Wannes Destoop heeft de casting voor zijn nieuwe film ’billy. the bully.’ afgerond.

De maker van ‘Badpakje 46’ deed onder meer een oproep langs Cinevox om jonge mensen te vinden, die de hoofdrollen voor hun rekeningen konden nemen in ’billy. the bully.’ Wij kregen van hem al enkele beelden en de namen van zijn hoofdrolspelertjes. Jonge mensen weer, inderdaad, maar met zijn vorige gevierde film bewees hij al dat hij kinderen kan regisseren. Hij had ook enkele volwassen acteurs nodig en voor die volwassen rollen kan hij een beroep doen op gerenommeerde actrices als Barbara Sarafian en Mieke De Groote. En de ploeg die hem moet omringen is intussen ook rond. Wannes draait in september in La Louvière een film die net als zijn vorige heel sociaal aanvoelt. Hij zegt het anders : ‘Ik vertel verhalen waarvan ik het gevoel heb dat ze moeten verteld worden.’ Dat zegt hij een paar keer in het gesprek dat we met hem hadden. Het heeft een tijdje geduurd voor we weer van hem hoorden, maar de drang om te filmen is des te groter.

Wannes Destoop won in 2011 de prijs van de jury tijdens de officiële competitie van het Filmfestival van Cannes. Een serieuze referentie.  Het is dan ook uitkijken naar zijn nieuwste.  En daarbij is hij  absoluut niet over één nacht ijs gegaan, zo laat hij ons verstaan tijdens een kort gesprek.

Wannes, ‘Badpakje 46’ is een film uit 2010, we zijn vier jaar later.

Wannes Destoop : “Ja, je moet natuurlijk een verhaal hebben. Ik heb in juni de subsidie toegezegd gekregen voor mijn nieuw project. Even terugdenken, ja, laten we zeggen dat ik ongeveer een jaar geleden ben begonnen met het schrijven van dit scenario. Waarom het zolang geduurd heeft? Enerzijds omdat ik de hele tijd aan het werken was, en anderzijds omdat ik streng ben voor mezelf : wat ik doe moet goed zijn. Mijn nieuwe film mag in tegenstelling tot mijn vorige niet langer een oefening zijn. Toen had ik nog een excuus : ik was nog een student. Nu moet ik er staan. Vandaar dat ik geduld geoefend heb. Ik wist dat ik er maar klaar voor zou zijn als ik echt een verhaal had waarvan ik vond dat het moest verteld worden. En dat verhaal heb ik nu ook weer.”

Je hebt dus gewoon de lat een stuk hoger gelegd voor jezelf?

Destoop : “Ja, ik wil gewoon vooruit, een stap verder. Ik wil evolueren. Uitzoeken hoever ik kan gaan in wat ik wil vertellen en bij mezelf ontdekken wat ik wil vertellen. Niet ter plekke blijven trappelen en een verhaal vertellen waarvan je het gevoel hebt dat het moet verteld worden. Ik wil het gevoel hebben dat ik een film aflever die de mensen moeten zien. Een film die de mensen raakt.”

Waarom moet dit verhaal verteld worden?

Destoop : “Het gaat over een jongen die pest om zelf niet gepest te worden. En in de loop van de film zie je hoe ver hij daarin wil gaan. Je krijgt te zien wat zo’n jongen allemaal wil doen om toch graag gezien te worden en erbij te horen. Het is een heel actueel thema. Kijk maar eens naar de berichten die je geregeld ziet verschijnen in de media over jongetjes van twaalf jaar die zich voor een trein werpen omdat ze het niet meer aankunnen. Het is niet dat ik met de vinger wil wijzen, maar het is een thematiek die me enorm aanspreekt en die voor mij erg persoonlijk is en in dat opzicht vind ik het erg belangrijk dat er ook zulke dingen verteld worden. Het is ook een genuanceerd verhaal. Het gaat niet over de goeien tegen de slechte. Billy, die gepest wordt, pest zelf ook. Niets is zwart-wit. Dat is wat ik wil tonen : iedereen heeft zijn verhaal, zijn redenen om te doen wat hij doet. En je kunt zelden zomaar een antwoord geven op de vraag wie de goeie of de slechte is. En dat vind ik belangrijk om aan te kaarten via een film.”

Je filmt voornamelijk in en rond La Louvière. Hoe ben je daar terecht gekomen?

Destoop : “We hadden een locatie nodig waarbij je tegelijk het gevoel had in een stad te zitten, maar ook een gevoel van verlatenheid had. Alsof er niemand is. Ik zocht een mistroostige sfeer vooral. En toen is iemand in La Louvière foto’s gaan nemen en wist ik meteen : dit is het. Het gras groeit er uit de voetpadtegels. Er hangt een soort van mistroostigheid over die stad. En dat past perfect in mijn verhaal. Het is misschien fout om te zeggen, maar de lelijkheid van die stad wordt ongelooflijk mooi in beeld. “

Werk je qua ploeg met de mensen met wie je ‘Badpakje 46’ hebt gemaakt?

Destoop : “Er zijn enkele nieuwe mensen bij, maar uiteraard zijn er een heleboel mensen met wie ik eerder heb samengewerkt van wie ik weet dat ik op hen kan terugvallen. Dat het gewoon goed is wat ze doen. Ik vind het fijn om met die mensen te kunnen en te mogen samenwerken. Dries, de cameraman, bijvoorbeeld, is iemand die me nog altijd een stapje verder kan laten gaan. Hij is echt heel actief bezig met het vertalen van dat verhaal in beeld. Judith is dan weer iemand die via haar kostuums een invulling geeft aan het verhaal. En zo maakt iedereen mij en mijn film een stukje beter.”

Je zegt dat je het de voorbije maanden erg druk had met werk. Wat zijn zo de dingen waar je mee bezig bent?

Destoop : “Nu ben ik volop bezig met de voorbereiding van mijn kortfilm. Maar ik heb verschillende commercials geregisseerd, ik heb ook meegeschreven aan het tweede seizoen van ‘Connie and Clyde’, de reeks van Guy Goossens op VTM, ik heb enkele videoclips geregisseerd en ik ben ook bezig geweest met het ontwikkelen van een televisiereeks. Ik heb heel casting gedaan en regie van figuratie of bijrollen, en ik voelde dat ik tijd nodig had om mijn eigen ding te ontwikkelen. Maar de drang om zelf samen te werken met acteurs en mijn eigen verhaal tot leven te zien komen is er nu weer. Ik wil nu eerst mijn kortfilm draaien en dan verderwerken aan mijn langspeelfilm. En het feit dat het VAF mijn project heeft goedgekeurd, sterkt me in de overtuiging dat ik de juiste keuzen maak. Want uiteindelijk kan ik er nog meest van al van genieten om op de set te staan. Met mensen rondom mij. Ik heb er zoveel zin in. Nu ook al, tijdens de castings, met die jonge kereltjes van alles uitproberen, qua dialogen en emoties. Spelen en zien wat eruitkomt. Je laten verrassen door acteurs. Het is gewoon de leukste job ter wereld.”

Met ‘Badpakje 46’ heb je natuurlijk een serieuze referentie.  Maakte dat het gemakkelijker om ook gevestigde namen te strikken?

Destoop : “Ja, dat speelt mee, zo werkt het nu eenmaal, mensen engageren zich omdat ze voor het verhaal en voor de regisseur kiezen. Maar ik hoop vooral dat ze het doen omdat ze samen met mij in dat verhaal geloven. Dat het niet is van : ‘ah, ja, hij heeft in Cannes een prijs gewonnen, we gaan er maar aan meewerken.’ Nee, zo werkt dat niet.”

 

Zo ziet de rolverdeling er uit:

 

Billy: Arthur Dhont

Kenzo: Noa Kabati (’Welp’)

Nancy (mama Billy): Barbara Sarafian

Schooldirectrice: Mieke De Groote

Sportleraar: Bart Hollanders

 

Achter de schermen heel wat mensen die er bij ‘Badpakje 46’ al bij waren.

 

Producent: Remco Hoste

DOP: Dries Delputte

Kostuum: Judith Van Herck

Art Direction: Hendrik Van Kets

Montage: Tom Denoyette

 

Wannes en co draaien van 09 september tot 15 september. Hoofdzakelijk in La Louvière.

Zie ook :

Wannes kan nog wel wat steun gebruiken

Wannes Destoop zoekt jongeren voor ’billy. the bully.’

Wannes Destoop over 2014

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …