Peter Bouckaert had ‘Het Vonnis’ en ‘Marina’ wel willen tonen op het Filmfestival van Oostende

Producent Peter Bouckaert van Eyeworks beleeft mooie tijden.  De twee films  van zijn productiemaatschappij die in het najaar uitkomen, gaan allebei in wereldpremière op het hooggewaardeerde Filmfestival van Montréal.  Bouckaert, die dit jaar ook in de jury zit van de uitreiking van de Ensors tijdens het Filmfestival van Oostende, belde ons zelf op om te verduidelijken dat hij het heel jammer vindt dat noch ‘Het Vonnis’, noch ‘Marina’ in Oostende kunnen getoond worden.  Het Filmfestival was best geïnteresseerd in de films, zo stelt hij, maar de releasedata van de films van Jan Verheyen en Stijn Coninx lieten geen vertoningen tijdens het Festival van Oostende toe.

 

OOSTENDE KOMT TE VROEG

 

Peter Bouckaert : “Ik vind het Filmfestival van Oostende fantastisch. En wat ze doen voor de Vlaamse film vind ik geweldig. Het probleem ligt bij de data.  ‘Het Vonnis’ komt pas uit op 9 oktober en ‘Marina’ in november. Als je in dit land een grote première houdt eind augustus, begin september, dan kan je niet nog eens een grote première rond je release gaan doen. En dat is de enige reden waarom de twee films er niet bij zijn in Oostende.  Waren ze in september uitgekomen, dan zouden we zonder enige twijfel en met alle plezier in Oostende première gegaan. Als je nu beklemtoont dat beide films niet op het Filmfestival van Oostende te zien zullen zijn, dan lijkt het alsof wij het aan Oostende niet gunnen, of andersom, dat Oostende de films niet goed genoeg vindt.  En ik verzeker je, dat is niet zo.  Het heeft er gewoon mee te maken dat Oostende te vroeg ligt voor de grote najaarsreleases, de films die in september, oktober, november uitkomen. Dat is het probleem waarmee het festival te kampen heeft.”

 

Dus moet het achteruit.  En daar ligt het Filmfestival van Gent al.

 

Peter Bouckaert : “Dat zeg ik niet. Ik wil alleen even het probleem uitleggen.  Een film die in het najaar uitkomt, kan Gent makkelijker claimen, omdat het festival dichter bij de releasedatum ligt. Dat klopt. En nu specifiek voor deze twee films is het een feit dat een première eind augustus veel te ver van onze releasedatum ligt. Dat is de enige reden.”

 

MISSCHIEN OP HET FILMFESTIVAL VAN GENT?

 

En dus zullen ‘Het Vonnis’ en ‘Marina’ in Gent zitten?

 

Peter Bouckaert : “Nee, dat zeg ik niet. Daarvoor zul je moeten wachten tot het Festival van Gent zijn programmatie aankondigt.”

 

Maar hoop je dat ze in Gent zullen zitten? Of komt je dat ook niet goed uit als producent?

 

Peter Bouckaert : “Ik heb daar totaal geen mening over op dit moment (lacht).  Ik wil je gewoon uitleggen waarom die films niet in Oostende te zien zullen zijn.

Kijk, mocht het Filmfestival van Oostende al hebben bestaan op het moment dat ‘Ben X’ is uitgekomen, dan zou de film absoluut zeker in première gegaan zijn in Oostende. Want die film is in september uitgekomen.  Het Filmfestival van Gent wou hem zelfs niet.

Ze vonden het geen geschikte film voor de opening.  En als je dan kijkt naar ‘Hasta La Vista’ en ‘Adem’, was Oostende wel het ideale lanceerplatform.  Omdat dit films waren die in september uitkwamen. Maar voor films die veel later uitkomen, is een première aan het eind van de vakantie veel te vroeg. Dat is eigenlijk de enige reden.  Maar zowel ik als het Filmfestival van Oostende vinden het spijtig dat we die films niet in Oostende kunnen tonen.”

 

Je had natuurlijk ook de releasedata kunnen verschuiven. Je had ‘Het Vonnis’ in september kunnen uitbrengen.

 

Peter Bouckaert : “De film is nog niet klaar.”

 

Jawel, want die draait eind augustus al in Montréal.

 

Peter Bouckaert : “Ik weet dat het moeilijk te geloven is, maar de film is echt niet klaar voor release.  Op grote schaal, bedoel ik.  De DCP, de digitale prints, zijn gewoon niet klaar. Er is een heel afwerkingstraject voor één digitale kopie in gang gezet om de film in Montréal op tijd te kunnen vertonen.”

 

En dat zal niet de versie zijn die wij later in de bioscoop te zien krijgen?

 

Peter Bouckaert : “Jawel. Er is een verschil tussen het kunnen aanleveren van één digitale kopie en een DCP voor commerciële exploitatie, waarbij je Nederlandse en Franse ondertitels aan en uit kunt zetten. Wat daar getoond wordt, is een andere master. We zijn ook bewust gegaan voor die opening in oktober.  Dat is een heel sterke releasedatum.”

 

DE IDEALE RELEASEDATUM

 

Wat is er zo sterk aan die datum?

 

Peter Bouckaert : “Je zit voor de novembervakantie.  Alle studenten zijn op post.  En je kiest zo’n datum ook aan de hand van wat de concurrentie doet.  Het is nooit het plan geweest om de film in Montréal te lanceren.  In Montréal hebben ze een film gezien die nog niet volledig af was. De film zou eigenlijk maar half-september klaar geweest zijn. Ten vroegste. Er was zelfs marge om nog een week langer te monteren. We hebben zelfs een uitzondering aan Montréal moeten vragen om onze master later op te sturen. Die moet daar normaal twee weken voor het festival al zijn.  Wel, die zal er pas twee dagen voor de vertoning aankomen.  Het is allemaal heel nipt. We hebben ook het traject moeten opsplitsen : we werken aan een aparte kopie met aparte Engelse ondertitels, waardoor de kopie die in België moet uitkomen een week later klaar zal zijn dan voorzien.”

 

FAN VAN OOSTENDE

 

Peter Bouckaert : “Ik wil maar duidelijk maken dat de afwezigheid van de twee films geen statement is naar het Festival van Oostende toe. Integendeel.  Ik vind dat wat Oostende doet voor de Vlaamse film geweldig.  Ze hebben van in het begin duidelijk gemaakt dat ze de film van bij ons willen promoten. En ze doen dat pretentieloos en helemaal niet opportunistisch.  Ik zeg het nogmaals : ik had het hen graag gegund.”

 

Zie ook :

 

Jan Verheyen met ‘Het Vonnis’ naar Montréal

Stijn Coninx met ‘Marina’ naar Montréal

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …