Sara Vertongen en haar overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Humo is al lang niet meer de bijbel die ons zegt wat we moeten zien en wat niet, maar zo af en toe schemert er nog iets door van dat blad met ballen dat ons gidste naar waar we moesten zijn. Zoals onlangs, toen we er lazen dat de beste internationale actrice van het jaar ook de toptien van de Belgische actrices aanvoert.  Sommige lezers willen zich wellicht hebben afgevraagd wie die Sara Vertongen dan wel moge zijn.  Wel, haast u allemaal naar ‘Le Ciel Flamand’, want u bent met veel te weinigen gaan kijken. En dat is zonde. Niet alleen omdat tal van gerenommeerde festivals, zoals Toronto, San Sebastian en Londen, wel zwaar uitpakten met de film. Neen, ook hier konden we makkelijk een reden of tien verzinnen, waarom u de film moest zien. En dat het haar filmdebuut was, is nu ook weer geen waar.  Sara zat vijftien jaar geleden al in ‘Olivetti 82’. Maar sindsdien moest je in het theater terecht om haar te zien schitteren. Tussendoor deed ze nog wel eens een tv-reeks, (‘Binnenstebuiten’), maar dat was het.

In ‘Le Ciel Flamand’ speelt ze de rol van Sylvie, een bordeelhoudster die de realiteit voor haar dochtertje tracht te verdoezelen.  Het dochtertje in de film is ook in het echte leven haar dochter. Dat maakt het allemaal nog straffer.  Dat ze beiden functioneren in een rol die ver van hun ware leven ligt en… als moeder en dochter ook niet. Sylvie is warm en koud tegelijk.  En Sara Vertongen maakt van dat hele complexe personage een mens van vlees en bloed. Ja, straf. En ook straf dat ze tijd had om onze vraagjes te beantwoorden.

1) Was 2015 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 

2016 was een ongelooflijk jaar wegens de fantastische respons op ‘Le Ciel Flamand’ ( en mijn ene scène in ‘A Quiet Passion’ van Terence Davies ) ben ik van Toronto naar San Sebastian van London naar Zagreb tot in thuisstad Gent gereisd en op al die festivals kwam je ook nog es andere Belgische films tegen ( ‘Souvenir’, ‘Home’, ‘King of the Belgians’ ..) We tellen internationaal echt wel mee en voor een klein landje waar films die net hun eigen smoel behouden worden gemaakt is dat een fantastisch compliment .We mogen best wel wat chauvinistischer zijn

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Heb er , zover ik weet, geen .

( in theater zijn er veel)

 

Sara Vertongen in ‘Hoop’ van Het Nieuwstedelijk (foto Katrijn Van Giel)

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

(foto Jimmy Kets)

Pussy Power . Jammergenoeg is een sterke vrouwenrol in een film nog steeds iets opvallends maar in de filmwereld is het stilaan een feit. Ik denk bijv aan onze producente Annemie Degryse , de terechte prijs in Venetië voor Fien Troch , bekroond werk van Jessica Woodworth, Nathalie Teirlinck , Cecilia Verheyen ,Frederike Migom ( ben ook heel benieuwd naar nieuw werk van Dorothée van den Berghe en Patrice Toye trouwens ..)

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Ik geloof sterk in de toekomst van documentaire films.

En dat we nog veel gaan horen van D.O.P. David Williamson maar ook omdat hij nu eindelijk zijn eigen film gaat draaien en mij dan gaat bellen

Zie ook

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordden

Sara Vertongen speelt geen hoer

Sara Vertongen speelt met haar dochter

Sara Vertongen : spelen is spelen

Sara Vertongen : film met dochter is geen kinderfilm

Sara Vertongen : een film die de grijze zone binnendringt

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …