Tibo Vandenborre en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016-2017)

Zondag is hij erbij op de opening van het jeugdfilmfestival JEFF in Het Paleis in Antwerpen, dat van start gaat met de Nederlandse film ‘Storm’ van Dennis Bots, waarin hij  een rol heeft.  En je ziet hem alsmaar vaker opdagen en indruk maken.  Gelanceerd door Michael Roskam, eerst in zijn kortfilm ‘Carlo’, later ook van de partij in ‘Rundskop’, valt het bij iedere nieuwe film waarin je de eigenzinnige acteur te zien krijgt alsmaar meer op hoe intens en heftig hij wel is, en hoe luchtig en licht hij tegelijk kan zijn. Bovendien zeer vlot tweetalig, waardoor we hem in het Frans zagen schitteren in ‘Drôle d’oiseau’ en even goed opeens zien opdagen in ‘L’économie du couple’ of ‘Les chevaliers blancs’, terwijl we hem dan ook weer in prestigieuze Vlaamse series als ‘Clan’ en ‘Cordon’ aan het werk kunnen zien. Een man van wie we nog heel veel moois kunnen verwachten. Het is bijna pasen, maar in alle drukte vond Tibo nu pas de tijd om de nieuwjaarsvraagjes van Cinevox te beantwoorden. En we willen u zijn reacties zeker niet onthouden. Ziehier.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet?

Het was het hele jaar genieten van de vele selecties van ‘Drôle d’Oiseau’ van Anouk Fortunier en de vele jonge Brusselse regisseurs die ze mij heeft leren, een zeer sterke generatie én zeer menselijk! Laurens Jans leren kennen met ‘Mens en Beest’. Fijn! Ik heb tweemaal mogen spelen met de grote Peter Van Den Begin. Hij was vorig jaar overal  te zien, met telkens andere perspectieven, beresterk en fijne interpretaties.

Ik heb Nabil Ben Yadir leren kennen en heb mogen genieten van zijn slim scenario en zijn volwassen, efficient en gelaagd regisseren. Zeer fier op dit project. Fijne mens! Ik heb mogen schieten met 9mm, UZI, Kalashnikov en enkele woorden Turks geleerd. Ook Francois Troukens heb ik leren kennen, een vroegere bankovervaller die een sterk scenario heeft geschreven en geregiseerd. Dankzij hem heb ik kunnen spelen met één van mijn lievelingsacteurs, Olivier Gourmet. Eigen stunts mogen doen op de Brusselse Ring, schietend door  de straten van Charleroi bewegen. En dan was er ook ‘De Bende van Jan de Lichte’ :  18e eeuw, Jeroen Perceval, Robin Pront… Ik heb ook mogen filmen in Holland als tourmanager van Chet Baker voor ‘My foolish heart’. Audities doen en…. natuurlijk, de nieuwe kortfilm van Deben van Dam.

Samen met Deben Van Dam

Ik hou mijn hart vast hoe zijn film wordt ontvangen, het is echt nauw aan mijn hart, want dat project ligt me echt na aan het hard. Ik heb er heel hard voor moeten werken. Deben schrijft bijtende dialogen met overrompelende banale, fragiele scenes binnen onverwacht verhaalwendingen. Wat een team met Wim Vanswijgenhoven, nog zo een groot talent, een killer duo! Klaar voor een lange me dunkt, maar nu bidden voor de goed afloop van onze zeer aangename samenwerking. En nu er net weer een bericht binnenvalt over alweer een prijs voor ‘Brak’ van Laurent Van Lancker, valt het me te binnen dat ik die film nog niet vermeld heb.  Ja, dan was het toch echt wel een geweldig jaar.

 

 

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Afwerken ‘De Bende van Jan de Lichte’. En ‘Fenix’, een Nederlandse reeks over de Brabantse xtc mafia. Met Rifka Lodeizen. Ik zal ook te zien in de nieuwe van Martine Doyen. In april begint de draaiperiode van ‘Over water’ (nvdr. een nieuwe serie geschreven door Tom Lenaerts en Paul Baeten Gronda)  En voor deze zomer staan de mocapopnames gepland van de nieuwe animatiefilm van Jan Bultheel, ‘Canaan’. En een aantal projecten zijn nog in onderhandeling.

Met François Troukens op de set van ‘Tueurs’

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)?

 

Laurent van Lancker , omdat hij met zoveel goedhartigheid en enthousiasme een moeilijk project (‘Brak’) heeft kunnen realiseren en de poëzie ervan levend heeft gemaakt. Francois Troukens en Jean-Francois Hengens voor wat ik één van de moeilijkste zaken ter wereld vindt : met twee een film regisseren. En dan is de ene nog scenarist en de andere DOP.  Francois heeft bovendien de lovenswaardige overstap van criminaliteit naar ‘legit’ gemaakt. Zeer moedig. Nabil ben Yadir, alleen al om Jan Decleir weer te laten brullen, in Vlaanderen te komen werken, te schudden aan vastgeroeste geëngageerde filmcodes. Ge voelt hem als hij regisseert. Mens.

Met de cast van ‘Brak’ op het Film Fest Gent

 

‘The Shadow World’ van Johan Grymonprez was mijn lievelingsdocu. ‘Land of the enlightened’ nog niet gezien. Eindelijk Sara Vertongen op scherm gezien, met het bescheiden pareltje ‘Le Ciel Flamand’, eindelijk. Muziek van ‘Belgica’ staat wekelijks op!
Acteur van het jaar: Donald Trump.
Scenaristen van het jaar: ‘Cambridge Analytica’.
Serie van het jaar : ‘The New Pope’.
Film van 2016 : ‘Poesia Sin Fin’ van de grote Jodorowsky. Fantastisch. Ontroerend. Top!

4) Wie worden voor u de figuren van 2017? Wie moeten we in de gaten houden?

 

 

Gilles Coulier, Nathalie Teirlinck, Fien Troch, Nabil Ben Yadir, Deben van Dam, Kenneth Mercken, Francois Troukens, Joost Van de Casteele, Donald Trump.

‘Generatie B’ wordt een belangrijk tv moment en natuurlijk onze Nationale Michael Roskam. Even goed is het uitkijken naar de goeie pruiken, de visionaire lichtmensen, setdressers, smaakvolle costumie(è)res, delicate make-upper, der ubermensch Sen Jan Jansen, en monteurs, Joppe, Stijn, Nico….. de hele Brusselse scène en alle acteurs die blijven werken aan hun kunde, hun hart……,het onze.

 

 

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

 

En snapt ge het nu?
…wat?

 

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja welke?

 

Aan de Vlaamse cultuurminister:

Kan er minstens één cinema in Vlaanderen permanent zoveel mogelijk films van over de hele wereld tonen, met grote roulatie, gesubsidieerd; omdat films van elders een belangrijke bron van culturele informatie vormen voor wij die hier in ons klein landje leven.  Al was het maar als permanent onderzoekcentrum.

Aan onze minister van cultuur:

Waarom mogen bepaalde van onze zeer goede vlaamse filmtechnici die in Brussel wonen niet meewerken aan Vlaamse films omdat deze dan subsidies kwijtraken omdat deze Vlamingen in de hoofdstad van Vlaanderen wonen en niet in Vlaanderen zelf…!?

 

Zie ook : 

Anderen die de vragen bij de overgang hebben beantwoord

 

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …