Publiek uit de bol op Belgische première van ‘Hasta La Vista’

Wat een verschil met twee jaar geleden!  Toen opende het Filmfestival van Oostende ook met een film van Geoffrey Enthoven, ‘Meisjes’, maar was het zo’n snikhete dag dat de digitale projectoren overhit geraakten en dienst weigerden.  Gisteren was het ook warm aan zee, maar gezellig warm.  Een perfecte terrasjesdag.  Sommigen vreesden dan ook dat veel genodigden die bevestigd hadden het op het laatste nippertje zouden laten afweten om eindelijk eens een beetje van de zomer te kunnen genieten.  Maar het tegendeel was waar.

HASTA MET ASTA

Er moesten extra-zalen ingezet worden om de massa’s genodigden van de openingsfilm te kunnen laten genieten : 1750 kijkers voor ‘Hasta La Vista’.  Wat een buzz kan doen.  De Belgische première werd natuurlijk gekleurd door de berichten van de wereldpremière die overgewaaid kwamen uit Montreal, waar de film het festival won.  Dat werd nog even verduidelijkt door Ward Verrijcken die voor de vertoning de hele filmploeg aan het publiek mocht voorstellen.  Ook Asta Philpot, de man uit de documentaire waar producent Mariano Van Hoof de kiemen voor een filmscenario in zag, was aanwezig.  Toen de projectoren in gang schoten, werd het publiek eerst getrakteerd op ‘Badpakje 46’, de kortfilm van West-Vlaming Wannes Destoop die eerder dit jaar de zeer prestigieuze Prijs van de Jury won in Cannes.  De kijkers zagen met eigen ogen dat die jury van Cannes er verstand van had.  Wannes Destoop is vandaag om 18u30 nog in het Festivalcafé aanwezig om zijn droomjaar nog wat toe te lichten.

IEDEREEN GEPAKT

Maar toen was het dus de beurt aan ‘Hasta La Vista’.  Je voelde meteen dat er een golf van sympathie door het publiek ging.  Gebulder, geschater en gesnik.  Volle zalen die muisstil wachten tot de laatste noot van de song van Meuris en Papermouth was uitgespeeld en er geen woord meer op de aftiteling stond.  De tijd om even op adem te komen en de tranen te drogen. Door het bulderende applaus heen hoorde je reacties als   ‘schoon hé’ en ‘ik ben gepakt’ en ‘zijn die acteurs echt gehandicapt?’.  Mensen konden niet geloven dat de blinde man en de twee heren in hun rolstoelen dezelfden waren die hen voor de film hadden begroet.  Iedereen wou dan ook graag de zeer gegeerde badges met het motto van de film opspelden : ‘Sex voor Iedereen!’

ZONDER MEER EEN ZEER GOEIE FILM

Enthousiaste reacties in overvloed.  Two thumbs up van collega’s als Nic Balthazar, Hans Herbots en Jean-Claude Van Rijckeghem.  Patrick Duynslaegher,  die er zijn eerste werkweek had opzitten als artistiek directeur van het Filmfestival van Gent en in het verleden de zeer kritische hoofdredacteur was van Focus Knack waar hij niet altijd heel lief was voor het vroegere werk van Enthoven, was ook zeer onder de indruk.  ‘Dit had ik niet verwacht.  Dit is zonder meer een zeer goeie film.  Nooit te melig, nooit fout, aangrijpend en heel goed gemaakt.”

TROTS OP ZIJN POULAINS

Dat vond ook Johan Opstaele, docent aan het KASK, die Geoffrey Enthoven en Mariano Vanhoof jaren geleden als studenten onder zijn vleugels had.  “Het zijn altijd twee gretige en getalenteerde mannen geweest.  Even vreesde ik dat ze het goeie spoor kwijt waren toen ze begrijpelijkerwijze om den brode tv-werk moesten aannemen waar ze eigenlijk te goed voor zijn, maar het doet me bijzonder veel deugd te zien dat ze hun bezieling en hun talent niet kwijt geraakt zijn.  ‘Hasta La Vista’ is misschien niet meteen mijn soort film, omdat ik toch meer naar het artistieke genre neig, maar ik ben zeer blij dat zij erin slagen om een commerciële film te maken die ten zeerste zeer goed is en die ook iets te vertellen heeft.  Geoffrey en Mariano zijn mensen met een verhaal.  En ik ben er zeker van dat ze in de toekomst nog veel interessant werk zullen afleveren.”

(foto FFO : Pieter Clicteur)

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …