Peter De Maegd en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Als Vlaams producent steekt Peter De Maegd geregeld zijn nek uit met projecten waar anderen zich niet aan wagen, maar hij tracht ook op andere manieren zijn grenzen te verleggen : internationaal is hij zich meer en meer aan het profileren als een producer die ambitieuze, kwalitatieve projecten naar België haalt. Zo heeft Terence Davies zijn ‘A Quiet Passion’ vrijwel helemaal in ons land gedraaid, net alsIron Sky : The Coming Race’, de grootste Europese science-fiction productie ooit.  En als er volk van bij ons op de aftiteling van Bille August zijn nieuwe film staat, dan is dat ook aan Peter De Maegd te danken.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Dat ‘A Quiet Passion’ de Grand Prix voor Beste Film op het Film Fest Gent wegkaapte was zeker het hoogtepunt voor Potemkino aangezien wij die film zo goed als volledig in België hebben gedraaid met een subliem team. En dan volgde ook nog de unanieme lofzang door de filmpers met vier à vijf sterren. Altijd mooi wanneer je werk gewaardeerd wordt.

Het bezoekersaantal – de film werd in 7 Belgische zalen vertoond – stond hier echter in sterk contrast mee. De teller blijft weliswaar tikken, maar het bewijst opnieuw hoe moeilijk de auteursfilm het heeft om zijn publiek in de cinema’s te vinden. Of positiever geformuleerd: hoe cinema meer een promotieplatform geworden is voor auteursfilms die dan via andere platforms alsnog een lang leven tegemoet gaan en hun weg tot bij het doelpubliek vinden.

De terugkeer naar kortfilms met Wim Reygaert (‘Neverlanding – A Bad Thriller’) en Deben Van Dam (‘Remise’ )behoren ook tot de beste ervaringen van het jaar. Het jaar sloten we af met een geslaagde crowdfundingcampagne voor de nieuwe kortfilm ‘The Hoarder’ en de start van de opnames voor de kinderfilm ‘Heksje Lilli’.

Het mooiste moment was zonder twijfel de opname van de dansscène van Johan Heldenbergh met Hillary Swank en Helena Bonham Carter voor ’55 Steps’ van Bille August. Dat brengt ons meteen bij de plannen voor 2017…

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?
Nog meer films maken waarin we talent van eigen bodem kunnen doen schitteren in internationale projecten. Dat in combinatie met nieuwe projecten van eigen bodem. Misschien niet toevallig is identiteit en diversiteit een belangrijk thema dat in onze nieuwe projecten terugkomt. Het is geen bewuste keuze, maar we worden aangetrokken door verhalen die een tegengif bieden tegen de radicalisering aan de rechterzijde van 2016.

Er is veel terechte frustratie en ongenoegen in onze samenleving en veel mensen ventileren dat op een risicovolle manier. Dit biedt een enorme bron aan sterke verhalen waar we als filmmakers veel mee kunnen aanvangen. Daarmee bedoel ik geen geitenwollenstokken stuff, maar wel frisse, nieuwe verhalen van onontgonnen of gevestigd talent, al dan niet gemixt met een goeie portie entertainment.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)
Ik kijk uit naar ‘Tabula Rasa’ want daar zit een erg talentvol team achter, waaronder Jonas Govaerts. Hij blijft me verrassen en verbazen, zowel met de projecten die hij met ons maakt als met andere producenten. Fikry El Azzouzi mag zeker ook niet ontbreken als verrassende ontdekking waarmee we sinds afgelopen jaar nieuwe projecten ontwikkelen in samenwerking met o.a. Jonas Baeckeland en Bram Renders.

Met Terence Davies © Jeroen Willems, Film Fest Gent

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Onze sector en de films die gemaakt worden rieken teveel naar aan white, male middle class. En om verwarring te vermijden: die term verwijst naar een state of mind, niet noodzakelijk naar geslacht, huidskleur en inkomen. Ik kijk uit naar eender welk talent dat die norm uitdaagt, al is het maar een beetje. Misschien zouden we daar ook een Ensor voor moeten uitreiken?

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?
Een retorische vraag.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

We’re gonna need a bigger boat om al het talent aan boord te houden. Wat zijn de perspectieven?

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes beantwoord hebben

Met de ploeg van ‘A Quiet Passion’ – © Jeroen Willems

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …