Overpeinzingen bij de overgang : Eva Cools over het oude en het nieuwe filmjaar

We hebben het hier eerder al wel gezegd, dat Eva Spaanse roots heeft en dat dat één van de redenen is waarom veel van haar korte werk ook Spaanse wortels heeft.  Maar laten we het even niet meer over de indrukwekkende kortfilms die Eva in het verleden maakte. In 2014  kwam er, voor zover we weten, geen nieuwe kortfilm bij.  Dus, laten we het haar zelf vertellen, wat ze dit jaar gedaan heeft, en wat ze in de toekomst wil gaan doen. Want het verheugt ons dat deze getalenteerde jongedame grote plannen heeft.

1)      Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 

2014 was voor mij een jaar vol uitdagingen. Ik heb een half jaar in Zuid-Amerika gewerkt en gereisd, daarna heb ik het scenario-atelier van het VAF voltooid met ‘Cleo’, mijn langspeelfilm project. Het was dikke fun om de videoclips voor Intergalactic Lovers te regisseren en op het einde van het jaar had ik de eer om de Belgische casting te verzorgen van ‘Les Cow-boys’, de eerste langspeler van de Franse regisseur Thomas Bidegain, toch wel een geniale scenarist.

Ik heb enorm genoten van het Filmfestival van Gent, dat alweer internationale toppen scheerde en inventieve, kwalitatieve (Vlaamse) films programmeerde. Ik heb genoten van ‘Lucifer’ van Gust Van den Berghe, een subtiele parabel die voor mij een herkenbaar beeld schetste van het katholieke Mexico.

De prestatie van Jérémie Renier in ‘Waste Land’ van Pieter van Hees vond ik verbluffend, of hoe het wisselen van een hoofdacteur toch positiever kan uitdraaien dan verwacht. ‘Welp’ van Jonas Govaerts staat nog steeds op mijn to do list. Verder vond ik het geen topjaar voor de Belgische fictiefilm.

De grote verassingen vond ik eerder bij de Belgische documentairemakers zoals Sofie Benoot die het bedwelmende ‘Desert Haze’ maakte en Griet Teck met het integere ‘Feel my Love’.

 

2)      Wat zijn uw plannen voor 2015?

 

Mijn focus ligt op de verdere ontwikkeling van mijn langspeelfilm ‘Cleo’ en er ligt ook een idee voor een documentaire te rijpen.

Verder zijn er plannen om videoclips en reclamespots te regisseren.

3)      Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Caroline Strubbe: omdat ze haar langspeelfilms in het MoMA in New York mocht presenteren. Kleine films in België, grote films in het buitenland.

4)      Wie worden voor u de figuren van volgend jaar?  Wie moeten we in de gaten houden?

Alle debuterende langspeelfilmregisseurs, het wordt een creatieve lichting!

5)      Het contract van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde.  Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn.  Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.

Pierre Drouot, omdat hij een goed evenwicht tussen commerciële films en auteursfilms heeft weten te bewaren.

Zie ook :

Eva Cools over 2014

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes al beantwoordden

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …