Rottiers (‘Drift’), Renaat Lambeets (‘Anyway the Wind Blows’, ‘Hotel Problemski’) , Thomas Buelens (‘Christmas in Paris’ en ‘Tous les chats sont gris’), David Williamson (‘I’m the same, I’m an other’ en ‘Melody’), Philip Van Volsem (‘Midden in de Winternacht’),  Alexander De Backer (‘Booster’), Jan Dellaert (‘Los Flamencos’, ‘Rosenn’), Philippe Vanpuyvelde (‘Kampioen zijn blijft plezant’), Marijke Van Kets (‘Weekend aan zee’, ‘Le bal marqué’), Diego Dezuttere.en jong talent als Hans Bruch Jr., die intussen drie langspeelfilms heeft gedraaid met Gust Van den Berghe en één met Peter Brosens & Jessica Woodworth (‘Het Vijfde Seizoen’),   Robrecht Heyvaert (‘Image’ & ‘Black’), Grimm Vandekerckhove (‘Behind the Redwood Curtain’, ‘Sonnet 81’), Brecht Goyvaerts (‘Wolfsmelk’, ‘Corps Perdu’), Maximiliaan Dierickx (‘Dave’, ‘Tweesprong’), , …  neen, geen paniek.  Er is nog talent in voorraad.

MAAR KAN DAT BLIJVEN DUREN?

Toch vindt Nicolas Karakatsanis dan weer dan we zuiniger moeten omspringen met het talent van eigen bodem.  Volgens hem krijgen jonge mensen hier vaak te snel een te grote verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven en kunnen we niet het geschoolde personeel blijven leveren om kwaliteitsseries en betere Vlaamse filmste blijven leveren en om daarnaast ook nog eens de crews te bemannen van de vele buitenlandse producties die hier door het taxsheltersysteem komen draaien.  Buitenlandse producties waar ons talent dan weer bijkomende ervaring opdoet.  Maar Karakatsanis kan natuurlijk vergelijken en zegt dat op Vlaamse sets de mensen vaak niet goed genoeg zijn, omdat ze te jong zijn, te onervaren en dat ze te vlug in de strijd gegooid worden.

 

Zie ook :

Lou Berghmans over studeren aan het RITS

Richard Van Oosterhout over draaien in Roemenië

Nicolas Karakatsanis draait ‘Triple Nine’ met John Hillcoat

Nicolas Karakatsanis draaide een Johnny Cash-clip

Pieter Van Hees over Nicolas Karakatsanis

Toon Aerts over Nicolas Karakatsanis

Frank Van Passel over Nicolas Karakatsanis

Frank Van den Eeden wint cultuurprijs

Vier films met camerawerk van Karakatsanis in het najaar

Maximiliaan Dierickx over 2014

Maximiliaan is een jonge held

David Williamson is jonge held

Caroline Strubbe over David Williamson

Grimm Vandekerckhove over 2013

Hans Bruch Jr. in beeld

 

 

Bekijk ook

Adil El Arbi en Bilall Fallah volgens Amerikaanse Variety bij ’10 regisseurs om in de gaten te houden’

LOS ANGELES/BRUSSEL, 2 december 2017. Het Amerikaanse vakblad “Variety” plaatst het regisseursduo Adil El Arbi …