Tom Denoyette en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016-2017)

Vraag aan de meeste bioscoopgangers of ze een monteur kennen, en in het beste geval zullen ze komen aanzetten met Nico Leunen. Omdat die de andere helft is van Fien Troch natuurlijk en drie maanden in de kelder gezeten heeft bij Ryan Gosling.  En sommigen zullen misschien nog weten wie Alain Dessauvage is, omdat hij ‘Rundskop’ heeft gemonteerd, die film die Matthias Schoenaerts en Michael Roskam naar Amerika heeft geholpen. Maar als ‘Cargo’, de film van Gilles Coulier, waar zowat heel filmland lijkt naar uit te kijken, inderdaad de verwachtingen kan inlossen, dan zal deze Tom Denoyette daar zeker voor iets tussen zitten.  En dat Coulier er deze man bij haalt, zal evenmin toeval zijn. We willen maar zeggen dat we hier niet zomaar even wie aan het woord laten. Wel integendeel.  Vandaar dat we iedere keer weer vereerd zijn dat de mensen tijd wilden maken om onze vragenlijst in te vullen.  Merci Tom.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

2016 was voor mijzelf een bijzonder fijn jaar. Dat begon met de montage van Karen Vázquez Guadarrama & Bart Goossens‘ documentaire debuut (dat voorlopig helaas nog titelloos blijft). Karen won vorig jaar de Wildcard met haar korte docu ‘Flor de Mil Colores’. Daarin maakte ze het portret van een alleenstaande Boliviaanse moeder, die een beter leven voor haar gezin probeert op te bouwen in een mijnwerkerskamp op bijna 5000 meter boven de zeespiegel. Met het geld van de Wildcard is ze – samen met haar partner en co-regisseur Bart Goossens – terug naar die plek getrokken om er hetzelfde onderwerp uit te werken tot een lange film. Haar korffilm kreeg ook al een selectie op Sundance, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Maar ik ben er zeker van dat ze niet gaan teleurstellen.
Daarnaast heb ik dit jaar ook het geluk gehad om Gilles Coulier’s fictiedebuut ‘Cargo’ op de snijtafel te mogen leggen. Na zijn laatste kortfilm ‘Mont Blanc’ was het onze tweede samenwerking. Gilles heeft met ‘Cargo’ een ambitieuze film gemaakt, die hem ongetwijfeld definitief op de kaart zal zetten als een filmmaker met een eigen smoel. Verder kan en wil ik er nog niet veel over kwijt. Een beetje mysterie opbouwen kan geen kwaad. We leggen op dit eigenste moment de laatste hand aan de montage, dus het belooft nog een spannende eindejaarsweek te worden.

 

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Ik heb net met Leni Huyghe haar nieuwe kortfilm ‘Seascape’ afgewerkt, en momenteel leg ik ook nog de laatste hand aan ‘Sint Hubert’, de nieuwe korte van Jules Comes. Voor de nabije toekomst liggen er een paar projecten op tafel, maar ik wacht nu nog even af. Als je mij deze vraag volgend jaar rond dezelfde periode nog eens stelt, dan zal ik ongetwijfeld een interessanter antwoord klaarhebben. Maar om mijn boekhouder enigszins gerust te stellen, is het natuurlijk vooral ook de bedoeling om heel veel geld te gaan verdienen.

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Dat is voor mij Fien Troch. Hands down. Ik zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die dat hier zegt.

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Eigen lof stinkt, dus mijn excuses voor de geurhinder. Maar ik ben erg benieuwd naar de reacties op zowel Cargo van Gilles Coulier, als Karen & Bart’s docu. Na zo’n lange montageperiode, wordt elke film onvermijdelijk telkens ook een beetje mijn eigen kind. Als emotionele ‘draagmoeder’ hoop ik dus dat ze allebei hun eigen publiek gaan vinden. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar ‘Le Passé Devant Nous’ van Nathalie Teirlinck en naar ‘Resurrection’ van Kristof Hoornaert.

En verder zou ik zeker ook de volgende namen in de gaten houden:
Leonardo Van Dijl
Lucas Dhont
David Williamson
Wannes Destoop
Moon Blaisse

 

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

V: Wanneer is ie nu eindelijk af?
A: Laat mij gerust.

 

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

Ik heb geen concrete vraag, maar ik hoop dat iedereen het komende jaar voor zichzelf de lat hoger blijft leggen. Het gaat heel goed met de Vlaamse/Belgische cinema, maar het kan altijd beter. En dat succes laat zich niet altijd meten door het aantal verkochte ticketjes aan de kassa. Talent moet tijd en kansen blijven krijgen om te groeien. Let’s make cinema great again!

 

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvragen beantwoordden

Check Also

Vlaamse documentaires in de prijzen in Nyon!

Op het internationale documentairefestival Visions du Réel in het Zwitserse Nyon zijn gisteren de prijzen …