Veerle Baetens maakt alweer indruk op Europa

Gisteren werden in het Poolse Wroclaw voor de 29ste keer de European Film Awards uitgereikt.  Soms leek de ceremonie meer op een politieke meeting. Keer op keer werd opgeroepen om het oprukkende nationalisme te stoppen en te gaan voor een eendrachtig Europa. Terwijl nog maar eens bleek hoe verdeeld de Europese filmwereld wel is.  Gelukkig was iedereen het eens over ‘Toni Erdmann’ en over Veerle Baetens.

Net als in de politiek, waar Angela Merkel iedereen op het Europese spoor tracht te krijgen, zijn het ook bij de Europese Filmprijzen de Duitsers die aan de kar trekken. De European Film Academy is natuurlijk in Berlijn gevestigd, en het voorzitterschap van Wim Wenders is voor de organisatie is niet altijd een cadeau. De man zou zich wat meer op de achtergrond moeten houden. Misschien zouden de Fransen en de Britten dan makkelijker meegaan.

(foto Gudrun Burie)

Eindelijk wint een vrouw

Niemand echter die bedenkingen had bij het feit dat de Duitsers dit jaar met alle mooiste prijzen aan de haal gingen. Want ‘Toni Erdmann’ was op het voorbije festival van Cannes de grote favoriet van pers en publiek en moest toen met lege handen naar huis. Nu verpulverde Maren Ade de tegenstand. Ze haalde de vijf topprijzen binnen. En besloot de avond trots met de mededeling dat ze na 29 jaar Europese filmprijzen de eerste vrouwelijke filmmakers was die de hoofdprijs binnenhaalde. Zet aan het denken.

Er was veel wat aan het denken zette, gisterenavond.  Dat de show een pijnlijke bedoening blijft bijvoorbeeld. Omdat 90 % van de presentatoren en bekroonden abominabel Engels spreekt en omdat al die verschillende culturen zich niet laten vermengen in een boeiend kijkstuk. Remember Eurosong. Bovendien moet, hoe nobel de intenties van de sprekers, toch echt maar eens komaf gemaakt worden met al die politieke boodschappen. Weinigen weten ze bondig en krachtig te verpakken en ze maken de ceremonie tot een marteling.

Alser één les kan getrokken worden uit de hele avond, dan is dat Veerle Baetens deoplossing kan bieden. Zo galant, zo charmant, zo stralend en verrukkelijk was haar presentatie dat nu wel duidelijk is dat er weinig actrices zijn in Europa en wereldwijd, die zich in zoveel talen perfect thuisvoelen. Veerle mocht samen met Liam Cunningham (‘Game of Thrones’) twee van de hoofdprijzen uitreiken en was ontegensprekelijk de presentatrice die beter dan wie ook van aanpakken wist : snedig, bondig, vlot en geestig. Je moet het maar doen, voor zo’n internationaal publiek. Onze andere landgenote, Cécile De France, die even later de hoofdprijs mocht uitreiken, sprak het soort Engels dat we wel eens op de Thalys of de Eurostar horen.

Geen prijs voor Pieter-Jan

Even ook zagen we Pieter-Jan De Pue in beeld. Hij kreeg veel lof toebedeeld voor zijn documentaire ‘The Land of the Enlightened’, maar moest het helaas afleggen tegen ‘Fuocoammare’ van Gianfranco Rosi. Wellicht voelde hij die bui al hangen. Want de winnaar van Gouden Beer was favoriet in die categorie. Maar als er een eervolle tweede was, dan wel onze man.  Sowieso is zijn parcours al mooi en indrukwekkend geweest. Net als zijn film.  Ook hier zijn alleen maar felicitaties op hun plaats.

(foto Gudrun Burie)

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …