Screen Flanders investeert 1,45 miljoen euro in Vlaamse en internationale producties

 

Screen Flanders laat vanmorgen in een persbericht weten dat het opnieuw een fikse investering doet in producties die bij ons gefilmd worden.  Investering, jawel.  Screen Flanders is een initiatief van het Vlaams ministerie van Economie.  Het gaat dus om bedragen die in economische initiatieven worden gepompt, omdat de plaatselijke economie er beter van wordt. Zo hoort de sector het graag.  Al te vaak wordt denigrerend gedaan over ‘subsidies’ uit culturele investeringsorganen. Alsof de beeldindustrie leeft van aalmoezen. Maar er is wel degelijk een beeldindustrie in Vlaanderen, waar heel wat geld mee gemoeid is.

Natuurlijk, subsidies blijven nodig. Omdat kwaliteit op het grote en kleine scherm slechts mogelijk is door te experimenteren, door risico’s te nemen en grenzen te verleggen. Dat de ‘investeringen’ de moeite lonen, blijkt niet alleen uit de omzetten die sommige bedrijven uit de audiovisuele sector bij ons draaien, uit de vele prijzen die onze regisseurs op prestigieuze festival meerapen, maar ook uit het talent van bij ons dat in alsmaar grotere mate in het buitenland aan de slag geraakt. Regisseurs gaan series en films draaien in landen waar de zon anders schijnt, het technisch personeel van bij ons is gegeerd over de hele wereld en op aftitelingen waar normaal geen plaats is voor Vlaams is de naam van Matthias Schoenaerts lang niet meer de enige die over exotische schermen rolt.  Doordat buitenlandse producenten aangemoedigd worden om hier te komen draaien, blijft het niveau van onze eigen mensen alsmaar stijgen en worden we uiteindelijk wereldkampioen. Dit allemaal terzijde.

Screen Flanders investeert deze keer dus een som van 1.450.000 EUR in een selectie van negen nieuwe audiovisuele producties. Dat maakte Vlaams minister van Economie Philippe Muyters vandaag bekend. Binnen de lijst met goedgekeurde projecten vinden we zowel internationale fictiereeksen en speelfilms als producties van eigen bodem terug. Zo kunnen onder meer de Zweeds-Belgische crimireeks ‘Hassel’ en de nieuwe speelfilm ‘Patser’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah op de steun van het fonds rekenen net als ‘The Angel Makers’ van de Britse regisseur Jon Amiel met ‘Mad Men’ ster Christina Hendricks en Emily Watson in de hoofdrollen. Tegenover de investering van 1,45 miljoen EUR staat dat de projecten samen voor minstens 9,4 miljoen EUR aan audiovisuele uitgaven zullen realiseren in het Vlaamse Gewest.

We worden er allemaal beter van

De aankondiging door de minister gebeurde in het kader van de derde oproep van 2016. In deze ronde, die op 9 december 2016 afliep, werd een totaal van 1.450.000 EUR toegekend aan negen projecten. Per project varieert de Screen Flanders investering tussen 75.000 EUR en 380.000 EUR. Alles samen zullen de negen ondersteunde producties 9,4 miljoen EUR spenderen in het Vlaamse Gewest. Dat betekent dat elke door het fonds geïnvesteerde euro zo’n 6,49 EUR aan Vlaamse audiovisuele uitgaven genereert en dat louter voor specifieke audiovisuele uitgaven. Daarnaast zijn er nog een reeks andere niet-specifieke audiovisuele kosten, zoals bv. horeca, financiële kosten, vervoerskosten, enz. die niet in aanmerking komen voor Screen Flanders, maar eveneens in Vlaanderen gebeuren.

Pile of euros

Binnen de lijst met goedgekeurde projecten vinden we diverse internationale coproducties terug. Zo kan ‘The Angel Makers’ van de Britse regisseur Jon Amiel, met actrices Christina Hendricks en Emily Watson in de hoofdrollen op steun van het fonds rekenen, net als de Zweeds-Belgische crimireeks Hassel in regie van Amir Chamdin en Eshref Reybrouck. Ook de Duits-Belgische coproductie ‘Electric Girl’ van Ziska Riemann en de Nederlands-Belgische fictiereeksen ‘Grenslanders’ en ‘Fenix’ wisten de jury te overtuigen. Het Screen Flanders fonds investeerde binnen deze oproep ook in producties van eigen bodem waaronder de nieuwe speelfilm ‘Patser’ van regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah, de jeugdfilm ‘Rosie & Moussa‘ van Dorothée van den Berghe en ‘Niet Schieten’ van Stijn Coninx, gebaseerd op het gelijknamig boek over de terreurdaden van de Bende van Nijvel. Het autobiografische speelfilmdebuut ‘Coureur’ van Kenneth Mercken sluit de lijst af.

Hieronder kan u de lijst raadplegen met projecten waar via Screen Flanders in wordt geïnvesteerd (titel, regisseur, Vlaamse (co)producent, nationaliteit – genre):

‘The Angel Makers’
Regie: Jon Amiel
Belgische coproducent: Umedia Production Services
Nationaliteit: UK – BE, fictie

‘Coureur’
Regie: Kenneth Mercken
Vlaamse producent: CZAR TV
Nationaliteit: BE – IT – NL, fictie

‘Electric Girl’
Regie: Ziska Riemann
Vlaamse coproducent: A Private View
Nationaliteit: DE – BE, fictie

‘Fenix’
Regie: Shariff Korver
Vlaamse coproducent: A Private View
Nationaliteit: NL – BE, fictie

‘Grenslanders’
Regie: Erik de Bruyn
Vlaamse coproducent: Eyeworks Film & TV Drama
Nationaliteit: NL – BE, fictie

‘Hassel’
Regie: Amir Chamdin, Eshref Reybrouck
Vlaamse coproducent: Lunanime
Nationaliteit: SE – BE, fictie

‘Niet Schieten’
Regie: Stijn Coninx
Vlaamse producent: Eyeworks Film & TV Drama
Nationaliteit: BE – NL, fictie

‘Patser’
Regie: Adil El Arbi, Bilall Fallah
Vlaamse producent: A Team Productions
Nationaliteit: BE – NL, fictie

‘Rosie & Moussa’
Regie: Dorothée van den Berghe
Vlaamse producent: Caviar Antwerp
Nationaliteit: BE – NL, fictie

Via Screen Flanders geeft de Vlaamse overheid audiovisuele producties die een deel van hun budget in het Vlaamse Gewest spenderen een financieel duwtje in de rug. De Belgische (co)producenten kunnen via Screen Flanders tot 400.000 EUR terugbetaalbare voorschotten aanvragen als economische ondersteuning voor hun audiovisuele uitgaven binnen het Vlaamse Gewest.

De Screen Flanders maatregel valt onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie, Philippe Muyters, in samenspraak met de Vlaamse minister van Cultuur, Sven Gatz. Het budget van deze economische maatregel wordt ter beschikking gesteld en beheerd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen. Voor bijstand bij de beoordeling van de dossiers, de communicatie en promotie van de maatregel doet het Agentschap een beroep op het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

Zie ook : 

Vlaamse films die de komende maanden worden gedraaid

Check Also

‘Julie Zwijgt’ geselecteerd voor Semaine de la Critique in Cannes!

‘Julie Zwijgt’, het speelfilmdebuut van Leonardo van Dijl, is geselecteerd voor de Semaine de la …