Overpeinzingen bij de overgang : Peter De Maegd over het oude en het nieuwe filmjaar

Peter De Maegd is al jaren bezig als producer.  Noem hem een subtopper die ieder jaar als outsider voor het kampioenschap kan genoemd worden.  En de film waar hij dit jaar mee uitpakte, ‘Welp’, wordt door velen als de kampioen van het voorbije jaar bestempeld.  Je kan dus gaan vermoeden dat het voor hem een goed jaar was.  Maar je moet vooral zijn antwoorden op onze nieuwjaarsvraagjes lezen om met zekerheid te weten te komen of dat ook zo is.

 

1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

2014 was eronder twijfel een topjaar voor de Belgische film en ik ben erg fier dat we daar met onze film ‘Welp’ een kleine bijdrage aan hebben kunnen leveren. ‘Welp’ heeft met een box office van meer dan 500.000 euro al onze verwachtingen overtroffen. Jonas Govaerts en het hele team dat op deze ‘eerste Vlaamse horrorfilm’ heeft gewerkt, zijn echt all the way gegaan. Het is bijzonder aangenaam te zien dat die film dan ook warm onthaald wordt door het publiek, zowel het Vlaamse als het internationale platform.
Wat we dit jaar ook zien is dat films als ‘Image’ en ‘Brabançonne’ samen met ‘Welp’ -maar elk op hun eigen manier- succesvol het spectrum van onze genres verbreedt. Maar misschien is dat een erg subjectieve indruk…

2) Wat zijn uw plannen voor 2015?

Er staat heel wat op de agenda. Ons productiehuis Potemkino is in volle ontwikkeling met enkele sterke projecten zoals ‘De Gloed’ van Jan Van Dyck en ‘The Baron’ van Hans Vercauter. Ik kijk ook uit naar de nieuwe dynamiek die aan het groeien is in en rond onze CoWorking 7a. Potemkino deelt sinds kort de kantoren met andere jonge creatieve bedrijven actief in film, televisie en gaming. Het is een ‘creatieve hub’ voor creatief en innovatief talent in hartje Brussel. Kort samengevat staat 2015 in het teken van nieuwe projecten, nieuwe samenwerkingen en innovatie.

 


3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Dat De Slimste Mens ter Wereld een filmregisseur is, vind ik echt subliem. De culturele sector wordt geconfronteerd met tal van vooroordelen nu het zich verzet tegen de besparingen. Wie de talrijke online commentaren leest op de artikels hierover, zou echt gaan geloven dat alle artiesten profiteurs zijn die alleen wat cafépraat verkopen op kosten van “mijn belastingsgeld”. Wij liggen “als junkies aan de subsidiebaxter”. Laat de onzichtbare hand van de markt de zaken op orde zetten want “zonder subsidies heb je toch ook cultuur?”
Adil toont met zijn overwinning én de film ‘Image’ aan dat onze sector bruist van mensen met talent die allen een zéér waardevolle bijdrage leveren aan onze samenleving (ook economisch). En ja, er zullen hier en daar wel wat hangartiesten voor wat pseudo-intelectualistische overlast zorgen aan de toog van een bruin café, maar moet daarmee een hele sector gestigmatiseerd worden? Merci Adil om de vooroordelen te ontkrachten.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Net de rijkdom aan ‘figuren’ in onze sector zal ook van 2015 een bijzonder en boeiend jaar maken. Als sector hebben we enkele vette jaren achter de rug met grote lokale en internationale successen, maar de uitdaging is echt om die groei en kwaliteit verder te zetten. Er liggen tal van stevige uitdagingen voor ons, maar de sterke van de creatieve sector is net dat ze erg creatief is in het vinden van oplossingen.

5) Het contract van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.

De positieve impact van het werk van Pierre en zijn team kan niet onderschat worden. Dus één geruststelling is alvast dat het VAF-team niet samen met Pierre op pensioen gaat. Maar wat mij betreft mag Pierre dat pension nog wat uitstellen en zijn fantastische werk verder zetten.
Als ik een zeer theoretisch profiel opmaak van wie hem ooit kan opvolgen, dan zou ik ruwweg denken aan volgende parameters. Ten eerste een vrouw, want die zijn zwaar ondervertegenwoordigd in onze sector. Ten tweede een vrouw met ervaring in zowel cinema als televisie, en dat liefst op een hoog niveau. Ten derde iemand die het vertrouwen heeft van de sector omdat ze alle respect heeft verdient dankzij punt twee. Ten vierde iemand met een lange termijn visie én passie. En een MBA is natuurlijk ook altijd goed meegenomen. Geen idee wie aan al deze complexe parameters voldoet…
.

Zie ook :

Anderen die op onze nieuwjaarsvraagjes antwoordden

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …