Veel Belgen op het Festival van Rotterdam

Ooit leek het Festival van Rotterdam regelrecht de concurrentie te zullen aangaan met het Festival van Berlijn, dat traditioneel het eerste grote Europese Filmfestival van de filmkalender is.  Rotterdam stond nog vroeger, maar bleef in de schaduw van Berlijn. Heeft het Nederlands festival de Duitse collega’s nooit echte concurrentie kunnen aandoen, voor de onvervalste auteurscinema is Rotterdam misschien nog belangrijker dan Berlijn.  Het is ieder geval een festival dat geweldig aanslaat bij het publiek. Ieder jaar worden er meer dan 300.000. tickets verkocht. En het goeie nieuws is dat de Belgen er dit jaar weer ruimschoots vertegenwoordigd zijn.

Om te beginnen is er de wereldpremière van film ‘Chez Nous’, van onze landgenoot Lucas Belvaux met de geweldige Emilie Dequenne in de hoofdrol.  De prent waarvoor Marine Le Pen en heel rechts Frankrijk met haar na het zien van de trailer op hun achterpoten staan. Maar er staan ook heel veel Vlaamse films, documentaires en tv-series op het programma van het festival dat dit jaar op 25 januari van start gaat.

 

Ondermeer ‘King of the Belgians’ , ‘Home’ en ‘Le Ciel Flamand’ zijn er te zien’, drie Vlaamse films die al een indrukwekkend festivalparcours achter de rug hebben.

Na hun wereldpremière op het Internationaal Filmfestival van Venetië legden zowel ‘Home’ als ‘King Of The Belgians’ een indrukwekkend en succesvol festivalparcours af. ‘King Of The Belgians’ van Peter Brosens & Jessica Woodworth is momenteel aan zijn 18e internationale festivalselectie toe en reisde onder andere van Sao Paolo naar Valladollid en van Marrakech naar Dubai, met als hoogtepunt de minutenlange staande ovatie op het Filmfestival van Venetië.

‘Home’ van Fien Troch werd onder andere gelesecteerd voor Toronto en AFI Film Fest en kaapte meerdere prijzen weg op het Filmfestival van Venetië, Gent en Les Arcs. De film komt op woensdag 11 januari uit in de Belgische zalen. ‘Le Ciel Flamand’ (prod. Lunanime), waarin Peter Monsaert inzoomt op een dramatische gebeurtenis die de levens van drie generaties vrouwen op de helling zet, was eerder aanwezig op de festivals van San Sebastian, Toronto en Londen.

Beide films werden nu ook geselecteerd voor de ‘VOICES’ sectie van het IFFR, allen ‘films gedreven door hun verhaal of thema, gemaakt door gevestigde regisseurs met een duidelijke, verzekerde stem’. Fien Troch zal bovendien ook als jurylid zetelen in de ‘Hivos Tiger’ competitie, waar acht internationale films meedingen naar de Tiger Award ter waarde van €40.000.

‘Chez nous’ (This is our land), is de langverwachte nieuwe film van Lucas Belvaux, die midrange in de Big Screen Competition.

De film vertelt het verhaal van Pauline, een verpleegster die aan thuiszorg doet in de streek van Lens en Lille.  Ze voedt in haar eentje twee kinderen op terwijl ze ook zorg draagt voor haar vader, een vroegere staalarbeider. Ze is toegewijd en genereus en al haar patiënten houden van haar en hangen van haar af.  Een populariteit die goed in het kraam past van een rechts-extremistische partij die haar voorstelt om als kandidaat te zetelen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen.  De film is onder meer gecoproduceerd oor het Belgische Artémis Productions en RTBF, en wordt in België op 15 maart in de zalen gebracht.  In Frankrijk komt de prent al op 22 februari uit.

 

Ook ‘Grands travaux’, de nieuwe documentaire van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes, is uitgenodigd voor het Internationaal Filmfestival van Rotterdam. De film – waarin het duo enkele leerlingen van de Brusselse beroepsschool Anneessens-Funck volgt – krijgt er zijn internationale première binnen het programma Nuts & Bolts. Vanaf 17 januari loopt Grands travaux bij ons ook in de bioscoop.
Grands travaux speelt zich af in het Instituut Anneessens-Funck, een Nederlandstalige beroepsschool in het centrum van Brussel waar jongeren een vak aanleren. De film documenteert en ensceneert datgene wat hun leven vormgeeft: de praktijkoefeningen en lessen op school, voetbal, hun liefdesperikelen en de zoektocht naar een woning en werk. Door het alledaagse leven binnen de schoolmuren weer te geven, wil ‘Grands travaux’ ook een beeld van het hedendaagse Brussel schetsen, met haar jongeren als vertrekpunt.

Rochette en Claes waren in 2010 en 2011 al te gast in Rotterdam met respectievelijk hun korte film Metro en hun afstudeerproject ‘Because We Are Visual’, dat destijds bekroond werd met een VAF Wildcard in de categorie documentaire.

In de poëtische documentaire ‘Rain’ (2012) die de regisseurs daarop maakten voor productiehuis Savage Film (‘D’Ardennen’, ‘Rundskop’, ‘The Land of the Enlightened’) toonden ze het repetitieproces achter de gelijknamige choreografie van Anne Teresa De Keersmaekers Rosas, die het wereldvermaarde Ballet van de Opéra National de Paris voor het eerst op de planken bracht. Savage Film  stond ook in voor de productie van ‘Grands travaux’ dat Rochette en Claes met de gewonnen VAF Wildcard realiseerden.

Ook de dramareeks ‘Beau Séjour’ van regisseuses Kaat Beels en Nathalie Basteyns, en geproduceerd door productiehuis De Mensen, is uitgenodigd voor de 46ste editie van het Internationaal Filmfestival van Rotterdam. De reeks, die bij ons vanaf 1 januari 2017 uitgezonden wordt op één, is geselecteerd in de categorie ‘Voices’. In ‘Voices’, één van de vier programmasecties van het festival, vertoont IFFR films en series die gedreven worden door hun verhaal of thema, gemaakt door veelal gevestigde regisseurs met een zelfverzekerde stem. Beau Séjour is de enige Belgische selectie in deze categorie.

Dit is niet het eerste internationale avontuur voor ‘Beau Séjour’. Zo werd de serie in april 2016 reeds voorgesteld op het Franse Séries Mania Festival waar het door het publiek uitgeroepen werd tot Beste Serie. Sindsdien hield Beau Séjour halt op festivals in Montreal, München, Zürich, Odessa, Gent en Brussel. Bovendien zal de 10-delige dramareeks in 2017 ook te zien zijn in Frankrijk en Duitsland op ARTE. Het zal de eerste keer zijn dat een Vlaamse reeks uitgezonden wordt op de gerenommeerde zender die erom bekend staat kwalitatieve fictie aan te kopen zoals bijvoorbeeld ‘The Killing’ en ‘Borgen’.

Ook de nieuwe Canvas-reeks ‘Generatie B’ van Joost Vandecasteele en Pieter Van Hees, wordt getoond in Rotterdam.
De eerste drie afleveringen van de absurde comedy van succesvol literair auteur en stand-upcomedian Joost Vandecasteele en ‘Waste Land’-regisseur Pieter Van Hees, gaan in Rotterdam in wereldpremière binnen het themaprogramma ‘A BAND APART’, een ode aan de opkomst van de punkbeweging zo’n 40 jaar geleden. Het programma verzamelt een resem films en reeksen met eenzelfde energiek en potentieel om de openbare ruimte en levens te beïnvloeden door middel van rebellie, performances en muziek. Bij ons wordt ‘Generatie B’ vanaf 8 februari 2017 op Canvas verwacht.

In de voornaamste rollen zien we onder meer Jeroen Van der Ven, Jeroen Perceval (‘D’Ardennen‘), Ella-June Henrard (‘Bo’), Efrat Galai, Eva Binon (‘Patrouille Linkeroever’ en ‘Loslopend Wild’), Zouzou Ben Chikha (‘Bevergem’) en Mungu Cornelis (‘The Team’).

Daarnaast duikt Veerle Baetens nog op in ‘Au-delà des murs’, een geweldige Franse miniserie van Hervé Hadmar. Het gaat over een vrouw die een huis erft van een man die al 20 jaar overleden is. Het rare is dat het huis net tegenover de plek ligt waar zij leeft en dat ze zelf nog maar vijf jaar in de streek woont. Mysterie dus.

 

De Vlaamse acteur Steve Aernouts zit dan weer in een Nederlanders langspeler, ‘Quality Time’, eigenlijk een verzameling van 5 kortfilms die allemaal gaan over mannen in de dertig die zich door het leven worstelen.  Steve speelt de hoofdrol in het laatste verhaal.

 

 

De documentaire ‘Inside The Distance’ van Elias Grootaers gaat in wereldpremière binnen het competitieve luik Bright Future, dat een springplank wil vormen voor jong, aanstormend talent met een unieke stijl en visie. De film maakt er naast 15 andere debuutfilms kans op de Bright Future Award.

Grootaers, een voormalig VAF Wildcardwinnaar, schetst met de film een liefdevol, poëtisch portret van Giorgi Shakhsuvarian, een Armeense bokscoach uit Tbilisi. De man woont tegenwoordig in België waar hij een jonge bokser klaarstoomt om Europees kampioen te worden. De film is een productie van Cassette for Timescapes (Shadow World, Problemski Hotel).
Het aandeel Vlaamse films in Rotterdam telt naast ‘Inside The Distance’ nog verschillende andere documentaires. Brecht Debackere brengt in ‘Exprmntl’ (prod. Visualantics) het verhaal van het legendarische gelijknamige festival dat in het mondaine Knokke van de jaren 60 uitgroeide tot dé plek van de experimentele film.

Ook geselecteerd is ‘Remote‘, een suggestief portret van een tedere kameraadschap op het afgelegen Ierse platteland. Het afstudeerproject van Eva Giolo (KASK) won recent nog een VAF Wildcard voor documentaire.

Amir Yatziv stelt daarnaast ‘Another Planet’ voor, een geanimeerde documentaire over ontmoetingen in een virtuele wereld die een simulatie vormt van het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau.

In ‘Dream Box’ (prod. Visualantics) neemt Jeroen Van der Stock de kijker mee naar een dierenasiel op Shikoku Island in Japan, waar een nieuwe levering katten en honden plaatsvindt. Sommigen lijken de tijd te doden terwijl anderen de Dream Box binnen gaan…

 

Verder zijn ook ‘Conseil d’état’ van filmmaakster Fanny Zaman en ‘Die reine Notwendigkeid’, een werk van videokunstenaar David Claerbout, uitgenodigd voor Rotterdam. Net zoals ‘Hierro’, een korte film van KASK-studente Eva Claus, en ‘One Minute’ van Dina Naser, een Jordaans-Belgische film gemaakt binnen het kader van het Doc Nomads opleidingsprogramma i.s.m. met de Brusselse filmschool LUCA Sint-Lukas.

Tot slot zijn de korte films ‘Home’ van Pieter Geenen en ‘The Invader and the Origin of the World’ van Nicolas Provost uitgenodigd voor het kortfilmprogramma in Rotterdam en wordt Jef Cassiers‘ animatiefilm Jan zonder vrees uit 1984 vertoond met een live opvoering van de soundtrack van Alain Pierre.

Aan Belgisch-Franstalige kant zijn er ook nog selecties voor een experimentele film van Martine Doyen, ‘HAMSTERs’, de nieuwe langspeler van Olivier Masset-Depasse, ‘Sanctuaire’, en ook ‘Noces’, de nieuwste van Stephan Streker zal erbij zijn in Rotterdam. En dan twee Belgisch-Franse coproducties, ‘Grave’ van Julia Ducournau, met uiteraard het camerawerk van Ruben Impens, en ‘Reparer les vivants’ van Katell Quillévéré met onder meer onze Bouli Lanners.

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …